styrning Borgeson vs steeroid
styrning Borgeson vs steeroid
Hej
Någon som har erfarenhet/jämförelse mellan Borgeson conversion kit och steeroids conversion kit
Ger Borgeson valuta för pengarna jämfört med att renovera standard styrning?
/mats
Någon som har erfarenhet/jämförelse mellan Borgeson conversion kit och steeroids conversion kit
Ger Borgeson valuta för pengarna jämfört med att renovera standard styrning?
/mats
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejs
Jag är mycket nöjd med Borgeson! Kolla: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=17800
Och dessutom verkar det som den blir bättre och bättre!! Den var lite "kärv" i början.
Jag är mycket nöjd med Borgeson! Kolla: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =3&t=17800
Och dessutom verkar det som den blir bättre och bättre!! Den var lite "kärv" i början.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Har också monterat en Borgeson snäcka och jämfört med original är det en ny bil(mindre rattvarv,modernare känsla).
Tyckte att den var lite kärv i början precis som Magnum säjer men det verkar rätta till sej
.
/Christian
Tyckte att den var lite kärv i början precis som Magnum säjer men det verkar rätta till sej

/Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Det finns inte en ny modern bil i dag som har styrsnäcka alla kör med kuggstångstyrning.
Så mitt svar är uteslutande , köp Steeriods kuggstångs kit !
Varför köpa något som är bara bra , när det finns bättre.
Ps. Ställ frågan till till t.ex Ricky alt. Jerka mm. ?
Så mitt svar är uteslutande , köp Steeriods kuggstångs kit !
Varför köpa något som är bara bra , när det finns bättre.
Ps. Ställ frågan till till t.ex Ricky alt. Jerka mm. ?
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen".
/Christian
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen".
/Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.
Inget matching numbers hær inte..
Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.
Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.
Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Inget matching numbers hær inte..

Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.
Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.
Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Servo prylarna åker bort när man byter så man slipper orginalet.Ricky skrev:Jag har moddat mina fæsten etc i samma utstræckning som jag moddat resten av min bil.
Inget matching numbers hær inte..![]()
Min Steeroids funkar kalas men jag har ingen erfarenhet alls av Borgeson så vilken som ær "bæst" kan jag inte svara på.
Før att installera Steeroids krævs några timmar i garaget, alla delar man behøver føljer med i kittet och ALLA rørliga delar i styrningen blir nya.
Jag antar att det ær en mindre operation att endast byta snæckan men då har man fortfarande den ofta lite rackniga orginalsetupen av styrarmar och servocylinder etc fortfarande att renover om nu detta inte redan ær gjort.
Nu bytte jag P-ändar och bussning i hjälpstyrarmen i samma veva så det gjorde nog sitt till.
Sedan vad som gäller styrsnäcka eller kuggstång så sticker jag ut hakan lite

