Track prep PDF
Track prep PDF
Wohooo
GM vill att man häller i 15w-50 olja för bankörning....
http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... EP_v23.pdf
GM vill att man häller i 15w-50 olja för bankörning....
http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... EP_v23.pdf
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Track prep PDF
Vi européer häller i DOT 5.1 och kör ännu fortare
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
Sant!
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Track prep PDF
Om knappt någon reagerar över att GM för första gången i världshistorien rekommenderar 15w-50 olja - då är det DÖTT på forumet...
Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...
Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
Också sant!Bengt skrev:...då är det DÖTT på forumet...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Track prep PDF
Hejsan !
Att dom rekommenderar 15-50 olja kan ju bero på att det är betydligt varmare i USA än i Sverige !
Att det finns ett land som heter Sverige är det nog inte många % jänkare som vet !
Sen att det finns folk som kör Corvette där också, då sjunker nog % ännu mer !
Att dom rekommenderar 15-50 olja kan ju bero på att det är betydligt varmare i USA än i Sverige !
Att det finns ett land som heter Sverige är det nog inte många % jänkare som vet !
Sen att det finns folk som kör Corvette där också, då sjunker nog % ännu mer !
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Track prep PDF
Hejs
Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..
Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Track prep PDF
Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt...
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Track prep PDF
Du har nog rätt, ny motorkonstruktion nya oljekrav om det sedan är mindre eller större spel vill jag inte uttala mig om.magnum skrev:Hejs
Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..
Problemet med att det inte finns någon 15w-50 Dexos olja skjuter dom över på oljeindustrin/bilägarna
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Track prep PDF
Läs igen.745 skrev:Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Track prep PDF
Kan inte tänka mig att det skulle vara större "spel" i nya motorn. Vad som är nytt är ju dock att oljepumpen även leverarar olja till den ställbara kamaxeln. Det kanske inte fungerar som det skall vid höga oljetemperaturer med 5W-30 olja ? Det är ju givet att man har nytta av en 50 olja när oljan blir varm. Finns flera problem med att köra med den på gatan. Här en del om det http://www.corvetteforum.com/forums/c7- ... vents.html
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
Oj, oljetrådar på amerikanska forum tycks inte vara ett dugg bättre än här hemma...Bengt skrev:Finns flera problem med att köra med den på gatan. Här en del om det http://www.corvetteforum.com/forums/c7- ... vents.html
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Track prep PDF
Hehe.. Det känns iaf som en nyhet att GM skriver i instruktionsboken att man skall köra med 15W-50 på bana
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
My lips are sealed. Nu blev det en oljetråd av det här också, och jag har lovat ungefär femtioelva gånger att jag ska hålla mig borta från såna...Bengt skrev:Hehe.. Det känns iaf som en nyhet att GM skriver i instruktionsboken att man skall köra med 15W-50 på bana
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).
Fast min katt där hemma struntar högaktningsfullt i vad jag häller för olja i fordonen. Det enda han bryr sig om är om motorhuven är varm och go när husse kommer hem efter en tur...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Track prep PDF
Nån som har bra förslag på olja enligt ovan som säljs av http://oljefyndet.se ??
Som sagt, har kört med Mobil 0W-40 från dem. Bra priser iaf..
Edit : Kör nog vidare med Mobil 0W40...
http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -0w30.html
Som sagt, har kört med Mobil 0W-40 från dem. Bra priser iaf..
Edit : Kör nog vidare med Mobil 0W40...
http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -0w30.html
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Track prep PDF
Viscosity Grade
Notice: DO NOT use other viscosity grade oils such as SAE 10W-30, 10W-40, or 20W-50.
Z51 Performance Package vehicles utilize the dry sump oil system. This vehicle will come with factory fill 5W-30 dexos1™ oil and an oil fill cap identifying that 5W-30 dexos1™ oil is recommended to top off the engine or for an oil change.
SAE 5W-30 is the best viscosity grade for the vehicle.
For cold temperature operation, where the temperature is colder than −20°F (−29°C), SAE 0W-30 may be used.
For track events or competitive driving, Mobil 1™ 15W-50 engine oil must be used.
Refer to this General Motors website for dexos1™ information about the different licensed brands that are currently available: http://www.gmdexos.com
Klintberg(GM sverige) säger 0W20 Jag ska dubbelkolla det med några andra källor.
Notice: DO NOT use other viscosity grade oils such as SAE 10W-30, 10W-40, or 20W-50.
Z51 Performance Package vehicles utilize the dry sump oil system. This vehicle will come with factory fill 5W-30 dexos1™ oil and an oil fill cap identifying that 5W-30 dexos1™ oil is recommended to top off the engine or for an oil change.
SAE 5W-30 is the best viscosity grade for the vehicle.
For cold temperature operation, where the temperature is colder than −20°F (−29°C), SAE 0W-30 may be used.
For track events or competitive driving, Mobil 1™ 15W-50 engine oil must be used.
Refer to this General Motors website for dexos1™ information about the different licensed brands that are currently available: http://www.gmdexos.com
Klintberg(GM sverige) säger 0W20 Jag ska dubbelkolla det med några andra källor.
Re: Track prep PDF
Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Re: Track prep PDF
Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
- johced1974
- Rookie
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
- Kontakt:
Re: Track prep PDF
Hedin i Göteborg rekommenderade Mobil 1 15w-50 för bankörning. Dessutom behöver du inte byta tillbaka till 5w-30. Vi kör ju våra bilar på sommar halvåret och inte lika kallt som amerikanerna gör, därför räcker 15w-50 för oss.Bengt skrev:Om knappt någon reagerar över att GM för första gången i världshistorien rekommenderar 15w-50 olja - då är det DÖTT på forumet...
Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...
Johan Cederberg
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
- johced1974
- Rookie
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
- Kontakt:
Re: Track prep PDF
De överlever egentligen bra, men för varje gång oljan blir lite för varm så blir den lite sämre. Byter du ofta (beroende på hur ofta du bankör bilen) så räcker 5w-30.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Johan Cederberg
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
- johced1974
- Rookie
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tor dec 17, 2015 19:03
- Kontakt:
Re: Track prep PDF
Jag skrev ett annat inlägg om detta men anledningen är att amerkanerna kör på vintern och andra temperaturer än vad vi gör - 15w-50 funkar inte i kyla och därför rekommenderas 5w-30. För de av oss i Sverige som kör på banan ibland och bara på sommar halvåret så kan vi köra med 15w-50.Tersan skrev:Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Johan Cederberg
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad
Linköping
2016 C7 2LT Z51 med magnetic ride och 8-stegs automatlåda
2010 C6 1LT banpreppad