Corvette TA serien Mods
Moderator: ornet
Corvette TA serien Mods
Den här tråden är för dig som tycker om att skruva
2015 startar Corvette TA serien och vi är redan ett 10 tal som har anmält oss samt betalat för att vara garanterade en plats.
Även om det finns flera olika klasser så har intresset hittills varit störst för PM.
Klasser:
Club:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... 20CLUB.pdf
Club Challenge:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20(1).pdf
Pro Modified:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf
PRO 2wd/4wd:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20PRO.pdf
Pro Unlimited:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %201.4.pdf
OBS! Som dom flesta säkert har noterat gäller ovanstående reglementen för 2014, men i avvaktan på nästa års reglemente får vi utgå från dessa.
Tillbaks till skruvandet, i den här tråden diskuterar vi hur man bygger den snabbaste bilen för respektive klass.
Alltså läs reglementet, vad är tillåtet, och hur bygger man en klassvinnare
2015 startar Corvette TA serien och vi är redan ett 10 tal som har anmält oss samt betalat för att vara garanterade en plats.
Även om det finns flera olika klasser så har intresset hittills varit störst för PM.
Klasser:
Club:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... 20CLUB.pdf
Club Challenge:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20(1).pdf
Pro Modified:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... DIFIED.pdf
PRO 2wd/4wd:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %20PRO.pdf
Pro Unlimited:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/461 ... %201.4.pdf
OBS! Som dom flesta säkert har noterat gäller ovanstående reglementen för 2014, men i avvaktan på nästa års reglemente får vi utgå från dessa.
Tillbaks till skruvandet, i den här tråden diskuterar vi hur man bygger den snabbaste bilen för respektive klass.
Alltså läs reglementet, vad är tillåtet, och hur bygger man en klassvinnare
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Själv har jag för avsikt att köra CC med min C5Z06.
Bilen har körts i Corvette Cup och har följande modifieringar:
FIA stol & FIA bälte
4 punkts bur (båge)
Dragöglor fram & bak
Huvudströmbrytare
Bromsar: racebelägg, kylning fram & stål slangar
Däck: Kumho R däck
Kraftigare oljekyl
Chassie: jag har ännu ej bestämt om jag ska köra original eller sänkt med hårdare stötdämpare.
Aero: Funderar på splitter & vinge
Utifrån vad jag och bilen har presterat så hoppas jag på att vara med i toppen utav CC klassen
Bilen har körts i Corvette Cup och har följande modifieringar:
FIA stol & FIA bälte
4 punkts bur (båge)
Dragöglor fram & bak
Huvudströmbrytare
Bromsar: racebelägg, kylning fram & stål slangar
Däck: Kumho R däck
Kraftigare oljekyl
Chassie: jag har ännu ej bestämt om jag ska köra original eller sänkt med hårdare stötdämpare.
Aero: Funderar på splitter & vinge
Utifrån vad jag och bilen har presterat så hoppas jag på att vara med i toppen utav CC klassen
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Oki,
Jag har anmält mig till Pro-Mod klassen trots att bilen också passar i CC.
När det gäller mods så kommer kommer bilen vara i Corvette Cup/Roadsport skick då det är den primära tävlingsserien för mig, bilen är ändå redan konkurrenskraftig för topp 4 i Pro-Mod (om man gör en tumme-pekfingret jämförelse av gjorda varvtider under 2014).
Lite om bilen:
C5 Z06
Standard och därmed omodifierad LS6 + headers. Effekt är inte den primära generallösningen för snabba tider, väghållning är det däremot! Därför;
LG G2 coilovers
Pfadt krängningshämmare
Bromsar, fram; Wilwood SL6w bromsok med PFC-11 20mm belägg, PFC flytande framskivor, bromskylning.
Bromsar bak; standard bromsok och skivor, PFC-11 belägg
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten, huvudströmbrytare osv
Splitter och vinge, därför minimivikt 1497kg (pga Roadsportregler).
Förbättrad vatten-, motorolje- och styrservokylning
Jag har anmält mig till Pro-Mod klassen trots att bilen också passar i CC.
När det gäller mods så kommer kommer bilen vara i Corvette Cup/Roadsport skick då det är den primära tävlingsserien för mig, bilen är ändå redan konkurrenskraftig för topp 4 i Pro-Mod (om man gör en tumme-pekfingret jämförelse av gjorda varvtider under 2014).
Lite om bilen:
C5 Z06
Standard och därmed omodifierad LS6 + headers. Effekt är inte den primära generallösningen för snabba tider, väghållning är det däremot! Därför;
LG G2 coilovers
Pfadt krängningshämmare
Bromsar, fram; Wilwood SL6w bromsok med PFC-11 20mm belägg, PFC flytande framskivor, bromskylning.
