Insug till LS2 -07, tips?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av Corinthian »

SimonKällman skrev:Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Ska du byta insug eller luftfilter? om du byter båda bör du även komplettera med ett större spjäll.
Oavsett bör du map'a då bilen kommer gå lean vilket betyder varmare och risk för skador ökar.
Jag kör Callaway Honker och FAST insug (med NW 102 spjäll däremellan) o är mycket nöjd.
Tror dock att Callaway inte längre är bästa filtret och att Anders på AK Racing rekommenderar nåt annat.
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

Corinthian skrev:
SimonKällman skrev:Hej!
Om ca en månad från idag hämtar jag min första Corvette - en -07:a, LS2 med Magnaflowsystem och 4600 mil på mätaren. Otroligt nöjd med mitt val, kan knappt vänta med att få hem den!
När jag får hem den planerar jag att byta insug på den. Vilka fabrikat rekommenderas (har kikat lite på Callaway, Black Hurricane, Vortex..)? Vilka ska undvikas/ håller lite sämre klass? Behöver man mappa om bilen efteråt för att få rätt bränsleblandning när det lättare kommer in mer luft? Ganska grön inom området, så ös på med era erfarenheter!
Prisnivån jag kan tänka mig är ca 5-8000kr.
Ska du byta insug eller luftfilter? om du byter båda bör du även komplettera med ett större spjäll.
Oavsett bör du map'a då bilen kommer gå lean vilket betyder varmare och risk för skador ökar.
Jag kör Callaway Honker och FAST insug (med NW 102 spjäll däremellan) o är mycket nöjd.
Tror dock att Callaway inte längre är bästa filtret och att Anders på AK Racing rekommenderar nåt annat.
Tack för svar!
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av Corinthian »

SimonKällman skrev:Tack för svar!
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
I ett CAI (Cold Air Intake) ingår luftfilter, dvs det är det som sitter framför/innan spjällhuset. Insug är det som sitter bakom/efter spjällhuset och fördelar luftflödet ner i cylindrarna.
FAST är ett märke (Fuel Air Spark Technology) och har länge varit marknadsledande på insug. Dock har det nu dykt upp ett nytt på marknaden som kan vara kul o testa: http://www.akracing.se/corvette-c6/moto ... nifold-ls7
Om du byter både filter och insug bör du även stoppa emellan ett större spjäll, annars blir det flaskhalsen.

Jag bör flera komponenter samtidigt så exakt hur mycket filter/spjäll/insug gjorde vet jag inte men det kan Anders säkert svara på. Har för mig att filter/insug/spjäll ger ca 56 rwhp på en LS7 efter mappning så kanske 30-35 på en LS2?
Utan mappning får inte maskin tillräckligt med soppa i förhållande till luft och kommer då gå snålt (lean) vilket resulterar i tänd motorlampa och potentiellt skador som följd vid hård körning.
Ljudet förändrades markant efter bytet till att bli mer grunt-aktigt och förstärker dunka-dunka-känslan av stötstångsmotorn inne i coupén.. vilket jag tycker är fantastiskt.
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av ak-racing.se »

Effektsiffror(bakhjulshästar) baserade på ett stort antal före/efter körningar på dyno med följande uppdateringar:
- Luftintag/filter, Callaway Honker
- NW 102spjäll
- FAST102 Insug
- American Racing headers

LS7 +50-56hk
LS3 +40-44hk
LS2 +35-40hk

Observera att detta är med endast ovan beskrivna enkla 'skruva på' uppgraderingar. Med kam är det något helt annat :)

Numera har vi gått över till HAlltech Venom II med värmesköld. Det ger samma prestanda som med Callaway Honker och man slipper håltagning i bilen.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

Corinthian skrev:
SimonKällman skrev:Tack för svar!
shop.vette.se/corvette-c6/insug/black-hurricane-luftintag-ls2
shop.vette.se/corvette-c6/insug/callaway-c6-honker-insug
http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... vart-05-07
Tänkte nåt i stil med dessa, ingår inget luftfilter här eller? Där har vi ju en honker t ex. Har du nån annan länk till ett kit du rekommenderar? Tänkte nog byta både insug o luftfilter nämligen.
Vad innebär fast insug? Hur stor skillnad är det och var/hur märker du skillnaden före och efter att du mappat och satt på Callaway honker+spjäll? Hur förändras ljudet?
Som sagt, nybörjare på Corvette, tacksam för all hjälp ja kan få!
I ett CAI (Cold Air Intake) ingår luftfilter, dvs det är det som sitter framför/innan spjällhuset. Insug är det som sitter bakom/efter spjällhuset och fördelar luftflödet ner i cylindrarna.
FAST är ett märke (Fuel Air Spark Technology) och har länge varit marknadsledande på insug. Dock har det nu dykt upp ett nytt på marknaden som kan vara kul o testa: http://www.akracing.se/corvette-c6/moto ... nifold-ls7
Om du byter både filter och insug bör du även stoppa emellan ett större spjäll, annars blir det flaskhalsen.

