"service column lock"

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Simon_c5
Nykomling
Nykomling

"service column lock"

Inlägg av Simon_c5 »

Hejsan. Jag har en Corvette C5 med LS1 motor och får upp fel "pull key wait 10 seconds" och "Service column lock"..

Bilen startar, men gå bara köra väldigt sakta innan bilen dör. den går att varva upp stillaståendes.
Rattlåset är inte i och går inte heller i när man vrider på ratten när bilen är avstängd och tändningen av

Vad kan detta bero på? har testat med "Service column bypass" och bytt tändningslås. inget hjälper?

Tacksam för alla förslag!

Mvh Simon :)
Tersan
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: "service column lock"

Inlägg av Tersan »

Manuell låda?

Om hastighetsspärren fortfarande är i fast bypass-kit är monterat finns det nåt relä som måste byglas också, kolla lite på de amerikanska forumen. Jag vet att problemet inte är helt ovanligt, men jag har inte lagt allt på minnet eftersom jag inte gjort operationen själv (ännu, är väl säkrast att tillägga).
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Jag vet inte vilken "service column bypass" du har. Men har du en LMC5 kan du göra "bruna kabel modden".
Den är beskriven i post 13 här: http://www.corvetteforum.com/forums/c5- ... -lmc5.html
Det löste problemet med "pull key wait 10 seconds" i min bil.
Ex C5 Z06 2002
Borgen52
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Borgen52 »

Jag fick samma sak förra året ....tog bort batterikabeln och satt tillbaka den sedan har det funkat :lol:
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av mse »

Borgen, jag rekommenderar att installera en "service column bypass" om du inte redan gjort det. För det första så om rattlåset fastnar, vilket är vanligt på C5'or, så är det bärgare hem som gäller om du inte lyckas lirka loss ratten. Har du meddelandet "pull key wait 10s" så går bilen bara att köra i krypfart max typ 5km/h. Försöker man köra fortare stannar motorn. Så det är bärgare då med. Jag hade turen att rattlåset fastnade hemma på gården...
Det finns massor om detta på amerikanska forum.
Denna fungerade bra på min bil: http://www.complianceparts.com/index.html
Bara ett tips...
Ex C5 Z06 2002
Användarens profilbild
427cobra
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 427cobra »

Här är GM's info bullentin från 2008 om vilka versioner av C5 modeller som är berörda.

GMP06-029 - 05081
Special Policy Adjustment - Electronic Column Lock System
VSU20061001
MODELS:
1997-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH A MANUAL TRANSMISSION (MM6/M12)
1997-2000 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION - EXPORT VEHICLES ONLY
2001-2004 CHEVROLET CORVETTE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSION - EUROPEAN EXPORT VEHICLES ONLY

DESCRIPTION:
SPECIAL POLICY #05081
DATED: FEBRUARY 8, 2006

IMPORTANT:
BEFORE PERFORMING THIS REPAIR, VERIFY THAT RECALL 04006 HAS BEEN PERFORMED ON THE VEHICLE (LABOR CODES V1144, V1145, V1153). IF THE REPAIRWAS NOT PERFORMED, THEN PERFORM THE REPAIR IN RECALL BULLETIN 04006C, AND SUBMIT THE CLAIM USING THE APPROPRIATE RECALL LABOR CODE.

DESCRIPTION:
Some customers of 1997-2004 Chevrolet Corvettes equipped with a manual transmission (MM6/M12); 1997-2000 Chevrolet Export Corvettes equipped with an automatic transmission; and 2001-2004 Chevrolet European Export Corvettes equipped with an automatic transmission may have a condition where the column lock may fail to unlock the steering column when the vehicle is started.

SPECIAL POLICY ADJUSTMENT:
This Special Policy covers the condition described aboveuntil February 29, 2008, regardless of ownership. The repairs will be made at no charge to the customer.

For vehicles covered by Vehicle Service Contracts, all eligible claims with repair orders on or after February 8, 2006, are covered by this special policy and must be submitted using the labor operation codes provided with this bulletin. Claims with repair orders prior to February 8, 2006, must be submitted to the Service Contract provider.

CORRECTION:
Refer to Special Policy Bulletin #05081 for further information.

EFFECTIVE DATE:
Owner mailing is scheduled to begin February 15, 2006.

GENERAL INFORMATION:
For U.S.: Parts required to complete this Special Policy procedure are to be obtained from General Motors Service Parts Operations (GMSPO).

The Parts list follows:
Part Number: 89023816
Description: Harness Kit, Strg Whl Theft Dtrnt Lk Shorting (US Vehicles Only)
Quantity/Vehicle: 1

Källa:
http://www.c5registry.com/technical/GMP0g.htm
There is no substitute for cubic inches...

C7 Stingray Z51 Convertible Aut. 2016
C5 Commemorative Edition Convertible Aut. 2004 - Såld
AC 427 Cobra replika - Såld
Skriv svar