Säkerhetsbälte

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jon
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Säkerhetsbälte

Inlägg av Jon »

Tjena.

Hur har ni andra gjort för att fixa nya säkerhetsbälten?

Jag har en 1972a och tycket det vore snyggt att kunna behålla både retractor under stolen och bakom.

De som satt bakom är i fint skick, de som sitter under stolen får jag inte loss utan grövre våld och undrar om något i dem går att rädda.

Remmarna är helt slut.

Tacksam för alla tips :?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

På förarstolen fick jag samma problem som du, tror jag. Bältet under stolen satt nästan helt fast. Man fick sitta en bra stund och lirka och rycka i bältet för att det i bästa fall skulle lossna.
När jag plockade isär retractorn sitter det en fjädrande tråd tvärsöver som håller isär spärren när man skall rulla ut bältet.
Min var i det närmaste av, rostig.
Nu har jag tur som har fjäderstål i ca 0,5-1mm på jobbet så jag bockade till en på 5 min.

Jag skall byta även på pass.sidan då den också har börjat bråka.
Vill du och om vi har samma gör jag gärna en till dig med.

Men är nu osäker på vad du menar för problem.
De som satt bakom är i fint skick, de som sitter under stolen får jag inte loss utan grövre våld och undrar om något i dem går att rädda.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Förutom att köpa helt nya bälten så kan du skicka dom till en firma i USA som heter Ssnake-Oyl (ja, jag vet...skumt namn, men det finns en anledning till det....). Dom renoverar dina bälten med nya remmar och ev. andra nya delar som behövs. Oftast just dom undre rullarna. Jag har skickat två uppsättningar bälten dit och det har funkat perfekt båda gångerna.

Gå in på www.ssnake-oyl.com

Björn
Jon
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Jon »

Nu fick jag loss rullarna under. Tack för erbjudandet om hjälp att bocka till ny plåt men rullarna är så genomrostade att jag kan lika gärna använda garn som säkerhetsbälte :( Här behövs nytt.

Ornet:
Kan man skicka vad man har så kompletterar ssnake-oyl med resten?
Vad betalade du?

Jonathan
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Det är Björn Leidelöf som har koll på ssnake
verkar dock minst problem med att fixa fungerande bälten därifrån.
Bra tips
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det var bara att skicka iväg "rubbet" så kompletterar dom med dom nya delar som behövdes. Glöm inte att även skicka med den delen som sitter fast i kardantunneln! Dom renoverar även den delen.

Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg vad det kostade, men jag vet att när jag pratade med dom så svarade dom direkt på vad renoveringen kostade + vad ev. extra delar kostar.

Jag fick också hem ett brev med ett liten provbit av det nya bältesmaterialet för att godkänna färgen.

Björn
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Säkerhetsbälte

Inlägg av Nexxus »

Jon skrev:Tjena.

Hur har ni andra gjort för att fixa nya säkerhetsbälten?

Jag har en 1972a och tycket det vore snyggt att kunna behålla både retractor under stolen och bakom.

Remmarna är helt slut.

Tacksam för alla tips :?
jag ryckte ur bälten och rullar ur min gamla CRX innan den gick till skroten... funkar alldeles utmärkt =)

Vet inte vad besiktning säger om detta, men de har aldrig påpekat något, men å andra sidan sa dom inget när jag körde utan bälte heller, så min 74:a kanske är undantaget sånt?
Skriv svar