Hjälp sökes C5 00:a
Hjälp sökes C5 00:a
Hej.
Första corvetten för min del men den har en del diverse fel misstänker jag. Jag försöker att beskriva dem så väl jag kan och hoppas verkligen på lite hjälp..
1: Kör man iväg med kall bil så hörs ett tickande vars frekvens är direkt kopplad till hjulhastigheten.
2: Kör man runt i 8:or så hörs ett ganska otrevligt skrapande metalliskt läte bakifrån, diffen?
3: Vid motorvägsfart finns ganska mycket vibrationer i drivlinan, kommer och går, är inte alltid samma. Hardyskivorna?
4: Vid jämn hastighet hörs ett svagt hummande som från ett lager, släpper man gasen försvinner det, går man på med lite gas så kommer det igen.
5: Säg att man ligger i 80km/h och sedan lugnt och fint bromsar ned till totalt stopp så kommer ett "klonk" bakifrån precis innan man helt stannat, detta är bara när bilen är ordentligt varmkörd, inte annars.
Är lite halvt deprimerad över alla dessa skumma fel och vet inte heller vart man kan lämna bilen och få en ordentlig diagnos av problemen, all hjälp mottages tacksamt!
Första corvetten för min del men den har en del diverse fel misstänker jag. Jag försöker att beskriva dem så väl jag kan och hoppas verkligen på lite hjälp..
1: Kör man iväg med kall bil så hörs ett tickande vars frekvens är direkt kopplad till hjulhastigheten.
2: Kör man runt i 8:or så hörs ett ganska otrevligt skrapande metalliskt läte bakifrån, diffen?
3: Vid motorvägsfart finns ganska mycket vibrationer i drivlinan, kommer och går, är inte alltid samma. Hardyskivorna?
4: Vid jämn hastighet hörs ett svagt hummande som från ett lager, släpper man gasen försvinner det, går man på med lite gas så kommer det igen.
5: Säg att man ligger i 80km/h och sedan lugnt och fint bromsar ned till totalt stopp så kommer ett "klonk" bakifrån precis innan man helt stannat, detta är bara när bilen är ordentligt varmkörd, inte annars.
Är lite halvt deprimerad över alla dessa skumma fel och vet inte heller vart man kan lämna bilen och få en ordentlig diagnos av problemen, all hjälp mottages tacksamt!
Re: Hjälp sökes C5 00:a
Spontant så känns det som att allt kan vara från samma "fel" förutom ditt tickande.
Tickandet kan va slap piston men då ticka den även när du står still med kall motor.
Sen kan det va dåliga bussningar, glapp i drivknutar, dåligt hjullager, dåliga lager i klumpen osv.
Tickandet kan va slap piston men då ticka den även när du står still med kall motor.
Sen kan det va dåliga bussningar, glapp i drivknutar, dåligt hjullager, dåliga lager i klumpen osv.
Svårt att lämna diagnos via ett forum när det är så luddiga felbeskrivningar, men att åla sig in under bilen och leta efter glappande/dåliga bussningar och lösa upphängningar är ju ganska enkelt.
För tips om firmor som kan hjälpa till underlättar det enormt om man talar om var i landet man håller till...
För tips om firmor som kan hjälpa till underlättar det enormt om man talar om var i landet man håller till...

C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
3: Även om hardyskivorna är helt slut bör dom inte ge några vibrationer. Då kardan sitter stumt i transtuben (ett rör) med lager i båda ändar du märker om haryskivorna är slut om du motorbromsar och gasar till lite igen å de känns som de rycker till, troligen bultarna som håller haryskivorna då som slår imot varandra om gummit är trasigt.
4: Utrampningslagret kan ge ett varierande ljud. Lagret sitter ihop med slavcylindern och hela den brukar behövas bytas då konstruktionen är i plast och slits. brukar kunna vara dålig redan när bilen gått 6-7000 mil.
4: Utrampningslagret kan ge ett varierande ljud. Lagret sitter ihop med slavcylindern och hela den brukar behövas bytas då konstruktionen är i plast och slits. brukar kunna vara dålig redan när bilen gått 6-7000 mil.
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Hej.
