LS3-maskin 480hk i C5.
LS3-maskin 480hk i C5.
Hejsan,
Har funderingar på att montera i en LS3- hot-cam 480hk i min C5a 1999.
Tänkte höra om någon här har gjort detta och kan tänka sig att dela
med sig av sina erfarenheter om vad som krävs för att detta skall bli ett lyckat projekt?
Eller någon annan som vill dela med sig av sina kunskaper i detta ämne.
MVH//Micke
Har funderingar på att montera i en LS3- hot-cam 480hk i min C5a 1999.
Tänkte höra om någon här har gjort detta och kan tänka sig att dela
med sig av sina erfarenheter om vad som krävs för att detta skall bli ett lyckat projekt?
Eller någon annan som vill dela med sig av sina kunskaper i detta ämne.
MVH//Micke
Senast redigerad av Thure den mån nov 16, 2015 20:24, redigerad totalt 1 gånger.
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: LS3 hot-cam 480hk i C5.
Jag har visserligen en C6 med LS3 motor men Anders på AK monterade in denna kam på min i våras. Samtidigt bytte jag till grenrör och h-rör från en Z06 (LS7). Tomgången och lågfartsegenskaper blev inte helt perfekta men det är helt OK drag från stillastående, inget effekttapp. Tydligen kräver kammen någon adapter till kamkedjan men annars verkar det ha varit ett normalt kambyte. Ventilfjädrarna byttes givetvis. Jag har inte gjort en axtest före och efter så om det var värt kostnaden kan man ju diskutera men den känns rappare än innan bytet.
Re: LS3 hot-cam 480hk i C5.
Har monterat GM Hotcam kit i min -00 C5a. Samma kit för LS1 & LS3
Är det ett hela kittet du har med fjädrar och spacers?
Ska du montera kammen med motorn kvar i bilen?
Ska du montera av topparn vid fjäderbyte?
Jag monterade mitt kit med motorn i bilen och med topparna kvar. Så det är ju lite olika tillvägagångs sett beroende på hur du vill gå till väga.
Kan förklar mer ingående när jag vet vilket sett du tänkte göra på
Och jag antar att du har koll på att den inte kommer ge några 480hk i en LS1a
/Marcus
Är det ett hela kittet du har med fjädrar och spacers?
Ska du montera kammen med motorn kvar i bilen?
Ska du montera av topparn vid fjäderbyte?
Jag monterade mitt kit med motorn i bilen och med topparna kvar. Så det är ju lite olika tillvägagångs sett beroende på hur du vill gå till väga.
Kan förklar mer ingående när jag vet vilket sett du tänkte göra på

Och jag antar att du har koll på att den inte kommer ge några 480hk i en LS1a

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Hejsan!
Rubriken blev nog lite fel.(har ändrat detta)
Det jag har planer på är att montera i en ny komplett LS3-maskin med en hot-cam monterad från GM performance
som levererar 480hk.
Har fått ett pris från Anders på AK Racing på motor samt delar och montering "Nyckel färdigt" som han kallade det.
Detta tål att funderas på!
Micke
Rubriken blev nog lite fel.(har ändrat detta)
Det jag har planer på är att montera i en ny komplett LS3-maskin med en hot-cam monterad från GM performance
som levererar 480hk.
Har fått ett pris från Anders på AK Racing på motor samt delar och montering "Nyckel färdigt" som han kallade det.
Detta tål att funderas på!
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Okej då var det en helt annan sak
Att montera ur och montera i en motor i en C5a är inga större problem om man är lite händig.
Antar att du ska dit med longtube headers om du inte redan har det, annars är det att rekomendera. Tror du kommer få en mycket trevlig och potent bil
/Marcus

Att montera ur och montera i en motor i en C5a är inga större problem om man är lite händig.
Antar att du ska dit med longtube headers om du inte redan har det, annars är det att rekomendera. Tror du kommer få en mycket trevlig och potent bil

