Bromsskivor och Belägg C6 Z06
Bromsskivor och Belägg C6 Z06
Hej några tips på belägg och skivor att köpa till en c6 Z06
HAr orginal borrade och de har spruckit så pass att en spricka går hela vägen ut i kant.
HAr orginal borrade och de har spruckit så pass att en spricka går hela vägen ut i kant.
-
- Corvettefanatiker
Re: Bromsskivor och Belägg C6 Z06
Hejsan !
Det beror ju lite på hur du tänker använda bilen också !
Det finns ju hur mycket som helst att välja på, modeller och prisklasser !
Det beror ju lite på hur du tänker använda bilen också !

Det finns ju hur mycket som helst att välja på, modeller och prisklasser !
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Gag har kört en del med 2-delade (slitsade) skivor från ZIP-corvette, dessa rekommenderar jag skarpt.borg skrev:Hej några tips på belägg och skivor att köpa till en c6 Z06
Gällande belägg så beror det helt på hur di ska använda bilen... jag rekommenderar CarboTech XP8-12 för gata och XP20-24 för hårdare körning.
resp Cobalt XR3-5 för gata och XR1/XR2 för bana.
Kör du mycket bana tycker jag du ska byta hela paketet (OK/Skivor & Belägg) då originaloken blir överhettade vid bankörning och måste renoveras varje år med nya damasker och tätningar.
du kan läsa lite om Carbotech, Cobalt (och WinmaX) på min site: http://parsbrorc.com/?page_id=57
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Hej siktar kanske på 4 banträffar om året.
Fått förslag från pean på dba skivor och carbotech belägg kostnad ca 9000 kr för fram.
Fått förslag från pean på dba skivor och carbotech belägg kostnad ca 9000 kr för fram.
Efter hur lång tid märker du att damasker o tätningar ger mer sig?
Är din erfarenhet att det sker även om man kör på gatdäck.
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Med original-oken böt jag olja efter varje åk och det var svart som kom ut.borg skrev:Efter hur lång tid märker du att damasker o tätningar ger mer sig?
man såg ganska snart att damaskerna hade brunnit, o jag körde även med rostfria kolvar.
Nu byter jag efter varannan dag på banan och det är fräsch olja som kommer ut.
Data (Mantorp är en av de kallaste banorna på bromsarna)
snitt temp skivor 210° (Coleman/Mantorp)
snitt temp ok 190° (original med rostfria kolvar/Mantorp)
snitt temp skivor 188° (StopTech Trophy 380mm/Mantorp)
snitt temp ok 109° (StopTech Trophy/Mantorp)
max temp, original-ok; 211° (Mantorp)
max temp, trophy ok; 156° (Mantorp)
ovan temp är med adekvat bromskylning i båda fallen
Det kom ett läge när jag var tvungen att byta alla ringar och belägg samt renovera oken, vilket skulle gå på 20-30' totalt och kände då att det är lika bra man köper nåt som håller bättre.
Dessa ok har dessutom "standard"-storlek på beläggen, så dom är billigare än storlekarna för originaloken.
Däcken har inget med hur bromsarna mår, känner jag.. körde med gatdäck flera år.
Mitt broms-kit är ju väldigt dyrt, så allt hänger på vad man prioriterar samt vilken budget man har... och vad annat man redan bytt...
Om du bara kör 4-5 ggr per år räcker Per's rekommendation långt... jag kör kanske 400 varv per år nu när vi tävlar samt med alla trackdays...
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
-
- Corvetteexpert
Kan man svara på en bromstråd utan att produktplacera rekommendationer?
Att komponera ihop "rätt" bromskomponenter till ett vettigt pris kräver en del research och kritiska ögon.
De flesta tar genvägen att gå efter beprövade koncept och/eller the American way och går overkill (bigger is better, always..
) när man egentligen bara behöver nå en materialnivå som eliminerar det identifierade problemet, tex varma skivor=mer kylning eller mer massa (oftast större skivor).
För att få vettig jämförelse av de olika produkterna som finns att välja på, så bör man försöka hitta produkter som löser det identifierade problemet och bedöma driftkostnader på produkterna över en lite längre period, dyrare delar och "rätt" kombinationer av de olika bromskomponenterna kan bli det billigare alternativet på sikt.
Tex vissa belägg sliter mer skivor än andra, så var vill man få kostnaden?
En större kostnad initialt men billigare underhåll över tid, eller flera mindre kostnader för varje bromsdetalj men lite dyrare på längre sikt? Dvs dyrare skivor som håller bra vs billigare som kräver fler byten över en angiven körsträcka?
Belägg med kort livscykel tillsammans med skivor med halv livscykel jämfört med lite bättre alternativ är en dålig kombination men tillräckligt lågt pris kan likväl visa sig vara den billigaste lösningen efter några byten, eller tvärtom; dyrare belägg och dyrare skivor kan håller och blir billigare totalt sett.
Tricket är helt enkelt att försöka identifiera break even för de olika produkter som klarar att lösa det/de identifierade problemet/problemen..
Generellt så verkar bromsbelägg till original bromsok vara en relativt dålig affär, relativt liten tjocklek på bromsmaterial och förmodligen mindre omsättning av beläggsmodellen gör att priser drar iväg. De flesta eftermarknads bromsoken är byggda mot olika "Standard" beläggsmodeller som Andreas nämner vilket gör att eftermarknadsokens "standard" belägg med samma beläggmaterial som belägg till original bromsok, verkar vara billigare.
Det finns en missuppfattning att eftermarknadsok per se är bättre än standard bromsok avseende kapacitet.
Så behöver det inte alls vara, är de fortfarande gatorienterade bromsok kvarstår inbyggda svagheter. Dock kan man kanske hitta belägg till bättre pris.
Siktar man på raceanpassade bromsok så finns möjlighet att hitta ok som tar tjockare belägg, de kostar mer, håller bättre mot värme osv men är oftast bredare, kräver tätare service och kan kräva spacer för att få plats bakom fälgarna (eller kräva byte till andra fälgar)

