styrning Borgeson vs steeroid

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: ons mar 22, 2006 19:01

styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av blizzard »

Hej
Någon som har erfarenhet/jämförelse mellan Borgeson conversion kit och steeroids conversion kit
Ger Borgeson valuta för pengarna jämfört med att renovera standard styrning?
/mats
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag är mycket nöjd med Borgeson! Kolla: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=17800
Och dessutom verkar det som den blir bättre och bättre!! Den var lite "kärv" i början.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christian Möller »

Har också monterat en Borgeson snäcka och jämfört med original är det en ny bil(mindre rattvarv,modernare känsla).
Tyckte att den var lite kärv i början precis som Magnum säjer men det verkar rätta till sej :D .

/Christian
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Chrippe »

Det finns inte en ny modern bil i dag som har styrsnäcka alla kör med kuggstångstyrning.
Så mitt svar är uteslutande , köp Steeriods kuggstångs kit !
Varför köpa något som är bara bra , när det finns bättre.

Ps. Ställ frågan till till t.ex Ricky alt. Jerka mm. ?
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christian Möller »

Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen".

/Christian
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Ricky »

Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.

Inget matching numbers hær inte.. :mrgreen:

Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.

Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.

Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christian Möller »

Ricky skrev:Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.

Inget matching numbers hær inte.. :mrgreen:

Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.

Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.

Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Servo prylarna åker bort när man byter så man slipper orginalet.
Nu bytte jag P-ändar och bussning i hjälpstyrarmen i samma veva så det gjorde nog sitt till.
Sedan vad som gäller styrsnäcka eller kuggstång så sticker jag ut hakan lite :mrgreen: ,min AMG c55 hade snäcka och den marcherade böjarna avsevärt bättre än Corvetten så snäcka fungerar det med.

Skål och trevlig kväll(semester :wink: )
Christian
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Chrippe »

Amg C55 Kuggstångsstyrning
Det måste ha varit pumpen du sett i Mercan , den ser ut som styrsnäcka.

http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 85d53d.jpg
Senast redigerad av Chrippe den tor jul 24, 2014 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Ricky »

Det finns ingen modern bil som har styrsnæcka væl..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christian Möller »

http://www.ebay.com/itm/1998-1999-2000- ... c7&vxp=mtr
Samma som i c43/55

Ok,jag medger,det var en -00 jag hade men i perspektivet känns den modern
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Chrippe »

Citat [quote="Christian Möller"]Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen". )
/Christian



Den satsen jag köpte från Corvette Central fanns allt med , och ingen moddning .
/Christer
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 613
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:38
Ort: Nacka

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Jerka »

Styrsnäcka på orginalbilar
Byta till en bättre styrsnäcka känns som att köpa en 100hz svartvit TV
Det som redan har kommit på nya bilar är elektrisk styrning , vilket känns helt rätt
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Hmm, om styrningen fungerar bra så har det väl ingen som helst betydelse om det är snäcka eller kuggstång.. Eller?
Servocylindern försvinner med Borgeson snäckan (hydrauliken sitter i snäckan).
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: ons mar 22, 2006 19:01

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av blizzard »

Tack för alla synpunkter.
Ser väl Borgeson som det enklaste alternativet och får jag tro några av er så är det en markant förbättring mot en sliten orginal styrsnäcka.
Mål är att få en bil som går stabilt på vägen och slippa glappet
Det verkar som om det skiljer en hel del i pris också , närmar dubbelt upp.
/mats
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Om du köper Borgeson snäckan och har original servostyrning behöver du också detta: http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related och http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related samt http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related
Finns säkert på andra ställen än Ecklers också..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

Summitracing har det som ett kit och det blir ca $80 billigare än ecklers. http://www.summitracing.com/int/parts/b ... /overview/ $879.61 inkl frakt (exkl moms och tull).

Får man plats att byta denna utan att plocka bort headersen på en bigblock? Bygger den mer innåt motorn än vad originalet gör? Har bara 2-3 mm spel till headersen i dagsläget.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag mätte tyvärr aldrig måtten i jämförelse med originalet..
Jag har SB med headers och hade inga problem att få plats, kändes som det inte blev ett dugg trängre med Borgeson!
Men jag har inte full koll på detta..
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

magnum skrev:Hejs
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Hej

Det är om du skulle kunna mäta hur mycket den nedåtgående "röret" sticker ut. Jag mätte vid bakre fästörat och från där örat ligger emot ramen (i överkant) och rakt ut fick jag det till ca 50-52 mm. Det är jättetrångt, så det är lite svårt att mäta.

Tack på förhand!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christian Möller
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
Ort: Kungälv

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christian Möller »

Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.

/Christian

Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

Christian Möller skrev:Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.

/Christian

Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
Tack, då kanske man ska köpa en i vinter :-)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 3117
Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
Ort: Trekanten

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

magnum skrev:Hejs

Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Tack, då verkar det inte som att den tar mer plats i alla fall. :-)
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christofer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 16
Blev medlem: tor sep 17, 2009 20:33
Ort: Österskär

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Christofer »

Hej å hå.
Nu har det gått ett år, hur blev det och blev du nöjd?
Funderar själv på en Steeroid, och att samtidigt byta alla övriga bussningar i hjulupphängning mm.
// Christofer
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Terner »

Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.

Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.

Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av clwi »

Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Stingray 72 Cab 468.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av Terner »

Hittade en intressant artikel i ämnet:

http://editions.amospublishing.com/KPCV ... agenum=1&f

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
clwi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: tor nov 06, 2014 23:27
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av clwi »

StingrayRacing skrev:
clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?

//Lasse
Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.
/Claes
Stingray 72 Cab 468.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av StingrayRacing »

clwi skrev: Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.
/Claes
Får se om jag hinner till Westerqvarn på måndag. I så fall kommer jag i en blå BMW Z4, då Corvetten står "ingrävd" pga av garagebygge.
Annars kan vi ta't hemma hos nån av oss. PMar dej mina uppgifter.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: styrning Borgeson vs steeroid

Inlägg av fty »

Terner skrev:Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.

Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.

Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!

/Terner
Ja du får plats med Borgesson styrväxel. Ny hardyskiva medföljer kittet med styrväxeln. Jag har Hooker Super Comp 1 3/4" headers, var orolig för frigång men det är ej trängre än orginal.
Skriv svar