Skål och trevlig kväll(semester

Christian
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Amg C55 Kuggstångsstyrning
Det måste ha varit pumpen du sett i Mercan , den ser ut som styrsnäcka.
http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 85d53d.jpg
Det måste ha varit pumpen du sett i Mercan , den ser ut som styrsnäcka.
http://i1201.photobucket.com/albums/bb3 ... 85d53d.jpg
Senast redigerad av Chrippe den tor jul 24, 2014 21:16, redigerad totalt 1 gånger.
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Det finns ingen modern bil som har styrsnæcka væl..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: styrning Borgeson vs steeroid
http://www.ebay.com/itm/1998-1999-2000- ... c7&vxp=mtr
Samma som i c43/55
Ok,jag medger,det var en -00 jag hade men i perspektivet känns den modern
Samma som i c43/55
Ok,jag medger,det var en -00 jag hade men i perspektivet känns den modern
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Citat [quote="Christian Möller"]Det beror väl på vad du använder bilen till!
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen". )
/Christian
Den satsen jag köpte från Corvette Central fanns allt med , och ingen moddning .
/Christer
Sedan får du tillägga att dom gjorde lite moddar för att det skulle motsvara deras krav(fästen,upphängningar)som inte var med i "satsen". )
/Christian
Den satsen jag köpte från Corvette Central fanns allt med , och ingen moddning .
/Christer
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Styrsnäcka på orginalbilar
Byta till en bättre styrsnäcka känns som att köpa en 100hz svartvit TV
Det som redan har kommit på nya bilar är elektrisk styrning , vilket känns helt rätt
Byta till en bättre styrsnäcka känns som att köpa en 100hz svartvit TV
Det som redan har kommit på nya bilar är elektrisk styrning , vilket känns helt rätt
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejs
Hmm, om styrningen fungerar bra så har det väl ingen som helst betydelse om det är snäcka eller kuggstång.. Eller?
Servocylindern försvinner med Borgeson snäckan (hydrauliken sitter i snäckan).
Hmm, om styrningen fungerar bra så har det väl ingen som helst betydelse om det är snäcka eller kuggstång.. Eller?
Servocylindern försvinner med Borgeson snäckan (hydrauliken sitter i snäckan).
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Tack för alla synpunkter.
Ser väl Borgeson som det enklaste alternativet och får jag tro några av er så är det en markant förbättring mot en sliten orginal styrsnäcka.
Mål är att få en bil som går stabilt på vägen och slippa glappet
Det verkar som om det skiljer en hel del i pris också , närmar dubbelt upp.
/mats
Ser väl Borgeson som det enklaste alternativet och får jag tro några av er så är det en markant förbättring mot en sliten orginal styrsnäcka.
Mål är att få en bil som går stabilt på vägen och slippa glappet
Det verkar som om det skiljer en hel del i pris också , närmar dubbelt upp.
/mats
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejs
Om du köper Borgeson snäckan och har original servostyrning behöver du också detta: http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related och http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related samt http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related
Finns säkert på andra ställen än Ecklers också..
Om du köper Borgeson snäckan och har original servostyrning behöver du också detta: http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related och http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related samt http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... ct_Related
Finns säkert på andra ställen än Ecklers också..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Summitracing har det som ett kit och det blir ca $80 billigare än ecklers. http://www.summitracing.com/int/parts/b ... /overview/ $879.61 inkl frakt (exkl moms och tull).
Får man plats att byta denna utan att plocka bort headersen på en bigblock? Bygger den mer innåt motorn än vad originalet gör? Har bara 2-3 mm spel till headersen i dagsläget.
//Lasse
Får man plats att byta denna utan att plocka bort headersen på en bigblock? Bygger den mer innåt motorn än vad originalet gör? Har bara 2-3 mm spel till headersen i dagsläget.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejs
Jag mätte tyvärr aldrig måtten i jämförelse med originalet..
Jag har SB med headers och hade inga problem att få plats, kändes som det inte blev ett dugg trängre med Borgeson!
Men jag har inte full koll på detta..
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Jag mätte tyvärr aldrig måtten i jämförelse med originalet..
Jag har SB med headers och hade inga problem att få plats, kändes som det inte blev ett dugg trängre med Borgeson!
Men jag har inte full koll på detta..
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejmagnum skrev:Hejs
Jag kan ju mäta om det är något speciellt mått du vill ha.
Det är om du skulle kunna mäta hur mycket den nedåtgående "röret" sticker ut. Jag mätte vid bakre fästörat och från där örat ligger emot ramen (i överkant) och rakt ut fick jag det till ca 50-52 mm. Det är jättetrångt, så det är lite svårt att mäta.
Tack på förhand!
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Rookie
- Inlägg: 96
- Blev medlem: lör maj 11, 2013 15:39
- Ort: Kungälv
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.
/Christian
Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.
/Christian
Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Tack, då kanske man ska köpa en i vinterChristian Möller skrev:Hej,
Jag fick lite bättre plats med den nya snäckan,med den gamla hade jag 1-2mm,nu har jag cirkus 5mm i spel.
Har bigblock.
/Christian
Edit:det går att montera utan att plocka bort headdersen.

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hejs
Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Tack, då verkar det inte som att den tar mer plats i alla fall.magnum skrev:Hejs
Jag mätte detta mått med visst besvär så lita inte 100 på detta: 2" precis.

Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
- Nykomling
- Inlägg: 16
- Blev medlem: tor sep 17, 2009 20:33
- Ort: Österskär
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hej å hå.
Nu har det gått ett år, hur blev det och blev du nöjd?
Funderar själv på en Steeroid, och att samtidigt byta alla övriga bussningar i hjulupphängning mm.
// Christofer
Nu har det gått ett år, hur blev det och blev du nöjd?
Funderar själv på en Steeroid, och att samtidigt byta alla övriga bussningar i hjulupphängning mm.
// Christofer
//Christofer
69 Cab - Fathom Green
69 Cab - Fathom Green
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.
Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.
Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!
/Terner
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.
Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.
Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: styrning Borgeson vs steeroid
Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Hittade en intressant artikel i ämnet:
http://editions.amospublishing.com/KPCV ... agenum=1&f
/Terner
http://editions.amospublishing.com/KPCV ... agenum=1&f
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Re: styrning Borgeson vs steeroid
Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.StingrayRacing skrev:Funderar på att byta när jag får garaget klart. Ser att du bor i Västerås. Bor själv i Hökåsen. Du ska inte till Westerqvarn nån måndag, så man skulle kunna kika på't?clwi skrev:Jag har steeriods på min, helt suveränt, känns som en modern bil.
Suverän passning o inga problem med mina LT headders ( Hedman )
//Lasse
/Claes
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Får se om jag hinner till Westerqvarn på måndag. I så fall kommer jag i en blå BMW Z4, då Corvetten står "ingrävd" pga av garagebygge.clwi skrev: Jodå, åker till Westerqvarn på måndag om regnet håller sig borta, annars kan vi ses nån dag hos mig eller dig.
/Claes
Annars kan vi ta't hemma hos nån av oss. PMar dej mina uppgifter.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: styrning Borgeson vs steeroid
Ja du får plats med Borgesson styrväxel. Ny hardyskiva medföljer kittet med styrväxeln. Jag har Hooker Super Comp 1 3/4" headers, var orolig för frigång men det är ej trängre än orginal.Terner skrev:Får man verkligen plats med Borgesons styrväxel med integrerad servo utan att modifiera rattstång eller Hardyskiva????
Tycker det ser trångt ut på min 74, har ju nu slaven på styrstaget.
Ska bygga om min styrning allt verkar fel nu. Styrväxeln glappar, servoverkan mycket dålig mm.
Hur avgör man lättast om det är pumpen eller slaven det är fel på? Onödigt att köpa ny pump om den är ok ju!
/Terner