Tändstiftsproblem

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av Ricky »

6-6,5 PSI enligt Holley själva och inte högre än 7,5 PSI. :)

Detta på ALLA varvtal och under ALL slags belastning.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:6-6,5 PSI enligt Holley själva och inte högre än 7,5 PSI. :)

Detta på ALLA varvtal och under ALL slags belastning.
Tack för det Ricky. Då är det bara mätaren kvar då :D
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av hasseh »

När jag ändå är igång och tjatar så vill jag passa på att fråga om det i mitt fall är någon vits att gå från den gamla hederliga mekaniska bränslepumpen till en elektrisk.
Om så vad är vinsten?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
fty
Rookie
Rookie
Inlägg: 87
Blev medlem: mån feb 06, 2012 21:07
Ort: Stockholm

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av fty »

hasseh skrev:När jag ändå är igång och tjatar så vill jag passa på att fråga om det i mitt fall är någon vits att gå från den gamla hederliga mekaniska bränslepumpen till en elektrisk.
Om så vad är vinsten?
Mekanisk bränslepump. Enkelt, få komponenter som kan strula, billigt, tillförlitligt.

En elpump med justerbar regulator kan du lätt justera in bränsletrycket på. En annan fördel kan vara att motorn startar snabbare, mekanpumpen börjar ju pumpa bränsle först när man motorn börja snurra (med tomt flottörhuset tar det ju en stund).
Ska man bestycka om förgasare och vill köra slut på bränslet i flottörhuset först, så är det lätt att göra med elpump osv.

Jag skulle köra med mekanisk pump på en förgasarmotor, elektrisk på en insprutad (EFI).
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av sh454 »

hasseh skrev:När jag ändå är igång och tjatar så vill jag passa på att fråga om det i mitt fall är någon vits att gå från den gamla hederliga mekaniska bränslepumpen till en elektrisk.
Om så vad är vinsten?
Hej
Jag har en sprillans ny elpump över om det skulle behövas.

Stefan
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 686
Blev medlem: tis jul 06, 2010 12:35
Ort: Karlsborg
Kontakt:

Re: Tändstiftsproblem

Inlägg av hasseh »

Tackar för dessa svar.
Att frågan dök upp för mig är delvis att det är svårt att få till dragningen av bränsleslangarna då det är hiskeligt trångt.
Men det är kanske något man får stå ut med. Det funkar trots allt även om det inte blir optimalt med tanke på alla värmekällor.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Skriv svar