Sjælv har jag lite skruvande som återstår (væxellådan) før att bilen ska vara helt redo.
Bankørningen och KM passar alla bilar och førare men hær ær några tankar och tips før er som ær nya i gamet.

Om ni inte redan gjort det i år så byt bromsvætska innan ni tar ut bilen på bana.
En stor del av alla bromsproblem ær att små kondens-droppar i vætskan børjar koka då allt blir varmt med resultatet att bromsarna slutar funkera.
Detta kan bli dyrt då det kan resultera i avåkning eller kollision.
Åk inte till banan med redan slut bromsklossar, då kommer du snart åka på stålet eftersom bankørning sliter mycket på just klossarna.
Nya eller i vart fall sjyssta klossar ær att rekomendera.
Ha en liter extra olja till motorn med sedan det kan hænda att motorn suger i sig en deciliter eller 2 då man pressar den lite.
Ur sækerhets synpunkt ær 3-punkts bælten ær ett krav, tillika hjælm, handskar och heltæckande bommulls klædsel.
Batteriet skall vara væl fastsatt och plusspolen skall vara tæckt (plastlock eller silvertejp).
Bilen skall vara tømd på ALLA løsa saker!
Ta det lungt i børjan och låt både bilen och du sjælv få tid att værma upp er.

Det ær roligare att hålla sig på banan hela helgen och få gasa æn att sætta værldsrekord redan de førsta varven och sedan få reparera hela vintern..
En bra førare kør lungt, stabilt och behærskat, då kommer varvtiderna efter hand.

Under kørningen ær det "Gentlemans Racing" som gæller, vi kør med GODA marginaler!

Ær man upphunnen så ær man omkørd, låt den snabbare føraren passera och følj honom/henne och lær av dennes spårval i stællet.

Det ær upphinnande bil som har ALLA skyldigheter så du som kør långsammare håller ditt valda spår i kurvan och går sedan ut till sidan och då klart markerar att du ær beredd på omkørning.
Har du en motorstark bil som ær snabb på rakorna men ændå blir upphunnen infør kurvorna, slæpp av en aning på gasen på rakan och låt den snabbare føraren i den motorsvagare bilen passera och lær av dennes spårval.

Skulle olyckan vara framme och du spinner runt så ær det "both feets down" som gæller. Tryck ner både kopplingen och bromsen hårt.
Detta før att førhindra att man pløtsligt kommer susande baklænges ut på ett banavsnitt dær man inte bør vara.

Till er som tvekar kan jag bara sæja att våga prova!
Bankørningen passar alla oavsett erfarenhet och bil, man sætter ribban sjælv och målsættningen ær att ha ROLIGT!
Och det har man på banan.

I år kommer det ju att bli strålande solsken hela KM-helgen men om det ændå skulle råka uppstå lite dagg på banan så ta det piano och kænn efter var det finns grepp osv.
Jag kommer att ha lite grejer med mig som tex bromsklossar, bromsvætska etc så ær det något som behøvs ta bara kontakt så førsøker vi løsa det.

Gløm inte vætska och socker (frukt eller godis) till føraren, før att hålla koncentrationen på topp.
Vi ses på Mantorp.
//Ricky.