Klonkande ljud efter gaspådrag Z06

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Klonkande ljud efter gaspådrag Z06

Inlägg av CorvetteZ06 »

Nån som har vart med om liknande fenomen? När jag kört bilen ganska hårt så kommer det ett klonkande ljud när jag kör över ojämnheter i vägen sen efter en stund så ger det sig.. har även märkt att den avgassystemet är varmt går det och röra mycket på det åt sidorna men inte när det är kall.. Nån mer än mig som tror att det är avgassystemet som jävlas? Sitter orginal ljuddämpare på /Robert
Corvette C6 Z06 2006 Velocity Yellow
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Klonkande ljud efter gaspådrag Z06

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Robert !

Det kan nog vara nån upphängning, eller att det sitter för nära nåt nånstans ?! :roll:

Det finns kanske inte så mycket plats där under, så allt sitter nog nära varandra.

Semester ? Vi kanske kan ses nånstans i sommar ?
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

Lyft bilen och kolla under. Kolla krängingshämmarna så inte bultarna har lossat lite, det kan ge ett klonkande ljud. Likadant är det med drivaxelmuttrarna!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Lelle.H
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Lelle.H »

Hej ge dig ut och kör på en ojämn väg gärna en grus väg och kommer ljudet då så kan det vara krängningshämmaren och vad det beträffar avgassystemet så kolla att inte gummiupphängningarna är av eller fjädrar för det sitter två stycken fjädrar ungefär mitten på bilen :D
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

Är allt original eller har du headers på bilen ?

Om du har headers så är de säkerligen rostfria och när de blir riktigt varma så kan de flytta dämparna så mycket som 20mm bakåt och de börjar slå i ramen eller skruven som håller upphängningarna i ramen. Enda lösningen är att se till att skarvarna är ordentligt ihopskjutna mellan dämpare och mittsektionen samt att eventuella skarvar i mittesktionen också är ordentligt ihopskjutna så dämparen kommer så långt framåt som möjligt utan att slå i diffen. Expansionen i materialet kan självklart också göra att det tar i på andra ställen också men vanligast är enligt ovan.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Det sitter PFADT - Tri Y - headers med x-pipa med race cattar och mellanstycke, dämparna är Mild to Wild ( original )

Jag hade bilen innan ! :D
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CorvetteZ06 »

Peter Anjou skrev:Hejsan Robert !

Det kan nog vara nån upphängning, eller att det sitter för nära nåt nånstans ?! :roll:

Det finns kanske inte så mycket plats där under, så allt sitter nog nära varandra.

Semester ? Vi kanske kan ses nånstans i sommar ?
Ja har kollat men hittade inga större problem.. Jag har semester i Augusti ingen inplanerad semester än.. Du Då?
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CorvetteZ06 »

Lars J skrev:Lyft bilen och kolla under. Kolla krängingshämmarna så inte bultarna har lossat lite, det kan ge ett klonkande ljud. Likadant är det med drivaxelmuttrarna!

/Lars/
Tack för tips! har kollat dessa punkter men inget bekymmer med det!
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CorvetteZ06 »

ak-racing.se skrev:Är allt original eller har du headers på bilen ?

Om du har headers så är de säkerligen rostfria och när de blir riktigt varma så kan de flytta dämparna så mycket som 20mm bakåt och de börjar slå i ramen eller skruven som håller upphängningarna i ramen. Enda lösningen är att se till att skarvarna är ordentligt ihopskjutna mellan dämpare och mittsektionen samt att eventuella skarvar i mittesktionen också är ordentligt ihopskjutna så dämparen kommer så långt framåt som möjligt utan att slå i diffen. Expansionen i materialet kan självklart också göra att det tar i på andra ställen också men vanligast är enligt ovan.

Tack för tips! ska kolla upp detta!
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CorvetteZ06 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Det sitter PFADT - Tri Y - headers med x-pipa med race cattar och mellanstycke, dämparna är Mild to Wild ( original )

Jag hade bilen innan ! :D

Tur du är på hugget Peter :D
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag har semester nu och börjar jobba, troligen den 3 aug, är det fint väder så
kanske jag tar en vecka till ! :D
CorvetteZ06
Nykomling
Nykomling

Inlägg av CorvetteZ06 »

Peter Anjou skrev:Hejsan !

Jag har semester nu och börjar jobba, troligen den 3 aug, är det fint väder så
kanske jag tar en vecka till ! :D

Härligt! Du får komma förbi på en kaffe om du är på tur genom värmland nånting :)
Skriv svar