GM vill att man häller i 15w-50 olja för bankörning....

http://www.chevrolet.com/content/dam/Ch ... EP_v23.pdf
Också sant!Bengt skrev:...då är det DÖTT på forumet...
Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt...
Du har nog rätt, ny motorkonstruktion nya oljekrav om det sedan är mindre eller större spel vill jag inte uttala mig om.magnum skrev:Hejs
Kan det vara så enkelt att det är större spel i nya LT1:an (heter den så?) än i dom äldre LS motorerna?
Därför används en något tjockare smörja..
Läs igen.745 skrev:Nja dom sa att man skulle byta till GM godkänd bromsvätska innan man körde på gatan, vilket man förmodligen gör för att ha både hängslen & livrem gentemot oljeleverantörer, försäkringsbolag, myndigheter mfl.Tersan skrev:Rådet att hälla DOT4 i bromssystemet för bankörning och sen byta tillbaka till DOT3 efteråt kändes ju något märkligt...
Oj, oljetrådar på amerikanska forum tycks inte vara ett dugg bättre än här hemma...Bengt skrev:Finns flera problem med att köra med den på gatan. Här en del om det http://www.corvetteforum.com/forums/c7- ... vents.html
My lips are sealed. Nu blev det en oljetråd av det här också, och jag har lovat ungefär femtioelva gånger att jag ska hålla mig borta från såna...Bengt skrev:Hehe.. Det känns iaf som en nyhet att GM skriver i instruktionsboken att man skall köra med 15W-50 på bana![]()
Jag har kört med 0W-40 men går väl upp ett steg till. Kör så lite på gata att man inte behöver tänka på att kattarna kanske tar stryk(?).
Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Hedin i Göteborg rekommenderade Mobil 1 15w-50 för bankörning. Dessutom behöver du inte byta tillbaka till 5w-30. Vi kör ju våra bilar på sommar halvåret och inte lika kallt som amerikanerna gör, därför räcker 15w-50 för oss.Bengt skrev:Om knappt någon reagerar över att GM för första gången i världshistorien rekommenderar 15w-50 olja - då är det DÖTT på forumet...
Det är intressant att det inte FINNS någon DEXOS godkänd 15w-50 olja...
De överlever egentligen bra, men för varje gång oljan blir lite för varm så blir den lite sämre. Byter du ofta (beroende på hur ofta du bankör bilen) så räcker 5w-30.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?
Jag skrev ett annat inlägg om detta men anledningen är att amerkanerna kör på vintern och andra temperaturer än vad vi gör - 15w-50 funkar inte i kyla och därför rekommenderas 5w-30. För de av oss i Sverige som kör på banan ibland och bara på sommar halvåret så kan vi köra med 15w-50.Tersan skrev:Jag tror också nåt ditåt. Egentligen är jag lite förvånad över att 5w-30 är "normal"-olja i vad som marknadsförs som en prestandamotor.Bengt skrev:Ju mer man läser om de nya LT motorerna ju mer leds man att tro att de blir varma som h-e och inte överlever en längre tid utan en 15W-50 olja på bana. Vad tro ni ?