Lösa muttrar, drivaxel bak.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Lösa muttrar, drivaxel bak.

Inlägg av FLNZ »

Efter att ha läst flera trådar på USA forumet om lösa axelmuttrar bak så kollade jag muttrarna på min C6:a-08 med 1600mil på mätaren och på passagerarsidan så satt muttern lös. :shock:

Det verkar finnas lite olika lösningar ifrån GM med nya muttrar och ett annat åtdragningsmoment + Loctite 272 (röd)
Någon som vet vart man enklast köper den nya muttern p/n: 10257766, eller räcker det med att dra åt den gamla med lite Loctite?
och vilket moment skall man dra till, har läst lite olika 160nm, 190nm, 215nm?
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Lösa muttrar, drivaxel bak.

Inlägg av Hejdarn »

Vilka årsmodeller gäller det?
Mvh
Thomas
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Kollade lite snabbt på USA forumet och såg i allafall minst en 2011 GS där höger axel mutter hade lossnat, så jag tror det gäller de flesta C6:or.
Det är enkelt att kolla om dom lossnat, man behöver bara ta bort centrumkåpan ifrån fälgen så kommer man åt med en lång 33mm´s hylsa (finns dock muttrar som är både 34mm - 35mm, verkar vara lite blandat)

En del på USA forumet har inte märkt att muttern börjat lossna förens den trillat av axeln helt. min var ju i alla fall delvis åtdragen och hade precis börjat lossnat.
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

Huuu. Scary!
Tack för tipset, sätter upp det på meklistan. :)
Mvh
Thomas
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Man märker det oftast genom att det blir ett "klonkande" ljud bakifrån. Har man otur kan man slå av drivaxeln om man laddar på för fullt och muttrarna inte är spända korrekt. Fick problem på min C6 Z06 redan 2006. Var inne och fick kollat det på Gm verkstad som då inte visste något utan fick gå på mitt tips från ett Usa forum.

De spännde muttrarna med de lossna igen. Jag skaffade egen hylsa (stor) och drag för att hålla koll. Längre fram märkte jag dock att hylsan inte längre passade på muttern. Verkstan har alltså bytt muttrar förmodligen på rekomendation av Gm och sedan dess har problemet ej återkommit.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

En liten varning ifrån en på USA forumet som hela tiden kollade momentet med jämna mellan rum är att man tillslut drar av drivaxeln.
http://forums.corvetteforum.com/c6-corv ... anger.html

Så rätt mutter med rätt moment är vad man vill ha ifrån början, frågan är bara vart man får tag i sådan muttrar?

Det finns en annan lösning med en bricka också som redan sitter på ZR1 modellerna och som heter nordlock http://www.nord-lock.com/sv/ men jag vet inte vart man får tag i dessa dyra brickor.
Användarens profilbild
Thomas
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Hej GM bulletin beskriver problemet för årsmodellerna 2005-2009
följande hittade jag på USA forumet. Och det verkar ju vettigt att följa GM's rekommendationer även om andra på USA forumet inte tycker det.
8)

Axle Nut TSB:
Bulletin No.: 07-04-95-001A Date: May 29, 2008
Subject:
Tapping or Scraping Noise From Rear Wheel Area (Replace Wheel Drive Shaft Nut)
Models:
2005-2009 Cadillac XLR 2005-2009 Chevrolet Corvette
2013-01-10 18:09
DYI Axle Nut replacement - Corvette Forum http://forums.corvetteforum.com/c6-z06- ... 78232-dyi-...
Supercede:
This bulletin is being revised to add the 2009 model year. Please discard Corporate Bulletin Number 07-04-95-001 (Section 04 - Driveline/Axle).

