Ubbe skrev:Mange_C5 skrev: 
Min båge är enbart svetsad, inte en endaste bult eller bultskalle finns.. Kan utveckla när jag kommer till ett tangentbord.
Svetsad är ju bättre än skruvad!
Min svärfar har titta på buren och han har svetsad många rally bilar och sa direkt att buren måste svetsas bak.
Bältet sitter i buren och då behövs det rejäla grejor att få buren på plats!
Kanon att vi har dig Mange:)
Svetsad är absolut bättre än bultad.
Min är alltså helsvetsad utan bultar, vilket var tillåtet med den skrivning som gällde för fyra år sedan. Idag så står det ganska tydligt att infästning skall ske med bult mellan infästningsplatta och förstärkningsplatta, dock är det helt ok att därefter svetsa ihop hela härligheten.
Varför det står att bultar ändå skall finnas om man väljer helsvetsat vete fan, då funktionen inte tillför något (och man får ju förutsätta att svetssömmen inte bara består av svetsloppor men det kanske är skälet?).
Tycker du skall stämma av med en SBF vagnboksbesiktare och se om du slipper bulta, förutsatt att du avser svetsa
samtliga infästningspunkter. Oavsett om du bygger för att kunna ta ut vagnbok eller inte så är det ju smartast att bygga enligt SBF regler så man slipper göra om ifall man ändrar sig längre fram.
Och när det kommer till tekniska regler för konstruktion av båge finns det bara SBF (FIA) att lyssna till för oss i Sverige, övriga icke-SBF tekniska regler är klipp och klistra kopiering i större eller mindre grad (tex TA.nu som dessutom är felaktig).
Limning är inte godkänt (ännu iallafall, så långt jag vet), även om man numera limmar en hel del. inom biltillverkning
Har man aluram som tex C6Z06 så är det enbart bultning som gäller, Finns numera en certad mall på hur helbur skall byggas och fästas I en alu C6 ram.
Det gååår att svetsa med tankarna kvar (gjordes på min bl.a), dock behövs att man vet vad man håller på med och har släckutrustning på plats. Ha också tryckluft tillgänglig för att kyla och byt svetsområde för att låta allt svalna så mycket som möjligt mellan svetsomgångarna. Var inte blyg med förstärkningsplåt på tvärbalken, större yta fördelar rimligtvis trycket bättre på den i övrigt tunna plåten