Insug till LS2 -07, tips?
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Insug till LS2 -07, tips?
Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Ska du byta insug eller luftfilter? om du byter båda bör du även komplettera med ett större spjäll.SimonKällman skrev:Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Oavsett bör du map'a då bilen kommer gå lean vilket betyder varmare och risk för skador ökar.
Jag kör Callaway Honker och FAST insug (med NW 102 spjäll däremellan) o är mycket nöjd.
Tror dock att Callaway inte längre är bästa filtret och att Anders på AK Racing rekommenderar nåt annat.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Tack för svar!Corinthian skrev:Ska du byta insug eller luftfilter? om du byter båda bör du även komplettera med ett större spjäll.SimonKällman skrev:Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Oavsett bör du map'a då bilen kommer gå lean vilket betyder varmare och risk för skador ökar.
Jag kör Callaway Honker och FAST insug (med NW 102 spjäll däremellan) o är mycket nöjd.
Tror dock att Callaway inte längre är bästa filtret och att Anders på AK Racing rekommenderar nåt annat.
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Insug till LS2 -07, tips?
I ett CAI (Cold Air Intake) ingår luftfilter, dvs det är det som sitter framför/innan spjällhuset. Insug är det som sitter bakom/efter spjällhuset och fördelar luftflödet ner i cylindrarna.SimonKällman skrev:Tack för svar!
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
FAST är ett märke (Fuel Air Spark Technology) och har länge varit marknadsledande på insug. Dock har det nu dykt upp ett nytt på marknaden som kan vara kul o testa: http://www.akracing.se/corvette-c6/moto ... nifold-ls7
Om du byter både filter och insug bör du även stoppa emellan ett större spjäll, annars blir det flaskhalsen.
Jag bör flera komponenter samtidigt så exakt hur mycket filter/spjäll/insug gjorde vet jag inte men det kan Anders säkert svara på. Har för mig att filter/insug/spjäll ger ca 56 rwhp på en LS7 efter mappning så kanske 30-35 på en LS2?
Utan mappning får inte maskin tillräckligt med soppa i förhållande till luft och kommer då gå snålt (lean) vilket resulterar i tänd motorlampa och potentiellt skador som följd vid hård körning.
Ljudet förändrades markant efter bytet till att bli mer grunt-aktigt och förstärker dunka-dunka-känslan av stötstångsmotorn inne i coupén.. vilket jag tycker är fantastiskt.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Effektsiffror(bakhjulshästar) baserade på ett stort antal före/efter körningar på dyno med följande uppdateringar:
- Luftintag/filter, Callaway Honker
- NW 102spjäll
- FAST102 Insug
- American Racing headers
LS7 +50-56hk
LS3 +40-44hk
LS2 +35-40hk
Observera att detta är med endast ovan beskrivna enkla 'skruva på' uppgraderingar. Med kam är det något helt annat
Numera har vi gått över till HAlltech Venom II med värmesköld. Det ger samma prestanda som med Callaway Honker och man slipper håltagning i bilen.
- Luftintag/filter, Callaway Honker
- NW 102spjäll
- FAST102 Insug
- American Racing headers
LS7 +50-56hk
LS3 +40-44hk
LS2 +35-40hk
Observera att detta är med endast ovan beskrivna enkla 'skruva på' uppgraderingar. Med kam är det något helt annat

Numera har vi gått över till HAlltech Venom II med värmesköld. Det ger samma prestanda som med Callaway Honker och man slipper håltagning i bilen.
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Okej! Haha, tack för de tålmodiga förklaringarna! Får fundera på saken, men det är helt klart intressant!Corinthian skrev:I ett CAI (Cold Air Intake) ingår luftfilter, dvs det är det som sitter framför/innan spjällhuset. Insug är det som sitter bakom/efter spjällhuset och fördelar luftflödet ner i cylindrarna.SimonKällman skrev:Tack för svar!