Condition
Some customers may comment on a tapping or a scraping noise coming from the rear wheel area.
Cause
This condition may be due to the torque on the wheel drive shaft nut relaxing over time.
Correction
Replace the left and the right wheel drive shaft nut following the procedure below.
1. Remove the center cap from the rim.
2. Remove and discard the wheel drive shaft nut.
3. Apply LOCTITE(TM) 272 or equivalent to the threads of the axle shaft.
4. Install the nut (P/N 10257766) and tighten to the new specification.
Tighten
Tighten the nut to 215 N.m (160 lb ft).
5. Install the center cap to the rim.
Important: The vehicle should not be driven for 24 hours following the repair in order to allow the thread lock to cure.
Parts:
1/2" 34mm socket $10.39 ships free ( http://www.amazon.com/TEKTON-
4934-2-...1276520&sr=8-1 )
2 GM#1025-7766 axle nuts $2.89 each +shipping ( http://www.oehq.com /oeparts_GMP10257...-NUT-FWD/S.htm )
LocTite RED 271 $9.95 +shipping ( http://www.use-enco.com /CGI/INSRIT?P...PARTPG=INLMK32 )
Tools:
1/2" Torque Wrench
1/2" Breaker Bar
1/2" Ratchet
1/2" Extension
33mm, 1 5/16", or 34mm socket (whatever works for you). I will say that the 34mm socket will work with the 1 5/16" and 33mm nut, but a 33mm socket probably won't work on a 1 5/16" or 34mm nut.
Save The Wave
Thomas
White Lightning 2017
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Min lokala handlare säljer Nord-Lock brickor så jag kör nog på två sådana istället för Loctite röd, har för mig att ZR1 modellerna har Nordlock brickor från fabrik och dom verkar ju sitta.
Sen slipper man ju värma om man skulle behöva demontera muttrarna en dag.

Det finns flera på USA forumet som fått erfara att även muttrar med Loctite röd har lossnat igen efter ett tag.
Användarens profilbild
Thomas
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Thomas »

Var kan man köpa dessa Nord Lock brickor?
Var inne som hastigast på deras sida men hittade inget om försäljning.
Save The Wave
Thomas
White Lightning 2017
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

går det ej att köra 2 muttrar?då låser den ena den andra?
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Om man skall tro på Nord Locks tester så vibrerar även två muttrar loss?
Kolla testerna här http://www.youtube.com/watch?v=mgwmuZuJ02I
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

FLNZ skrev:Kollade lite snabbt på USA forumet och såg i allafall minst en 2011 GS där höger axel mutter hade lossnat, så jag tror det gäller de flesta C6:or.
Det är enkelt att kolla om dom lossnat, man behöver bara ta bort centrumkåpan ifrån fälgen så kommer man åt med en lång 33mm´s hylsa (finns dock muttrar som är både 34mm - 35mm, verkar vara lite blandat)

En del på USA forumet har inte märkt att muttern börjat lossna förens den trillat av axeln helt. min var ju i alla fall delvis åtdragen och hade precis börjat lossnat.
Nybliven vetteägare till en C6:a -05, med ca 2000 mil på mätaren. Lämnade bilen på service och det första killen gjorde när han hissat upp bilen var att gå bak till höger hjul och rycka. "Här är en till", var hans kommentar. Mycket riktigt så satt axelmuttern lös! Muttern lossades och Loctite droppades på axel, så monterades muttern och drogs med rätt moment (hoppas jag). Vänster axelmutter kontrolldrogs men den satt fast. Var så förra helgen i Västervik på Sportbilsdagarna, där det blev en del smårepor. På väg hem från Västervik hördes "klonket" från bakvagnen igen..... Dagen därpå åkte jag till verkstad igen, där det konstaterades att bägge axelmuttrarna bak satt lös............ Nu har jag beställt två nya axelmuttrar (10257766) som skall monteras tillsammans med Loctite Red 271 och dras med 215 Nm (enl. Bulletin No.: 07-04-95-001A ) Hur många är vi som haft detta problem, och hur har Ni löst det?
Kanske man skulle skaffa Nord-Lock-brickor under muttrarna + Loctite, eller varför inte svetsa...........
Bild
Happy Vette!
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Christer »

Jag kollade mina muttrar i helgen och båda var lösa.

Skruvade bort muttrarna och la dom på en plan yta med slippapper.

Då jag gnuggade lite så såg jag vilken dålig kvalitet det var på muttrarna.

Väldigt ojämn anläggningsyta som fick slipas en hel del för att bli bra.

Nu är dom åtdragna och låsta med Loctite.

Vi får se om det håller...

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

Christer skrev:Jag kollade mina muttrar i helgen och båda var lösa.