Bromsar bak; standard bromsok och skivor, PFC-11 belägg
Nödvändig säkerhetsutrustning som båge, stolar, bälten, huvudströmbrytare osv
Splitter och vinge, därför minimivikt 1497kg (pga Roadsportregler).
Förbättrad vatten-, motorolje- och styrservokylning
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette TA serien Mods
Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?
3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Ex C5 Z06 2002
Re: Corvette TA serien Mods
Jaa Ubbe fick ju faktiskt nobben till CC pga att han hade en C5 Z06. Men viktuppgifterna i registreringsbevisen skiftar ju hej vilt
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Visst är det så om man använder tjänstevikt men enligt Göran (som säger sig ha det skriftligt) så tittar man på totalvikt av någon okänd anledning??!mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?
3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Och då går vikt/hk från 3,7 till 3,97 i mitt fall och bilen platsar helt plötsligt i CC också.
Men jag skall ju köra i Pro-Mod så det blir akademiskt för mig.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette TA serien Mods
Totalvikt 1609kg enligt regbevis.mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?
3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Sedan kan man ifrågasätta om det är rätt att använda sig utav totalvikt, mer korrekt borde vara att t.ex. använda sig utav vikt vid målgång men det kräver lite mer arbete i form utav vägning.
Men TANU har sina regler och vill vi köra med dom så får vi anpassa oss och reglerna är trots allt lika för alla.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Rätt ska vara rätt, jag kan ta det med TANU.Bengt skrev:Jaa Ubbe fick ju faktiskt nobben till CC pga att han hade en C5 Z06. Men viktuppgifterna i registreringsbevisen skiftar ju hej vilt
Vilken totalvikt har hans bil
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Det är faktisk så jag var ärlig med min motor effekt och tycker det är helt okej att köra i PRO mod. Nu kan jag ha splitter mm utan att fuska;) Vem vill vinna med doping i kroppen?;)745 skrev:Rätt ska vara rätt, jag kan ta det med TANU. Vilken totalvikt har han
PS Alla klasser kör på samma bana, Det är din tid som är viktigaste och inte vilken klass du kör i;)
Re: Corvette TA serien Mods
OK det förklarar saken, det var inte vikten som var problemet, utan det faktum att din bil (till skillnad från min) är mer trimmad/modifierad än vad som är tillåtet i CC.Ubbe skrev:Det är faktisk så jag var ärlig med min motor effekt och tycker det är helt okej att köra i PRO mod. Nu kan jag ha splitter mm utan att fuska;) Vem vill vinna med doping i kroppen?;)
Rätt inställning till Fair Race & jag hoppas att du visar var skåpet ska stå i PM
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
En skillnad mellan att köra CC jmf med PM är att den enda modifikationen som krävs i CC är dragöglor fram & bak.mse skrev:Hur kan en Z06 köra i klass CC? Vad har ni för vikt i era regbevis?
3.3 Fordonets ursprungliga vikt/ effekt
-förhållande får inte understiga 3.9kg/hk,
registreringsbevis gäller som grund för detta.
Med lite tur finns det fortfarande några få platser kvar i CC, ta chansen det vore kul om vi blev 2 st C5Z06 från Ekerö i CC
http://timeattacknu.se/2014/10/pressrel ... u-se-2015/
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Ok totalvikt, det var lite udda men det förklarar saken.Totalvikt 1609kg enligt regbevis.
Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.En skillnad mellan att köra CC jmf med PM är att den enda modifikationen som krävs i CC är dragöglor fram & bak.
Med lite tur finns det fortfarande några få platser kvar i CC, ta chansen det vore kul om vi blev 2 st C5Z06 från Ekerö i CC
Ex C5 Z06 2002
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Tror TAnu behöver läsa igenom och städa i sin regeltext då den till sin huvuddel är kopierad från SBF RA-7 (där jag råkar vara en i regelgruppen ) men tyvärr ihopblandad textmassa.
Hur som helst så är det krav på båge enligt reglerna MEN
följande nedanstående summerande beskrivning finns också, därför bör man avvakta förtydligande (jag har mailat och frågat för detta behöver redas ut)
KORT FÖRKLARING – PRO MODIFIED:
Klassen är för trimmade bilar ändå upp till 600HK, som tar upp kampen med exotiska bilar som Ferrari eller “värre” varianter från Porsche. Du behöver här endast ha en halvbåge, medan nyare bilar med mycket prestanda från fabrik slipper dom kraven.
