Snart dags att plocka fram våra pärlor:)
Jag kunde inte hålla mig, så i söndags så gick jag ut i garaget och kopplade på batteriet, och startade upp min C5:a, 2001. Den startade på första försöket, inga problem heller med ström och inställningar efter att batteriet varit urkopplat, så så långt gick allt som det skulle.
Men efter en stund så märkte jag att tomgången låg väldigt lågt. Jag försökte dra mig till minnes från förra säsongen, men kom fram till att tomgången då låg på ca 1000 varv, nu knappt 500 varv. När jag sen gasade upp rejält och sen släppte efter så var det med nöd och näppe som motorn höll sig igång (en gång så stannade den, men det var inga problem att starta direkt igen). Ska kanske säga att det är en automatväxlad C5:a, och det verkar inte göra nån skillnad om jag har i N eller D - samma låga tomgång.
Någon som varit med om detta eller liknande situationer? Vad kan det vara? Jag tog en bra provrunda, så att motorn blev ordentligt varm, men det blev samma resultat även då, ca 500 varv och hela tiden var det som om motorn skulle stängas av vilken sekund som helst, men det gjorde den inte. Så fort man börjar köra så är det inga problem, men som sagt vid tomgång. Det kanske inte är ett jätteproblem nu, men man vill ju samtidigt förvissa sig om det är något man hellre kan åtgärda nu än att det blir värre framöver, och dyrare i värsta fall.
Tar tacksam emot tips och råd!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mvh Martin