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Hejsan!
Det blir nog till att leja bort motorbytet,pga platsbrist bla.
Headers är monterat sedan tidigare,och passar ju direkt på LS3,
så det blir nog kanon!
Micke
Det blir nog till att leja bort motorbytet,pga platsbrist bla.
Headers är monterat sedan tidigare,och passar ju direkt på LS3,
så det blir nog kanon!
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Hejsan,
Precis den resan gjorde jag för 2år sedan.
Monterade en LS3 480hk hotcam i min C5 -04, i den sitter det även en kompressor.
Karaktären på motorn måste upplevas, jag kände mig lite missnöjd till en början då motorn gick så pass mycket hårdare än LS1:an.
Men ju mer jag har kört den ju mer tycker jag om den.
Du får gärna ringa mig om du vill ha hela storyn, skickar pm med mitt nummer.
//Peter
Precis den resan gjorde jag för 2år sedan.
Monterade en LS3 480hk hotcam i min C5 -04, i den sitter det även en kompressor.
Karaktären på motorn måste upplevas, jag kände mig lite missnöjd till en början då motorn gick så pass mycket hårdare än LS1:an.
Men ju mer jag har kört den ju mer tycker jag om den.
Du får gärna ringa mig om du vill ha hela storyn, skickar pm med mitt nummer.
//Peter
C5 2004, 2013 LS2-440stroker + A&A YSi kompressor + Metanolinsprutning=705rwhp, 1086rwNm, Darton foder.
Nedanstående med gamla motorn och lilla kompressorn.
201m 6,56sek@169km/h
402m 10,31sek@210km/h
60fot 1,52sek 70km/h
0-96km/h 2,2sek
Nedanstående med gamla motorn och lilla kompressorn.
201m 6,56sek@169km/h
402m 10,31sek@210km/h
60fot 1,52sek 70km/h
0-96km/h 2,2sek
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Vi har ganska många C5or ute nu med LS3 motorer. De flesta med standard 436hk men även några 480hk maskiner. Det fungerar väldigt bra och det ser original ut under huven så inga bekymmer med besiktning.
Nackdelen med 480hk versionen (Hotcam) är att de har en hårdare gång och inte lika mjuka lågfartsegenskaper men det är det pris man får betala med en vassare kam.
De flesta har installerats hos oss men det är några maskiner som gått ut som kunder installerat själva.
Nackdelen med 480hk versionen (Hotcam) är att de har en hårdare gång och inte lika mjuka lågfartsegenskaper men det är det pris man får betala med en vassare kam.
De flesta har installerats hos oss men det är några maskiner som gått ut som kunder installerat själva.
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Det blir ett antal LS3 maskiner varje år och nån enstaka LS7a, det är kul för C5an är en fin bil, många kan inte tänka sig en C6 eller C7 för de är inte lika snygga - men det är en smaksak
Vi håller på med ytterligare en nu, en cabbe med automat. Lådan är redan urplockad för förstärkning/renovering och maskinen ska i de närmaste dagarna. Är du nyfiken så kom förbi och kika. Jag lägger upp 'efter' bilder lite senare.



[edit] 2016-04-02 Vi blev tyvärr fösenade med bygget pga adapterkablar som legat på backorder länge. Fick hem kablarna igår och de sitter nu i. Provstart imorgon. Jag lägger upp lite bilder här och video under söndagskvällen.

Vi håller på med ytterligare en nu, en cabbe med automat. Lådan är redan urplockad för förstärkning/renovering och maskinen ska i de närmaste dagarna. Är du nyfiken så kom förbi och kika. Jag lägger upp 'efter' bilder lite senare.
[edit] 2016-04-02 Vi blev tyvärr fösenade med bygget pga adapterkablar som legat på backorder länge. Fick hem kablarna igår och de sitter nu i. Provstart imorgon. Jag lägger upp lite bilder här och video under söndagskvällen.
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
I fredags fick vi till sist hem de adapterkablar vi saknat så idag blev det provstart


En liten video
https://youtu.be/xmuFV0y5uhs
Eller titta på vårt forum, lite bättre bildkvalite där: https://www.akracing.se/forum/threads/2 ... epande.57/


En liten video

https://youtu.be/xmuFV0y5uhs
Eller titta på vårt forum, lite bättre bildkvalite där: https://www.akracing.se/forum/threads/2 ... epande.57/
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Hej Anders.
Vad kostar ett sådant jobb(jobb plus material)
MVH Mats
Vad kostar ett sådant jobb(jobb plus material)
MVH Mats
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Du har PMmpe skrev:Hej Anders.
Vad kostar ett sådant jobb(jobb plus material)
MVH Mats
Tänk på att du oftast kan sälja originalmaskinen för 15'-25' beroende på skick.
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
är väldigt nyfiken på vad ni använde för delar för att få allt att lira? tex med triggerhjulet som är 58x, map sensor m.m? adapterkablar och ev en sån box som ändrar om från 58x till 24x?
- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Vi bygger om din bil så kan du se sen hur vi gjortChrisO skrev:är väldigt nyfiken på vad ni använde för delar för att få allt att lira? tex med triggerhjulet som är 58x, map sensor m.m? adapterkablar och ev en sån box som ändrar om från 58x till 24x?

- ak-racing.se
- Corvettefantast
- Inlägg: 167
- Blev medlem: fre jul 05, 2013 22:55
- Ort: Spånga
- Kontakt:
Re: LS3-maskin 480hk i C5.
Nu är inkörningsmilen avklarade, med 80 nya mil på mätaren var det dags för dynokörning/mappning idag 
Det sitter alltså en 480hk LS3a i denna 2001 C5a automat, det är detsamma som en standard LS3 med en GM HotCam.
Den lämnade 382hk på bakhjulen på vår DynoDynamics dyno, det är ca 420hk på en Rototest dyno. Jämfört med en 2012 Grand Sport automat och en 2009 C6a automat som vi satt GM Hotcam i så ligger bilarna inom 3hk från varandra( alla tre har headers och luftintag)


Det sitter alltså en 480hk LS3a i denna 2001 C5a automat, det är detsamma som en standard LS3 med en GM HotCam.
Den lämnade 382hk på bakhjulen på vår DynoDynamics dyno, det är ca 420hk på en Rototest dyno. Jämfört med en 2012 Grand Sport automat och en 2009 C6a automat som vi satt GM Hotcam i så ligger bilarna inom 3hk från varandra( alla tre har headers och luftintag)
