Time Attack 2015
Moderator: ornet
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Time Attack 2015
Vi är nu ett gäng R-gubbar som ska köra i Time Attack 2015!
Heja på startnummer #2 (jag), #6 (Mange_c5), #10 (micke), #38 (ubbe) & #49 (bengt)... och vi hoppas på ytterligare ekipage.
Som det ser ut nu så är det 4 körningar; Kinnekulle (maj), Mantorp (juli), Karlskoga (augusti) & Knutstorp (sept).
Mer info kommer på timeattack.nu
Heja på startnummer #2 (jag), #6 (Mange_c5), #10 (micke), #38 (ubbe) & #49 (bengt)... och vi hoppas på ytterligare ekipage.
Som det ser ut nu så är det 4 körningar; Kinnekulle (maj), Mantorp (juli), Karlskoga (augusti) & Knutstorp (sept).
Mer info kommer på timeattack.nu
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Time Attack 2015
Vad är det för regler som gäller på dessa tävlingar ?
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Time Attack 2015
Reglementen hittar du på deras sida tanu.se under regler (http://timeattacknu.se/rulebook/)Borgen52 skrev:Vad är det för regler som gäller på dessa tävlingar ?
Gällande Reglementen går ut i årsskiftet och nya är på gång.. det kommer även finnas fler klasser än tidigare aviserat. en ny klass är bl. a. Pro Street.
Senast redigerad av Corinthian den mån okt 06, 2014 9:11, redigerad totalt 1 gånger.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Time Attack 2015
Nu har man släppt dem som förhandsanmält, blir en hel del Corvetter.
Klasserna börjar bli fyllda så vill man hänga på så är det dags att göra det NU!
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/
Club:
-
totalt 7st anmälda
Club Challenge:
8 Göran S Chevrolet Corvette Z06
totalt 15st anmälda
Pro Modified:
2 Andreas P Corvette C6 Z06
6 Magnus B Corvette C5 Z06
10 Mikael L Corvette C6
38 Urban S Corvette C5 Z06
49 Bengt L Corvette C5
tot. 19st anmälda
PRO:
79 Thomas P Corvette C6 ”Lingenfelter”
99 Benny P Försäljning AB Corvette C5
tot. 15st anmälda
UNLIMITED:
9 Michael K Speedlab Corvette S6R
tot 15st anmälda
Klasserna börjar bli fyllda så vill man hänga på så är det dags att göra det NU!
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/
Club:
-
totalt 7st anmälda
Club Challenge:
8 Göran S Chevrolet Corvette Z06
totalt 15st anmälda
Pro Modified:
2 Andreas P Corvette C6 Z06
6 Magnus B Corvette C5 Z06
10 Mikael L Corvette C6
38 Urban S Corvette C5 Z06
49 Bengt L Corvette C5
tot. 19st anmälda
PRO:
79 Thomas P Corvette C6 ”Lingenfelter”
99 Benny P Försäljning AB Corvette C5
tot. 15st anmälda
UNLIMITED:
9 Michael K Speedlab Corvette S6R
tot 15st anmälda
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Time Attack 2015
Är du intresserad av att och köra Corvette TA serien 2015Mange_C5 skrev:Klasserna börjar bli fyllda så vill man hänga på så är det dags att göra det NU!
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/

Jag pratade med TANU i går och intresset har varit rekordstort (en del klasser är det redan utsålda

så om du är intresserad av att köra Corvette TA serien 2015 kontakta dom OMEDELBART

http://tanu.se/
Full Fart / G

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Time Attack 2015
Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!
(OO [XGJ 287] OO)
Medlemsnr 4244
Medlemsnr 4244
Re: Time Attack 2015
Grattis till bilen.Cmon skrev:Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!

