Passande insug o förgasare på 350 190 hk-73

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling

Passande insug o förgasare på 350 190 hk-73

Inlägg av drClasse »

Hej! Jag har en nyinköpt -73 coupé där jag kunnat tyda motornumret till en standard 190 hk 350:a. Topparna är gissningsvis standard för den motorn. Emellertid sitter dress-up kit med renare och höga ventilkåpor i kromad plåt och snabbskruvvred som jag tar bort nu i vår. Headersen skall vara kvar.
Det sitter ett Weiand hi perf insug mod 7546 på, som byts mot ett Edelbrock performer rpm eftersom jag inte tror att det passar till originalluftburken som jag nyss införskaffat genom annons här :lol: . Holleyförgasaren är identifierad som en 4-barrel 4150 som även Mopar 383 -70-71 hade. Den förgasaren är väl ändå avsedd för en hi-perf 350:a eller en bigblock, vad tror ni :?: Den är rät så nedsotad upptill. Jag skall använda bilen på vanligt vis.

Påskhälsningar Classe
Användarens profilbild
drClasse
Nykomling
Nykomling

Re: Passande insug o förgasare på 350 190 hk-73

Inlägg av drClasse »

co3.JPG
Min4.JPG
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Passande insug o förgasare på 350 190 hk-73

Inlägg av Corv1-Micke »

Hej, har glömt av att svara dig. Men nu har jag mätt höjden på original -73 insug så du har att utgå från.

Ytan där förgasaren är monterad lutar ju lite framåt.
Jag har mätt från underkant insuget, ytan mot blocket i fram/bakkant och lagt en rätskiva på ytan där förgasaren är monterad.
Framkant ca 73mm
Bakkant ca 112mm
Och center där förgasaren är ca 92mm
Säg till om du vill ha bild på hur jag mätt.

Jag har haft performer rpm insug på en motor jag byggde, och jag är nästan säker att det är högre än original insug. Borde finnas mått på nätet.
Annars kanske performer är lite lägre och stämmer bättre med din originalmotor?

Lycka till
Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Skriv svar