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
FAST är ett märke (Fuel Air Spark Technology) och har länge varit marknadsledande på insug. Dock har det nu dykt upp ett nytt på marknaden som kan vara kul o testa: http://www.akracing.se/corvette-c6/moto ... nifold-ls7
Om du byter både filter och insug bör du även stoppa emellan ett större spjäll, annars blir det flaskhalsen.
Jag bör flera komponenter samtidigt så exakt hur mycket filter/spjäll/insug gjorde vet jag inte men det kan Anders säkert svara på. Har för mig att filter/insug/spjäll ger ca 56 rwhp på en LS7 efter mappning så kanske 30-35 på en LS2?
Utan mappning får inte maskin tillräckligt med soppa i förhållande till luft och kommer då gå snålt (lean) vilket resulterar i tänd motorlampa och potentiellt skador som följd vid hård körning.
Ljudet förändrades markant efter bytet till att bli mer grunt-aktigt och förstärker dunka-dunka-känslan av stötstångsmotorn inne i coupén.. vilket jag tycker är fantastiskt.
Precis det ljudet som jag vill åt, även om den mullrar helt ok redan. Men lite råare ljud hade inte varit fel!
Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Är det denna: http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... kold-05-07 ?ak-racing.se skrev:Effektsiffror(bakhjulshästar) baserade på ett stort antal före/efter körningar på dyno med följande uppdateringar:
- Luftintag/filter, Callaway Honker
- NW 102spjäll
- FAST102 Insug
- American Racing headers
LS7 +50-56hk
LS3 +40-44hk
LS2 +35-40hk
Observera att detta är med endast ovan beskrivna enkla 'skruva på' uppgraderingar. Med kam är det något helt annat
Numera har vi gått över till HAlltech Venom II med värmesköld. Det ger samma prestanda som med Callaway Honker och man slipper håltagning i bilen.
Behöver inte bilen mappas efteråt? Hur kommer det sig i så fall?
Behöver spjäll bytas?
- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Insug till LS2 -07, tips?
inte alls! om man inte ställer frågor får man inga svar! och ingen kan allt i början.SimonKällman skrev:Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
header's är det man bör stoppa på om man vill att bilen ska svara lite bättre.
mer luft in (filter/spjäll/insug) betyder ju mer luft ut... så grenrör som flödar bättre än original är inte dumt.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Det stämmer, det är Halltech insuget du länkat till.SimonKällman skrev: Är det denna: http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... kold-05-07 ?
Behöver inte bilen mappas efteråt? Hur kommer det sig i så fall?
Behöver spjäll bytas?
Mapping är ett måste, siffrorna förutsätter mapping på dyno.
För siffrorna ovan är spjäll ett måste, men spjäll ger lite hk för pengarna framförallt på LS2/LS3.
Det bästa vi fått ut är +63hk då hade vi delarna enligt ovan samt ett Akrapovic avgassystem på en LS7a.
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blirCorinthian skrev:inte alls! om man inte ställer frågor får man inga svar! och ingen kan allt i början.SimonKällman skrev:Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
header's är det man bör stoppa på om man vill att bilen ska svara lite bättre.
mer luft in (filter/spjäll/insug) betyder ju mer luft ut... så grenrör som flödar bättre än original är inte dumt.

- Corinthian
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1056
- Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
- Ort: Järfälla
Re: Insug till LS2 -07, tips?
Mer luft in, betyder ju mer luft ut, så det kan vara en bra idé om bilen ändå ska modifieras o map'asSimonKällman skrev:Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blirTack för alla tips!
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
-
- Nykomling
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52
Re: Insug till LS2 -07, tips?
precis! Gör mycket för ljudet också...Corinthian skrev:Mer luft in, betyder ju mer luft ut, så det kan vara en bra idé om bilen ändå ska modifieras o map'asSimonKällman skrev:Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blirTack för alla tips!