Intresset för TA växer så det knakar därför att det är så enkelt & kul, bara ta gatbilen, köra dit, rejsa, & köra hem utan att behöva vara alltför rädd för skador på sig själv & bilen.
Även om du inte planerar att köra nästa sommar så vore det mycket trevligt om du (och andra intresserade) kommer förbi, gör ett depåbesök så svarar vi på frågor, visar mods m.m.
Vilken klass siktar du på

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Time Attack 2015
Tack!745 skrev:Grattis till bilen.Cmon skrev:Tanken för min del har varit att börja köra 2016 då jag blev med Corvette för ca 1 månad sedan! Varit och kollat en del på TA och det är super nice!![]()
Intresset för TA växer så det knakar därför att det är så enkelt & kul, bara ta gatbilen, köra dit, rejsa, & köra hem utan att behöva vara alltför rädd för skador på sig själv & bilen.
Även om du inte planerar att köra nästa sommar så vore det mycket trevligt om du (och andra intresserade) kommer förbi, gör ett depåbesök så svarar vi på frågor, visar mods m.m.
Vilken klass siktar du påhttps://forum.clubcorvette.se/viewto ... 37&t=18550

Ja precis! Dock så fastnade jag för TA som körs i Australien först, sen när det kom till Sverige på riktigt har jag både varit på plats och följt samt följt via datorn hemma!
Det gör jag gärna!
Det är ju det där med klassen.. Min bil är inte direkt orginal. Men här kommer min spec om det är någon av er som kan klassa in mig?:)
Motor:
LS6 V8 5.7L
C5R Kamdrivning
DRM-kam
K&N-Filter
LG-Headers+ X-PIPE
BORLA avgas
Rullvippor
RON DAVIS Oljekyl
Corvette C6 vxl låda. Förstärkt för hållbarhet ca 800hk. Samt oljekylning till låda. 6vxl.
Bakaxel DTE STAGE 3 med kylning, cirkulationspump + DTE Förstärkningram mellan växellåda och bakaxel.
Extra kylfläktar.
Specialtillverkad kylare
Ventiler i Titan
Chassi:
PFADT Krängningshämmare och coilovers.
Pollybussningar på hela bilen.
Halvbur. Vet dock ej om den är godkänd av Fia.

(OO [XGJ 287] OO)
Medlemsnr 4244
Medlemsnr 4244
Re: Time Attack 2015
Det var en del godisCmon skrev:Det är ju det där med klassen.. Min bil är inte direkt orginal. Men här kommer min spec om det är någon av er som kan klassa in mig?:)
Motor:
LS6 V8 5.7L
C5R Kamdrivning
DRM-kam
K&N-Filter
LG-Headers+ X-PIPE
BORLA avgas
Rullvippor
RON DAVIS Oljekyl
Corvette C6 vxl låda. Förstärkt för hållbarhet ca 800hk. Samt oljekylning till låda. 6vxl.
Bakaxel DTE STAGE 3 med kylning, cirkulationspump + DTE Förstärkningram mellan växellåda och bakaxel.
Extra kylfläktar.
Specialtillverkad kylare
Ventiler i Titan
Chassi:
PFADT Krängningshämmare och coilovers.
Pollybussningar på hela bilen.
Halvbur. Vet dock ej om den är godkänd av Fia.


https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Time Attack 2015
[/quote]Det var en del godis
, vad tror du om PM
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf[/quote]
Det är förmodligen den klassen som skulle passa bäst med tanke på godiset
Det jag är orolig för är buren bara. Men gör dem någon genomgång av bilen på plats så man hamnar i rätt klass eller är det upp till en själv att hitta rätt klass?


https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf[/quote]
Det är förmodligen den klassen som skulle passa bäst med tanke på godiset

(OO [XGJ 287] OO)
Medlemsnr 4244
Medlemsnr 4244
Re: Time Attack 2015
Vid alla tävlingar brukar man göra en besiktning utav säkerhetsutrustningen.Cmon skrev:Det är förmodligen den klassen som skulle passa bäst med tanke på godisetDet jag är orolig för är buren bara. Men gör dem någon genomgång av bilen på plats så man hamnar i rätt klass eller är det upp till en själv att hitta rätt klass?
När det gäller resten brukar mycket vara upp till deltagarna själva, det skulle bli lite för komplicerat att plocka isär alla motorer t.ex..
Burarna har det varit lite snack om, så vill du vara helt säker dra ett mail till tech@timeattacknu.se
Lycka till

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Time Attack 2015
Kul att du köpte en C5 som är klar för bana
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan

Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Time Attack 2015
Ja! Ett monster är det !Ubbe skrev:Kul att du köpte en C5 som är klar för bana![]()
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan![]()
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta

Rakt fram har jag inte så mycket för dock, men konbana kan vara intressant!

Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
(OO [XGJ 287] OO)
Medlemsnr 4244
Medlemsnr 4244
Re: Time Attack 2015
Glöm 500mil!!!!!Cmon skrev:Ja! Ett monster är det !Ubbe skrev:Kul att du köpte en C5 som är klar för bana![]()
Tips! Kom till Malmby 2015 och prova den rakt fram och konbanan![]()
Obs!Glöm inte att byta kopplingsolja ofta![]()
Rakt fram har jag inte så mycket för dock, men konbana kan vara intressant!
Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Jag tycker att du passa på att byta alla oljor om det inte har gjorts.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Re: Time Attack 2015
Förlåt en mästrande petimeter, men produkten du nämner är inte en olja. Att hälla olja i broms- eller kopplingssystemet är för övrigt inte särskilt lämpligt (såvida man inte kör Citron, men det är ett annat forum).Ubbe skrev:Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.

Fast det jag verkligen går igång på är när man kallar en skruv för bult...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Time Attack 2015
Ja Ja!! Rätt ska vara rättTersan skrev:Förlåt en mästrande petimeter, men produkten du nämner är inte en olja. Att hälla olja i broms- eller kopplingssystemet är för övrigt inte särskilt lämpligt (såvida man inte kör Citron, men det är ett annat forum).Ubbe skrev:Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Fast det jag verkligen går igång på är när man kallar en skruv för bult...

Bromsvätska
Bromsvätska kallas mediet i ett hydrauliskt bromssystem som används för att överföra kraft från exempelvis en bromspedal via en huvudbromscylinder till en eller flera slavcylindrar som i sin tur påverkar en mekanisk broms.
Bromsvätskans huvudsakliga uppgifter är hydraulmedium, bibehålla en hög kokpunkt samt smörja tätytor och packningar.
Bromsvätskan indelas huvudsakligen i tre grupper efter vilket bas de är framställda av. De olika baserna är inte blandbara. Inom samma basgrupp så är de blandbara kemiskt dvs DOT 3, 4 och 5.1. Varje tillverkare har tätningar och slangar enligt vad de avser att använda för sort, och problem uppstår om fel typ av vätska tillsätts. De flesta system måste byta alla packningar om ex DOT 4 har fyllts på i ett LHM system etc. DOT 4 har även haft problem med bakåtkompatibilitet i vissa DOT 3 system.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Time Attack 2015
Hejsan !
Klart som korvspad !
Klart som korvspad !

Re: Time Attack 2015
Ubbe skrev:en bra sammanfattning kring bromsvätska

Hade det funnits en gilla-smiley på forumet hade du fått en!
Men om vi håller oss till frågan om broms- och kopplingsvätska så kör jag oftast med OKs Dot4, vilken har riktigt bra kokpunkter i förhållande till sitt pris. Har funkat bra även på racebilar, dock betydligt lättare än Corvette (och för all del inte med samma fartresurser, även om varvtiderna runt t ex Kinnekulle skulle få de flesta Vette-ägare att svettas...).
Ett tips för den ekonomiske är att använda den begagnade bromsvätskan efter luftningen i kopplingssystemet, som inte är lika känsligt för överhettning.

