Insug till 454 70'
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Insug till 454 70'
Hej!
Jag söker ett vassare insug som passar under huven på en 70' bbc (ej L88) Någon här som kan tipsa om ngt sådant?
Har förstått att om man inte vill sätta sågen i huven så blir marknaden ganska begränsad.
Tror dock jag läst att det finns ngt RPM-insug som skall passa?
//Freddan
Jag söker ett vassare insug som passar under huven på en 70' bbc (ej L88) Någon här som kan tipsa om ngt sådant?
Har förstått att om man inte vill sätta sågen i huven så blir marknaden ganska begränsad.
Tror dock jag läst att det finns ngt RPM-insug som skall passa?
//Freddan
Re: Insug till 454 70'
Hejsan !
Jag har en 72:a med 454 och jag har edelbrock torkel 2 insug ; då slipper man såga hål i huven
Mvh Micke
Jag har en 72:a med 454 och jag har edelbrock torkel 2 insug ; då slipper man såga hål i huven
Mvh Micke
Re: Insug till 454 70'
Torker 2 skall vad jag vet vara den enda som passar under org huv
Medlemsnummer 3955
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Tjäna!
Ja snacka om begeänsat utbud isf!
Är den där Torker 2 ngt att ha eller smakar det mer än det kostar ?
Ja snacka om begeänsat utbud isf!

Är den där Torker 2 ngt att ha eller smakar det mer än det kostar ?
Re: Insug till 454 70'
har du rec.toppar så har ja ett ls6 insug
satt original på 70-71
2 plans lågbyggt.GM snowflake nr 3963569
pm vid intresse
1500skr
satt original på 70-71
2 plans lågbyggt.GM snowflake nr 3963569
pm vid intresse
1500skr
Re: Insug till 454 70'
Torker 2 och det låga LS6 insuget är egentligen de enda alternativen om du har en Bigblock under en orignial Bigblock-huv.
Dessa två insug skiljer sig en hel del genom att LS6 insuget är ett lågt och ganska ineffektivt 2-plans insug, medans Torker 2 är ett lågt 1-plans insug.
Det är egentligen din motor/kam/varvtal som bestämmer vilket av dessa du bör välja.
LS6 insuget ger under rätt förutsättningar ett snällare botten och mellanregister (max ca 5500rpm).
Torker 2 ger lite ojämnare tomgång men drar antagligen lite länge (högre varvtal) än LS6 insuget.
Allt som sagt beroende på vad du har i motorn.
Jag körde det låga LS6 insuget på min gamla motor-setup som var en välbyggd 454 med storports järntopar och en mild hydraul-rulle. Här landade maxeffekten på 462hk/5500rpm.
Motorn drog starkt från ca 2500 rpm och var mycket trevlig att höra.
Motorn ville dock ha en 1/2" spacer mellan insuget och förgasaren, något som funkade efter att jag fräst bort choke tornet på förgasaren och använde mig av org repro L88/LT1 luftfilter drop-base.
Är det en original eller milt trimmad maskin du har skulle jag personligen utan tvekan satsa på LS6 insuget.
Det finns lite bilder och info i min tråd nedan om du vill kika.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=11459
Dessa två insug skiljer sig en hel del genom att LS6 insuget är ett lågt och ganska ineffektivt 2-plans insug, medans Torker 2 är ett lågt 1-plans insug.
Det är egentligen din motor/kam/varvtal som bestämmer vilket av dessa du bör välja.
LS6 insuget ger under rätt förutsättningar ett snällare botten och mellanregister (max ca 5500rpm).
Torker 2 ger lite ojämnare tomgång men drar antagligen lite länge (högre varvtal) än LS6 insuget.
Allt som sagt beroende på vad du har i motorn.
Jag körde det låga LS6 insuget på min gamla motor-setup som var en välbyggd 454 med storports järntopar och en mild hydraul-rulle. Här landade maxeffekten på 462hk/5500rpm.
Motorn drog starkt från ca 2500 rpm och var mycket trevlig att höra.
Motorn ville dock ha en 1/2" spacer mellan insuget och förgasaren, något som funkade efter att jag fräst bort choke tornet på förgasaren och använde mig av org repro L88/LT1 luftfilter drop-base.
Är det en original eller milt trimmad maskin du har skulle jag personligen utan tvekan satsa på LS6 insuget.
Det finns lite bilder och info i min tråd nedan om du vill kika.

