Motorlampa

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
källman
Nykomling
Nykomling

Motorlampa

Inlägg av källman »

Startade bilen igår då lyste motorlampan, den lyste inte när jag körde på helgen. Startade bilen idag då står det " sevice column lock" och "check gas cap". Är det nån som har någon lösning på vad det kan vara? Litet knepigt när meddelandena kommer en dag senare efter att motorlampan tänts.
källman
Nykomling
Nykomling

Re: Motorlampa

Inlägg av källman »

Vacumläckage enl. verkstan, kan det ge dessa felmeddelande + kontrolllampan? Tips på var läckaget kan vara?
MickeLina
Rookie
Rookie

Inlägg av MickeLina »

Jag hade check gas cap efter vintern på min och där vet jag att motorlampan tänds efter x-antal sådana larm.

Köpte nytt tanklock och då blev det bra för mig, går även att testa med att smörja packningarna i locket.
källman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av källman »

Kan det vara så enkelt att tanklocket inte satt riktigt? Kan det ge felkod om vacumläckage? Vad betyder " sevice column lock"? Tog bort strömkabeln då försvann meddelandena och motor symbolen stängdes, får se om det kommer tillbaks. Bilen startar och går hur bra som helst( den har den alltid gjort :D ).
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Check gas cap. Är ju bara att översätta. Kontrollera tanklock !
Service colum lock. Borde vara rattlåset som gett en felcod.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
källman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av källman »

Tanklocket kollades av junior som haft bilen (var på jobbet själv). Rattlåset har jag ingen aning om hur det var. Det konstiga är att meddelandena kom ett dygn senare än då motorlampan tändes. Vacumläckage som dom sa på verkstan kan det ha varit tanklocket?
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

källman skrev: Vacumläckage som dom sa på verkstan kan det ha varit tanklocket?
Är nog bara verkstaden som kan svara på vad dom menade !
Ofta får man bara allmänna svar från verkstäder vacumläckage, överslag, misständning och så vidare.
Man får ju tänka på att dom lever på att laga bilar inte tala om för gör det självare vad som är fel.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
källman
Nykomling
Nykomling

Inlägg av källman »

Jo nog är det så, meddelanden och lampan har lyst :wink: med sin frånvaro sen jag tog bort batterikabeln och kollade tanklocket, har gått 3 dagar och kört 10 mil. Ska in och kolla felkoder till veckan.Förhoppningsvis var det tanklocket.
Skriv svar