Att komponera ihop "rätt" bromskomponenter till ett vettigt pris kräver en del research och kritiska ögon.
De flesta tar genvägen att gå efter beprövade koncept och/eller the American way och går overkill (bigger is better, always..

För att få vettig jämförelse av de olika produkterna som finns att välja på, så bör man försöka hitta produkter som löser det identifierade problemet och bedöma driftkostnader på produkterna över en lite längre period, dyrare delar och "rätt" kombinationer av de olika bromskomponenterna kan bli det billigare alternativet på sikt.
Tex vissa belägg sliter mer skivor än andra, så var vill man få kostnaden?
En större kostnad initialt men billigare underhåll över tid, eller flera mindre kostnader för varje bromsdetalj men lite dyrare på längre sikt? Dvs dyrare skivor som håller bra vs billigare som kräver fler byten över en angiven körsträcka?
Belägg med kort livscykel tillsammans med skivor med halv livscykel jämfört med lite bättre alternativ är en dålig kombination men tillräckligt lågt pris kan likväl visa sig vara den billigaste lösningen efter några byten, eller tvärtom; dyrare belägg och dyrare skivor kan håller och blir billigare totalt sett.
Tricket är helt enkelt att försöka identifiera break even för de olika produkter som klarar att lösa det/de identifierade problemet/problemen..

Generellt så verkar bromsbelägg till original bromsok vara en relativt dålig affär, relativt liten tjocklek på bromsmaterial och förmodligen mindre omsättning av beläggsmodellen gör att priser drar iväg. De flesta eftermarknads bromsoken är byggda mot olika "Standard" beläggsmodeller som Andreas nämner vilket gör att eftermarknadsokens "standard" belägg med samma beläggmaterial som belägg till original bromsok, verkar vara billigare.
Det finns en missuppfattning att eftermarknadsok per se är bättre än standard bromsok avseende kapacitet.
Så behöver det inte alls vara, är de fortfarande gatorienterade bromsok kvarstår inbyggda svagheter. Dock kan man kanske hitta belägg till bättre pris.
Siktar man på raceanpassade bromsok så finns möjlighet att hitta ok som tar tjockare belägg, de kostar mer, håller bättre mot värme osv men är oftast bredare, kräver tätare service och kan kräva spacer för att få plats bakom fälgarna (eller kräva byte till andra fälgar)
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
-
- Corvetteexpert
Som jämförelse så betalade jag också ca 9000 för nya skivringar (fullflytande Performance Friction) till fram och 20mm tjocka belägg, också Performance Friction (11:or).borg skrev:Hej siktar kanske på 4 banträffar om året.
Dock har jag mindre skivdiameter (323mm) och eftermarknads bromsok
Törs man fråga vad det är för ok? (ja, jag är inne i idésamlarstadiet för fullt...).Mange_C5 skrev:Dock har jag mindre skivdiameter (323mm) och eftermarknads bromsok
C5 Coupé -00 manuell, grön
1:a KM 2023 <500hk, 3:a KM 2016 <450hk
C7 Z06 Coupé -19 manuell, svart
-
- Corvetteexpert
Wilwood SL6 kit från LG Motorsports, inte värstinggrejer på nåt sätt men raceok som håller för race, accepterar tjocka belägg och får plats bakom original C5Z06 17" fälgar (utan behov av spacers).Tersan skrev:Törs man fråga vad det är för ok? (ja, jag är inne i idésamlarstadiet för fullt...).Mange_C5 skrev:Dock har jag mindre skivdiameter (323mm) och eftermarknads bromsok
Används bl.a av en del V8 Thunder Car bilar också.
Modellen har en del år på nacken och det finns nyare modeller naturligtvis. Finns även en tunnare SL6 variant som inte pallar race, den tunnare varianten tar inte heller 20mm belägg (vilket mina gör).
Vill man fixa själv så går det men adapterfästena i LGs kit kommer från LG (tror jag)
Tackar! Skadar inte att ha lite olika alternativ att hålla utkik efter...Mange_C5 skrev:Wilwood SL6 kit från LG Motorsports...

C5 Coupé -00 manuell, grön