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=11459
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Insug till 454 70'
Hejsan !
Man kan ju också skaffa en till huv o kapa hur man vill i den !
Då har man ju original huven kvar !
Fördelen är ju att man har inga begränsningar när det gäller insug.
Nackdelen är ju att man måste skaffa en till huv !
Man kan ju också skaffa en till huv o kapa hur man vill i den !

Då har man ju original huven kvar !

Fördelen är ju att man har inga begränsningar när det gäller insug.
Nackdelen är ju att man måste skaffa en till huv !
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Tack för mkt bra och ingående info! Jag har fått maskinen borrad,nya kolvar lager och kam. Topparna är oxå renoverade med allt där till nytt. Skall ned till garaget och kolla vad jag har för kam,kolvar och toppar ,så skall jag återkomma med siffror. Har läst att Ls6-insuget är att föredra framför Torker 2 ,och att Ls6an t.om funkar med ovala portarna på Ls5-topparna (om det nu var så att Ls6-insuget hade rec portar eller tvärt om),men efter 5500rpm så skulle det tappas effekt? Isf är jag absolut intresserad av att införskaffa Ls6 insuget!
Å klart att man alltid kan köpa en ny huv men jag tycker faktiskt att L88ans huv är lite för vulgär.. Finns det CAI till bbc förgasarsnurror? Känns ju som om man får NADA kalluft under huven på en gammal vette!
Å klart att man alltid kan köpa en ny huv men jag tycker faktiskt att L88ans huv är lite för vulgär.. Finns det CAI till bbc förgasarsnurror? Känns ju som om man får NADA kalluft under huven på en gammal vette!
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Skall passa på att nämnas att det nu sitter en quadrajet förknasare på maskinen,om det är bra eller dåligt vet jag ej 

Re: Insug till 454 70'
LS5 har ovalports toppar medans LS6 har rektangulära portar, så även insuget.
Samtliga Chevas HP motorer (LT1, LS6, LS7, L88 och bägge SixPack varianterna hadde Holley förgasare monterade från fabriken och hur en Rock-orkester står sig mot dessa vet jag inte.
Samtliga Chevas HP motorer (LT1, LS6, LS7, L88 och bägge SixPack varianterna hadde Holley förgasare monterade från fabriken och hur en Rock-orkester står sig mot dessa vet jag inte.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Insug till 454 70'
Ett gammalt Holley Street Dominator passar också (ej att förväxla med Strip Dominator). Är ett litet enplansinsug som åtminstone fungerar bättre än ett LS6 insug på ovalportar.
/Mr. Beam
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Okey,sjyst !
Vad är det för skilnad på ett enplans resp ett tvåplansinsug & vad är det för skillnad på de insugen som nämns i tråden? Fördelar/nackdelar.
Vad är det för skilnad på ett enplans resp ett tvåplansinsug & vad är det för skillnad på de insugen som nämns i tråden? Fördelar/nackdelar.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Skall väl passa på att säga att det jag har är en 390hk LS5 med quadrajet förknasare men nu renoverad block och toppar, vassare kam,högkompskolvar & borrad + headers.. Har dock inte i huvet vilka kolvar och kam det blev... Bara att fiska fram ett insug nu så ska det nog gå att få fart på gunghästen 

Re: Insug till 454 70'
Q-jet förgasaren passar nog inte på något av ovannämnda insug sedan de har bultdelning för Holley förgasare..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Insug till 454 70'
Varför ska du byta insug?FreddanLS5 skrev:Hej!
Jag söker ett vassare insug som passar under huven på en 70' bbc (ej L88) Någon här som kan tipsa om ngt sådant?
Har förstått att om man inte vill sätta sågen i huven så blir marknaden ganska begränsad.
Tror dock jag läst att det finns ngt RPM-insug som skall passa?
//Freddan
Jag har original insug på min, med min nya kam från Straubtechnologies får jag 500hk och 680Nm...
Har LT headders o custombyggt avgas.
Stingray 72 Cab 468.
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Tänkte väl att det inte skadar om snurran kan få lite bättre flås,dessutom är det ju kul med HP & NM 
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 164
- Blev medlem: tis aug 04, 2015 11:45
- Ort: Stockholm
Re: Insug till 454 70'
Här hittade jag en kille som kör ett Performer 2.0-Insug på sin 454,så med mindre luftfilter så får det tydligen plats där under
http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -hood.html

http://www.corvetteforum.com/forums/c3- ... -hood.html