Jag bör flera komponenter samtidigt så exakt hur mycket filter/spjäll/insug gjorde vet jag inte men det kan Anders säkert svara på. Har för mig att filter/insug/spjäll ger ca 56 rwhp på en LS7 efter mappning så kanske 30-35 på en LS2?
Utan mappning får inte maskin tillräckligt med soppa i förhållande till luft och kommer då gå snålt (lean) vilket resulterar i tänd motorlampa och potentiellt skador som följd vid hård körning.
Ljudet förändrades markant efter bytet till att bli mer grunt-aktigt och förstärker dunka-dunka-känslan av stötstångsmotorn inne i coupén.. vilket jag tycker är fantastiskt.
Okej! Haha, tack för de tålmodiga förklaringarna! Får fundera på saken, men det är helt klart intressant!
Precis det ljudet som jag vill åt, även om den mullrar helt ok redan. Men lite råare ljud hade inte varit fel!

Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

ak-racing.se skrev:Effektsiffror(bakhjulshästar) baserade på ett stort antal före/efter körningar på dyno med följande uppdateringar:
- Luftintag/filter, Callaway Honker
- NW 102spjäll
- FAST102 Insug
- American Racing headers

LS7 +50-56hk
LS3 +40-44hk
LS2 +35-40hk

Observera att detta är med endast ovan beskrivna enkla 'skruva på' uppgraderingar. Med kam är det något helt annat :)

Numera har vi gått över till HAlltech Venom II med värmesköld. Det ger samma prestanda som med Callaway Honker och man slipper håltagning i bilen.
Är det denna: http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... kold-05-07 ?
Behöver inte bilen mappas efteråt? Hur kommer det sig i så fall?
Behöver spjäll bytas?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av Corinthian »

SimonKällman skrev:Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
inte alls! om man inte ställer frågor får man inga svar! och ingen kan allt i början.
header's är det man bör stoppa på om man vill att bilen ska svara lite bättre.
mer luft in (filter/spjäll/insug) betyder ju mer luft ut... så grenrör som flödar bättre än original är inte dumt.
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 167
Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
Ort: Spånga
Kontakt:

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av ak-racing.se »

SimonKällman skrev: Är det denna: http://www.akracing.se/corvette-c6/insu ... kold-05-07 ?
Behöver inte bilen mappas efteråt? Hur kommer det sig i så fall?
Behöver spjäll bytas?
Det stämmer, det är Halltech insuget du länkat till.

Mapping är ett måste, siffrorna förutsätter mapping på dyno.

För siffrorna ovan är spjäll ett måste, men spjäll ger lite hk för pengarna framförallt på LS2/LS3.

Det bästa vi fått ut är +63hk då hade vi delarna enligt ovan samt ett Akrapovic avgassystem på en LS7a.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

Corinthian skrev:
SimonKällman skrev:Med risk att dumförklaras - finns det andra, inte allt för avancerade, delar att byta för att få den en aning rappare/ förbättra ljudet lite? Det kanske bara är insug/avgas som gäller i så fall utan att gå för djupt in i motorn...
inte alls! om man inte ställer frågor får man inga svar! och ingen kan allt i början.
header's är det man bör stoppa på om man vill att bilen ska svara lite bättre.
mer luft in (filter/spjäll/insug) betyder ju mer luft ut... så grenrör som flödar bättre än original är inte dumt.
Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blir :) Tack för alla tips!
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av Corinthian »

SimonKällman skrev:Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blir :) Tack för alla tips!
Mer luft in, betyder ju mer luft ut, så det kan vara en bra idé om bilen ändå ska modifieras o map'as
SimonKällman
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön mar 29, 2015 11:52

Re: Insug till LS2 -07, tips?

Inlägg av SimonKällman »

Corinthian skrev:
SimonKällman skrev:Grenrör har jag också funderat på, men vi får se vad det blir :) Tack för alla tips!
Mer luft in, betyder ju mer luft ut, så det kan vara en bra idé om bilen ändå ska modifieras o map'as
precis! Gör mycket för ljudet också...
Skriv svar