C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Time Attack 2015
Ok ok!Ubbe skrev: Glöm 500mil!!!!!
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Den oljan som jag använder är Motul RBF660 bromsolja 0.5L
DOT4, hög kokpunkt : / 325° C används också till bromsarna.
Jag tycker att du passa på att byta alla oljor om det inte har gjorts.
Då jag bar haft bilen 1 månad så har jag inte kollat närmare på hur bytet eller vart man kommer åt för att göra det. Den är avställd osv nu. Men tanken är att det första jag gör när den ställs på till nästa år är samtliga oljebyten osv.
Men jag har aldrig bytt olja på kopplingen på någon bil jag haft innan. Så skulle man kunna få hjälp med någon guide eller få titta på någon gång och lära mig?
Motul RBF600 har jag kört på bilen jag hade innan som bromsvätska. Motul känner jag väl till!
Hur mycket vätska går det åt till kopplingen?
I denna bilen kommer jag köra på RBF660 till bromsarna. Lika bra att köra på samma i kopplingen med då

Vad säger du om temperaturen på kylarvattnet och oljan annars när du kör på bana? Vilka temp brukar du ligga på? Vad har du för att hålla nere tempen?
(OO [XGJ 287] OO)
Medlemsnr 4244
Medlemsnr 4244
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Time Attack 2015
Ubbe skrev:Glöm 500mil!!!!!
Byta oljor ska man inte snåla med, Speciellt inte om man kör på bana.
Är oljan svart i koppen så byt.byt.byt.(dålig slavcylinder som släpper igenom skit.
Sug inte ur oljan utan ta och rulla toa papper som du sedan trycker ned i koppen.(Fungerar perfekt).
Jepp, precis som Ubbe nämner; för att undvika problem så torka ur koppen och fyll på och gör detta OFTA, redan efter två dagars bankörning så är botten svart av skit.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Time Attack 2015
Tersan skrev:Ubbe skrev:en bra sammanfattning kring bromsvätska![]()
Hade det funnits en gilla-smiley på forumet hade du fått en!
Men om vi håller oss till frågan om broms- och kopplingsvätska så kör jag oftast med OKs Dot4, vilken har riktigt bra kokpunkter i förhållande till sitt pris. Har funkat bra även på racebilar, dock betydligt lättare än Corvette (och för all del inte med samma fartresurser, även om varvtiderna runt t ex Kinnekulle skulle få de flesta Vette-ägare att svettas...).
Ett tips för den ekonomiske är att använda den begagnade bromsvätskan efter luftningen i kopplingssystemet, som inte är lika känsligt för överhettning.
Hmm då är det väl läge att komma med ett 'mottips'..

Kopplingssystemet på C5 är MYCKET känsligt.
Använd inte gammal bromsvätska till kopplingsmastern. Hur snål är man då ? Bromsvätska är hygroskopisk och drar till sig vatten. Kokpunkten minskar radikalt, särskilt på de billigare vätskorna. Utom på Castrol SRF a' 650kr litern, betydligt mindre än alla andra iaf. Ett byte med SRF i kopplingsmastern kostar väl 30kr då... Motul 20kr.. Lallar man till kiosken kan man väl hälla i gammal diesel men eftersom att orginalbromsarna bara pallar 3 varv runt Mantorp kan man räkna ut att det inte går att snåla. Vill man spara pengar byter man vätskan i kopplingsmastern efter varje besök på bana eller strippen, vid normal användning ett par gger per år. Kan spara 15000kr i arbete på verkstad.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Time Attack 2015
Jag byter både broms- och kopplingsolja inför varje race.. så jag är säker på att det inte överhettas... du kan köra samma olja i kopplingen som till bromsarna.. jag använder Motul RBF600 som har en torr/våt kokpunkt på 312°/205° (mina bromsok ligger på ca 235° i temp på en trackday).Cmon skrev:Näe hörde det, ca var 500:e mil tipsade förra ägaren om. Vad säger ni? Räcker det eller är det tätare som gäller?
Vad kör ni för kopplingsolja?
Ska tydligen vara jävligt att lufta med, så han tippsade om att man skulle suga ut oljan och sen fylla på.
RBF600 kostar lite drygt en hundring per halvliter
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Re: Time Attack 2015
Det går bra att använda Motul RBF 600 till kopplingen ( lite billigare). Bromsarna skulle jag gå upp till 660.Cmon skrev: Ok ok! Då jag bar haft bilen 1 månad så har jag inte kollat närmare på hur bytet eller vart man kommer åt för att göra det. Den är avställd osv nu. Men tanken är att det första jag gör när den ställs på till nästa år är samtliga oljebyten osv. Men jag har aldrig bytt olja på kopplingen på någon bil jag haft innan. Så skulle man kunna få hjälp med någon guide eller få titta på någon gång och lära mig? Motul RBF600 har jag kört på bilen jag hade innan som bromsvätska. Motul känner jag väl till! Hur mycket vätska går det åt till kopplingen? I denna bilen kommer jag köra på RBF660 till bromsarna. Lika bra att köra på samma i kopplingen med dåVad säger du om temperaturen på kylarvattnet och oljan annars när du kör på bana? Vilka temp brukar du ligga på? Vad har du för att hålla nere tempen?
Kopplings vätskan byter du bara i koppen. Mängden är så lite så du får med allt i en hoprullad toa papper.
Det går också att lufta /tömma vätskan som sitter långt ner i motorrummet, då ska du inte ha stora händer;)
KI på Ak- racing fixar det:)
Det kan sitta en luft nippel högre upp på din bil. Som den tidigare ägaren har monterat.
Din bil har nog bra kylning