Man kan verkligen likna ProM som en mellanklass där snabbare värstingar från fabrik som har för mycket vikt/effekt mot Club Challenge fast de inte är trimmade- möter typiska tuning-byggen som har stor turbo/kompressor ända upp till 600HK.
Det finns här hinder i lättningar och aero gentemot den “stora” PRO-klassen, men givetvis generösare än under Club Challenge.
Resultatet blir en underbar mix av lagom trimmade monster som bibehållit mycket av sin gat-identitet: Som möter det allra vassaste som producerats i Tyskland (exempelvis Porsche GT3 RS m.fl.) och USA/Japan (nyare Corvette Z06 och Nissan GT-R).
Hur som helst så är det krav på båge enligt reglerna MEN
följande nedanstående summerande beskrivning finns också, därför bör man avvakta förtydligande (jag har mailat och frågat för detta behöver redas ut)
KORT FÖRKLARING – PRO MODIFIED:
Klassen är för trimmade bilar ändå upp till 600HK, som tar upp kampen med exotiska bilar som Ferrari eller “värre” varianter från Porsche. Du behöver här endast ha en halvbåge, medan nyare bilar med mycket prestanda från fabrik slipper dom kraven.
Man kan verkligen likna ProM som en mellanklass där snabbare värstingar från fabrik som har för mycket vikt/effekt mot Club Challenge fast de inte är trimmade- möter typiska tuning-byggen som har stor turbo/kompressor ända upp till 600HK.
Det finns här hinder i lättningar och aero gentemot den “stora” PRO-klassen, men givetvis generösare än under Club Challenge.
Resultatet blir en underbar mix av lagom trimmade monster som bibehållit mycket av sin gat-identitet: Som möter det allra vassaste som producerats i Tyskland (exempelvis Porsche GT3 RS m.fl.) och USA/Japan (nyare Corvette Z06 och Nissan GT-R).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette TA serien Mods
Funderade på en annan sak också. Är en hjälm märkt med Snell SA2010 godkänd?
Ex C5 Z06 2002
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Ja, det är senaste FIA standarden.mse skrev:Funderade på en annan sak också. Är en hjälm märkt med Snell SA2010 godkänd?
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette TA serien Mods
Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har dumse skrev:Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.
Du har rätt, det krävs en del mer säkerhetsutrustning för att ta steget från CC till PM.
Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
390hk på naven.Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har du
Det vore intressant att se hur du har löst det med halvburen? PM'a gärna så kommer jag förbi vid tillfälle!Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.
Ex C5 Z06 2002
Re: Corvette TA serien Mods
OK, CC tillåter lite trim men, hör med dom om det är OK.mse skrev:390hk på naven.Vad har du gjort med maskin och hur mycket effekt har du
Det vore intressant att se hur du har löst det med halvburen? PM'a gärna så kommer jag förbi vid tillfälle!Efterfrågan på halvburar är stor och vissa tillverkare börjar få så mycket beställningar så att dom har svårt att leverera till nästa sommar.
Så om du funderar på halvbur, tag OMEDELBART kontakt med tex http://www.finess.se/ som har en bra och prisvärd halvbur till Corvette.
tech@timeattacknu.se
Jag har köpt en bultbar halvbur/båge för Corvette Cup (Roadsport) från Finess.
Välkommen på en fika, (du har PM.)
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
angående båge i Corvette..
Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"?mse skrev: Klart jag är sugen. Men jag klarar kanske inte riktigt 425hk! Då blir det en klass upp och med halvbur och allt därtill. Ett litet större steg att ta.
(Och frågan gäller Pro-Mod klassen)
"Hej.
Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd
Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest.
Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur.
Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan.
Dock måste en ansökan skickas in.
Med vänlig hälsning,
Robin"
Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: angående båge i Corvette..
Strålande MangeMange_C5 skrev: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"?
(Och frågan gäller Pro-Mod klassen)
"Hej.
Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd
Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest.
Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur.
Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan.
Dock måste en ansökan skickas in.
Med vänlig hälsning,
Robin"
Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert
Jag hoppas att ni förstår vad det Mange har gjort kan komma att betyda för TA racingen med Corvetter
OBS! För er som inte känner till det så är det inte första gången som Mange förenklar för oss som vill rejsa genom att få regelmakarna att tänka till
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Nåja, så märkvärdigt var det ju inte men kul med ett svar som kan göra saker enklare för dem som är intresserade.
Bara att fråga och man får svar (för det mesta).
Bara att fråga och man får svar (för det mesta).
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: angående båge i Corvette..