Skruvade bort muttrarna och la dom på en plan yta med slippapper.

Då jag gnuggade lite så såg jag vilken dålig kvalitet det var på muttrarna.

Väldigt ojämn anläggningsyta som fick slipas en hel del för att bli bra.

Nu är dom åtdragna och låsta med Loctite.

Vi får se om det håller...

Hälsningar
Christer
Det skulle Du nog inte gjort Christer, för muttrarna är lite skålade och fungerar som en fjäderbricka.
Janne
Bild
Happy Vette!
Wanted
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wanted »

Har skaffat Nord-Lock brickor och muttrar för att testa om de sitter fast :D
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

Wanted skrev:Har skaffat Nord-Lock brickor och muttrar för att testa om de sitter fast :D
Wanted! Intressant, vilken av brickorna fick Du tag på? NL27, eller NL27sp? Vilket moment skall dom dras med?
Kommer Du att använda Loctite också? Berätta för oss om Du blivit av med bekymret efter detta.
Hälsn. Janne
Bild
Happy Vette!
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Jag fick tag i Nord-lock NL1"SP som också passar och problemet har inte uppstått igen sedan jag monterade dom i mars 2013.
Har märkt muttrarna och drivaxeln med färg så att man direkt ser om något rört på sig men dom verkar sitta som dom skall.

Drog muttrarna med 190nm
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

FLNZ skrev:Jag fick tag i Nord-lock NL1"SP som också passar och problemet har inte uppstått igen sedan jag monterade dom i mars 2013.
Har märkt muttrarna och drivaxeln med färg så att man direkt ser om något rört på sig men dom verkar sitta som dom skall.

Drog muttrarna med 190nm
Tack för den informationen!
Skall jaga brickor.....
Bild
Happy Vette!
Wanted
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wanted »

Jag har monterat Nord-Lock brickor NL1" och nya muttrar, dragit 215Nm, det är ju axlen som bestämmer hur hårt man kan dra, mejlade Nord-Lock och fick brickor utan kostnad, har dock inte hunnit köra så mycket än, men allt sitter fast än så länge, har en Grand Sport 2010, hoppas att det löser sig för er andra, kan fixa brickor om det skulle vara så.
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

Wanted skrev:Jag har monterat Nord-Lock brickor NL1" och nya muttrar, dragit 215Nm, det är ju axlen som bestämmer hur hårt man kan dra, mejlade Nord-Lock och fick brickor utan kostnad, har dock inte hunnit köra så mycket än, men allt sitter fast än så länge, har en Grand Sport 2010, hoppas att det löser sig för er andra, kan fixa brickor om det skulle vara så.
Är det NL1sp, med ytterdiameter 48,5 mm du har fått tag på? NL1 har en ytterdiameter på bara 39 mm och "våra" muttrar är ju 48 mm.
Har Du använt Loctite också?
Om Du trots allt, skulle få bekymmer med att muttrarna lossnar, kan Du väl låta oss få reda på detta.
Senast redigerad av Ekebojanne den ons sep 17, 2014 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Happy Vette!
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

NL1"sp heter brickorna jag använde.
Wanted
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wanted »

Ja dom är 48,5 mm, har inte använt Locktite, hör av mej när jag ställer av vad som hänt, LG
Wanted
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Wanted »

Hejsan
Har kört en del sen jag mont. Nord-Lock brickorna, och kollat nu,
muttrarna har inte flyttat sig något, får se till våren när de blir mera kört
Ha de bra alla
LG
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Har nu kört ca 1000 mil med nordlock brickor och originalmuttrar utan loctite och muttrarna har inte rört sig någonting.
Så det verkar som nordlock brickorna är lösningen på problemet, då varken de nya GM muttrarna samt lösningen med loctite verkar fungera.
Användarens profilbild
Vettefan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Vettefan »

Var har ni köpt era Nord-Lock brickor? Provade med Swebolt men dom säljer normalt inte till privatpersoner, om jag köper ett 50 pack så är det okej, men det låter lite dyrt.. :shock:
CCS# 4248
Corvette C6 2008 Crystal Red, såld
Corvette C7 Z06 2016 Fusion Gray
Skriv svar