Urtrampningslager kan det inte vara för min är automat. Vad gläller bussningar så har vi haft uppe bilen och vi hittade inget som var direkt slappt, men det skall sägas att det behövs nog kollas mer noggrant.
Och läser man amerikanska forum så är det rätt vanligt med byte av hardyskivor och deras symptom är iallafall kraftiga vibrationer i drivlina..
Mitt skorrande vid körning i 8:or säger vetteshop och diverse andra forum kan avhjälpas med att byta olja med rätt tillsats i diffen, är det något som känns igen?
Ena hjullagret är riktigt dåligt, men jag har svårt att tro att det skulle kunna skapa dessa fenomen, om man svänger fram å tillbaks så hörs faktiskt inget ännu från hjullagret. Men å andra sidan, jag har aldrig haft något jänkejärn förut och det sitter 325:or på så det kanske kan ge uppkomst till alldeles egna fenomen..
Jag bor i gbg området.
Urtrampningslager kan det inte vara för min är automat. Vad gläller bussningar så har vi haft uppe bilen och vi hittade inget som var direkt slappt, men det skall sägas att det behövs nog kollas mer noggrant.
Och läser man amerikanska forum så är det rätt vanligt med byte av hardyskivor och deras symptom är iallafall kraftiga vibrationer i drivlina..
Mitt skorrande vid körning i 8:or säger vetteshop och diverse andra forum kan avhjälpas med att byta olja med rätt tillsats i diffen, är det något som känns igen?
Ena hjullagret är riktigt dåligt, men jag har svårt att tro att det skulle kunna skapa dessa fenomen, om man svänger fram å tillbaks så hörs faktiskt inget ännu från hjullagret. Men å andra sidan, jag har aldrig haft något jänkejärn förut och det sitter 325:or på så det kanske kan ge uppkomst till alldeles egna fenomen..
Jag bor i gbg området.
Skulle detta kunna förklara mitt "klonk" tro, fast det klonkar inte när man går av och på med gasen, endast när man nästan stannat kommer klonket..Larzzon skrev:3: Även om hardyskivorna är helt slut bör dom inte ge några vibrationer. Då kardan sitter stumt i transtuben (ett rör) med lager i båda ändar du märker om haryskivorna är slut om du motorbromsar och gasar till lite igen å de känns som de rycker till, troligen bultarna som håller haryskivorna då som slår imot varandra om gummit är trasigt.
.
Om det är fel olja i bakaxeln utan tillsats för diffbroms så får man otrevliga ljud vid körning i 8or.Bronson skrev:Hej.
Avhjälps genom att byta till rätt olja o eventuell tillsats. Det är bara att prova om det hjälper.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Flera av symptomen du beskriver kan mycket väl orsakas av ett slitet hjullager, och om det dessutom är "riktigt dåligt" bör byte ha ganska hög prio...Bronson skrev:Ena hjullagret är riktigt dåligt...

C5 Coupé -00 manuell, grön
Hej,
Är det ett hjullager som är slut så låter det mer när när du belastar lagret mest dvs vänsterkurva höger hjullager
högerkurva vänster hjullager.Ju skarpare kurva och högre hastighet ju mer missljud.Sedan om det är fram eller bak
brukar gå att urskilja ganska lätt.
Lycka till
Micke
Är det ett hjullager som är slut så låter det mer när när du belastar lagret mest dvs vänsterkurva höger hjullager
högerkurva vänster hjullager.Ju skarpare kurva och högre hastighet ju mer missljud.Sedan om det är fram eller bak
Lycka till
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Jo precis, men det konstiga är att trots mitt ordentiligt taskiga lager så märker man inget alls genom att "belasta" lagret med att svänga fram och tilbaks..Thure skrev:Hej,
Lycka till
Micke
så här skulle jag gjort !
Byte det defekta hjullagret.
Byte olja i bakaxeln.
Sen provkört bilen o sett om fler åtgärder behövs !
Byte olja i bakaxeln.
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
Ok tackar! Jag skall göra så, då har man ju iallafall eliminerat det taskiga lagret och allt vad det kan ställa till..malte skrev:så här skulle jag gjort !
Byte olja i bakaxeln.