Som gammal regelführer måste jag säga att svaret du fick var riktigt bra för den som tänker köra TA med en Vette. Nästan så att jag själv börjar fundera... (nej, jag ska inte... BTDT).Mange_C5 skrev: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? ...
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
Re: Corvette TA serien Mods
Mange_C5 skrev: Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? (Och frågan gäller Pro-Mod klassen) "Hej. Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest. Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur. Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan. Dock måste en ansökan skickas in. Med vänlig hälsning, Robin" Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert
Puss på dig Mange:) Det är gör ju att c6z06 gänget kan vara med och köra utan att behöva sätta i en bur;)
Kalle i Linköping m.fl kan vara med och leka;)
Jag själv sätter i en bur iallafall så jag kan gasa lite extra;)
Skit bra Mange;)
Re: Corvette TA serien Mods
Lysande Mange!Fick svar på frågan angående båge i Corvette C5 (och nyare); Måste man ha båge eller inte och vad innebär "nyare bilar"? (Och frågan gäller Pro-Mod klassen) "Hej. Jag har gjort en kort undersökning och vad jag kan se så är det inbyggt överullningsskydd Och bilen har fått 4/5 stjärnor i rulltest. Enligt reglerna skall alla bilar ha minst halvbur. Men bilar med ett modernt överrullnings skydd kan söka dispens. I detta fallet ser jag inga problem att godkänna en dispens ansökan. Dock måste en ansökan skickas in. Med vänlig hälsning, Robin" Så skicka/skriv med dispensansökan när ni anmäler er, så löser det sig säkert
Ex C5 Z06 2002
Re: Corvette TA serien Mods
Jag har redan beställt tid på tisdag hos Finess, det är väl ingen idé att backa nu
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 934
- Blev medlem: mån aug 06, 2007 22:18
- Ort: Karlstad å lite Falkenberg
Re: Corvette TA serien Mods
Bättre med än utan, av flera skälBengt skrev:Jag har redan beställt tid på tisdag hos Finess, det är väl ingen idé att backa nu
Ta gärna bilder och lägg ut.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Re: Corvette TA serien Mods
Vill du få hjälp från Alx med tips på hur du kan få din bil snabbare
http://main.superiorimports.se/nyheter/ ... 6-oktober/
http://main.superiorimports.se/nyheter/ ... 6-oktober/
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Ok vad har vi lärt oss
Andreas Parsbro har vunnit med en något preppad C6Z06.
Mange har varit med i toppen trots på pappret andra förutsättningar i en något preppad C5Z06.
Undertecknad har tyvärr blivit frånåkt i en så gott som std. C5Z06
Är det värt att satsa på modifieringar, vilka ska man göra & hur mycket snabbare blir bilen
Jag förutsätter givetvis att man börjar med den personliga säkerheten.........
Andreas Parsbro har vunnit med en något preppad C6Z06.
Mange har varit med i toppen trots på pappret andra förutsättningar i en något preppad C5Z06.
Undertecknad har tyvärr blivit frånåkt i en så gott som std. C5Z06
Är det värt att satsa på modifieringar, vilka ska man göra & hur mycket snabbare blir bilen
Jag förutsätter givetvis att man börjar med den personliga säkerheten.........
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Corvette TA serien Mods
Hej på er:)
Vad har ni för planer inför 2016? Jag själv håller på med småfix av bilen. Har gjort en större diffuser och ska göra dörrarna lättare med plast ruta, bort med stereon och högtalare och AC ska tas bort också;) en extra olje kylare har jag köpt så jag kan köra några extra varv;)
Håller på att kolla efter en ny motor men det blir bara om jag hittar en med bra pris;)
Kolfiber kjolar har jag köpt och nya ledbakljus.
Är ganska nöjd med väghållningen och det visade jag på Gelleråsen;)
Hoppas att vi kan fortsätta köra Time attack 2016:)
Skriv gärna lite om era bilar/tankar mm.
Vad har ni för planer inför 2016? Jag själv håller på med småfix av bilen. Har gjort en större diffuser och ska göra dörrarna lättare med plast ruta, bort med stereon och högtalare och AC ska tas bort också;) en extra olje kylare har jag köpt så jag kan köra några extra varv;)
Håller på att kolla efter en ny motor men det blir bara om jag hittar en med bra pris;)
Kolfiber kjolar har jag köpt och nya ledbakljus.
Är ganska nöjd med väghållningen och det visade jag på Gelleråsen;)
Hoppas att vi kan fortsätta köra Time attack 2016:)
Skriv gärna lite om era bilar/tankar mm.
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
https://youtu.be/IwrkFroReW8