Det du ska komma ihåg att köra extra avkylningsvarv och i depån ska du flytta bilen så att inte bromsoken inte står på ett ställe.(skivan kan spricka mm)
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Time Attack 2015
Det är samma våta kokpunkt (205°) på 600 & 660.. så dom är lika dåliga om du inte byter ofta.Ubbe skrev: ..Bromsarna skulle jag gå upp till 660...
Byter man ofta räcker det med 600 som är betydligt billigare
Om man sällan vill byta så ska man köra på Castrol SRF då den har högsta våta kokpunkten på marknaden (270-280°) men den kostar därefter.
Jag har tagit fram ett chart med jämförelse mellan alla vettiga vätskor men det går ju inte att ladda upp bilder här
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Time Attack 2015
Jag kör med vanlig ATE Superblue, räcker för mig och det blir ju ändå lite av slit och släng.
Visst kan man göra samma med dubbelt så dyr vätska men varför (?) om man inte har problem?
Ny burk= vätskebyte i bromssystemet, öppnad burk= används till kopplingen.
Visst kan man göra samma med dubbelt så dyr vätska men varför (?) om man inte har problem?

Ny burk= vätskebyte i bromssystemet, öppnad burk= används till kopplingen.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Time Attack 2015
Bengt skrev:Hmm då är det väl läge att komma med ett 'mottips'..![]()
Kopplingssystemet på C5 är MYCKET känsligt.


Fast... är Ubbes variant att bara byta vätskan som ligger i behållaren ok? Är det inte vätskan i andra änden som tar mest stryk?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Time Attack 2015
Nu är det så smart att kopplingssystemet byter ut vätskan av sig självt ! Enda du behöver göra är att byta ut väskan i behållaren ofta, iaf så fort du får minsta missfärgning. Gör du det kommer kopplings-slaven att fungera framöver vid växlingar över 6000rpm. Detta är väldokumenterat via Ranger på corvetteforum.com
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Time Attack 2015
Intressant. Jag får läsa på lite...Bengt skrev:Nu är det så smart att kopplingssystemet byter ut vätskan av sig självt ! Enda du behöver göra är att byta ut väskan i behållaren ofta, iaf så fort du får minsta missfärgning. Gör du det kommer kopplings-slaven att fungera framöver vid växlingar över 6000rpm. Detta är väldokumenterat via Ranger på corvetteforum.com
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Time Attack 2015
http://www.rangeracceleration.com/Clutch_Care.html
http://www.corvetteforum.com/forums/c6- ... tyleid=139
http://www.corvetteforum.com/forums/c6- ... tyleid=139
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Time Attack 2015
Tack för länkarna, jag hade redan hittat den ena av dem. Känns förvisso lite amerikanskt (dvs lider viss brist på teknisk kunskap eller motivering), men om det funkar så varför inte. Möjligt att jag får ompröva min skepticism efter att ha försökt ett mer traditionellt vätskebyte inklusive luftning. 

C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart