Moment på mutter hjullager?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Moment på mutter hjullager?

Inlägg av Henrixon »

Finns många trådar här på forumet angående åtdragningsmomentet på drivaxelmuttern för hjullagret

Vilken ska man köra på? 130 nm 160 nm eller något annat förslag? :roll:
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Moment på mutter hjullager?

Inlägg av FLNZ »

Om du menar muttern till drivaxeln (har inget med lagret i sig att göra) så finns det många bud, även från GM.
Mina muttrar tenderade att lossna av sig själv och den bästa lösningen för att förhindra detta var nordlock brickor och 190nm, har läst om andra som provat permanent gänglåsning från loctite samt låsmuttrar från GM men problemet återkom ändå efter ett par hundra mil.

Vad jag hört så skall det sitta någon typ av nordlock brickor på ZR1 modellerna original men jag vet inte med säkerhet, Någon här som kan bekräfta detta?
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Jag var ute o tog av centrumkåpan, det såg ut som ensam självlåsande kragmutter.
Kollar närmare nästa gång jag har av hjulet !
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Henrixon »

FLNZ skrev:Om du menar muttern till drivaxeln (har inget med lagret i sig att göra) så finns det många bud, även från GM.
Mina muttrar tenderade att lossna av sig själv och den bästa lösningen för att förhindra detta var nordlock brickor och 190nm, har läst om andra som provat permanent gänglåsning från loctite samt låsmuttrar från GM men problemet återkom ändå efter ett par hundra mil.

Vad jag hört så skall det sitta någon typ av nordlock brickor på ZR1 modellerna original men jag vet inte med säkerhet, Någon här som kan bekräfta detta?
Yes det är den muttern jag menar...blev lite felbeskrivet för att jag bytte hjullagret i samma veva det upptäcktes.
Haft missljud i hjullagret högerbak och när jag skulle demontera lagret märkte jag att drivaxelmuttern var loss :(
Användarens profilbild
Ekebojanne
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Ekebojanne »

Kolla tråden:
Lösa muttrar, drivaxel bak.
Bild
Happy Vette!
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

Henrixon skrev:Finns många trådar här på forumet angående åtdragningsmomentet på drivaxelmuttern för hjullagret

Vilken ska man köra på? 130 nm 160 nm eller något annat förslag? :roll:
160Nm enligt manual. Köp de senaste 2013 muttrarna så slipper du problem. Vi har bytt på många bilar nu och har även efterkontrollerat några bilar och det sitter.

Bild
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Skriv svar