Startmotorproblem
Startmotorproblem
Hade problem med att få gnista ur tändspolen idag när jag skulle starta upp min motor för första gången.
Lyckades lösa problemet och skulle göra en sista koll genom att köra några varv på starten och kolla gnistan från spolen mot blocket.
Då fastnade startmotorn och vägrade sluta dra runt motorn trots att jag slog av tändningen och tog ut nyckeln !!
Först när jag kopplat loss batteriet stoppade den.
Är det shimsen som inte stämmer så att startmotorn inte släpper från startkransen eller kan det finnas någon annan förklaring. Misstänker att den går i för hårt men har testat den innan och då var det inga problem.
Den får ström på röd kabel när jag startar, den gula har jag inte anslutit då jag antog den var till förkopplingsmotståndet som jag inte använder.
/Terner
Lyckades lösa problemet och skulle göra en sista koll genom att köra några varv på starten och kolla gnistan från spolen mot blocket.
Då fastnade startmotorn och vägrade sluta dra runt motorn trots att jag slog av tändningen och tog ut nyckeln !!
Först när jag kopplat loss batteriet stoppade den.
Är det shimsen som inte stämmer så att startmotorn inte släpper från startkransen eller kan det finnas någon annan förklaring. Misstänker att den går i för hårt men har testat den innan och då var det inga problem.
Den får ström på röd kabel när jag startar, den gula har jag inte anslutit då jag antog den var till förkopplingsmotståndet som jag inte använder.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Nej tyckte spelet såg ok ut utan schims men det var det tydligen inte. Har en sats med schims som innehåller 060 + 040 + 020 ett av var.
Det är så jäkla trångt nu så jag kommer inte åt att mäta. Vad ger varje i ökat spel mot kuggkransen?
Tilläggas kan att det lät inte illa när jag drog runt den på starten men efter en stund fastna den inne.. Mätte så flexplattan var ok innan jag plocka ihop den och allt är ju nya grejor.
/Terner
Det är så jäkla trångt nu så jag kommer inte åt att mäta. Vad ger varje i ökat spel mot kuggkransen?
Tilläggas kan att det lät inte illa när jag drog runt den på starten men efter en stund fastna den inne.. Mätte så flexplattan var ok innan jag plocka ihop den och allt är ju nya grejor.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
2QIK4U
Jo men enligt instruktionerna ska man alltid sätta hela schimset när man ska öka spelet och halva schimset på utsidan om man ska minska.
Eftersom man flyttar startmotorn neråt när man sätter hela schims och inåt när man sätter halva så borde man kunna räkna ut det men ok jag vet ju inte ens vad jag har nu.
Får väl ta med mig nån som kan skära loss mig ur motorrummet om jag fastnar hehe ...
Aja det är väl bara att skruva ner vad som behövs för att komma åt det.
/Terner
Eftersom man flyttar startmotorn neråt när man sätter hela schims och inåt när man sätter halva så borde man kunna räkna ut det men ok jag vet ju inte ens vad jag har nu.
Får väl ta med mig nån som kan skära loss mig ur motorrummet om jag fastnar hehe ...
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Om du har Hansen Racing katalogen så står det en beskrivning där ihop med startmotorerna. Den katalogen innehåller mycket annat matnyttigt så beställ en den är bra att ha !Mr SIXPACK skrev:Intressant, var hittar man en beskrivning hur man går tillväga. Jag har missat det på min startmotor - motor.
Bästa Corvettehälsningar.
Svemp@
För övrigt löste sig mysteriet när jag monterade ner starten i dag. Fel startmotorbultar Grr upptäckte inte det när jag drog dit den. Där va ett litet spel mellan bulten och hålen i starten (för smal bult) så starten flytta sig lite och spelet mot kuggkransen blev mindre... Jäkligt slarvigt av mig fattar inte vad jag tänkte på den dagen jag montera den...
Tur att inget gått sönder i alla fall.
Så i morgon beställer jag nya bultar och mäter ordentligt när jag dragit dit dom.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
2QIK4U
Terner/
Du kommer bli en bra corvetteägare när du nu läämnar mustanglandet.
Du tänker redan som en Corvetteägare och Du löser helst problemet över en fika eller vid tangentbordet,,,*s*
Självklart går det att räkna ut HUR mkt Du flyttar starten,,,,problemet är att tillverkningstoleranserna gör att inte en endat startmotorgavel och inte en enda start krans är den anre lik,,,när sen inte ens blocken är lika måste du ändå under för att kollla HUR mkt Du har i spel i UTGÅNGSLÄGET....och när man ändå är där är det lika bra att göra hela jobbet på en gång....
Det bästa tips jag kan ge här dock....är...en ministarter,,,,ungefär 100 gånger lättare att mäta med en sån...good luck!!
mvh R
Du kommer bli en bra corvetteägare när du nu läämnar mustanglandet.
Du tänker redan som en Corvetteägare och Du löser helst problemet över en fika eller vid tangentbordet,,,*s*
Självklart går det att räkna ut HUR mkt Du flyttar starten,,,,problemet är att tillverkningstoleranserna gör att inte en endat startmotorgavel och inte en enda start krans är den anre lik,,,när sen inte ens blocken är lika måste du ändå under för att kollla HUR mkt Du har i spel i UTGÅNGSLÄGET....och när man ändå är där är det lika bra att göra hela jobbet på en gång....
Det bästa tips jag kan ge här dock....är...en ministarter,,,,ungefär 100 gånger lättare att mäta med en sån...good luck!!
mvh R
-
2QIK4U
Aja nu är spelet precis ett skrivbordsgem och rätt bultar på plats med
Men håller med dig 2QIK4U det är en viss skillnad att skruva US-Ford och Corvette. Uppskatta tidsåtgången för en fordoperation och multiplicera med 2,5 så har du tiden för Vetteoperationen....
Det är ungefär samma förhållande som dörrtjockleken på en Mustang -67 och en Firebird -67. Fattar inte att "Pony cars" kan ha så olika filosofi.
Hursomhelst så är -65 fastbacken inrullad på renoveringsplatsen i garaget nu och vetten står på "finlirplatsen". Och allt är toppen ska köra rullande landsväg den 23 april med Vetten ska bli kul.
/Terner
Men håller med dig 2QIK4U det är en viss skillnad att skruva US-Ford och Corvette. Uppskatta tidsåtgången för en fordoperation och multiplicera med 2,5 så har du tiden för Vetteoperationen....
Det är ungefär samma förhållande som dörrtjockleken på en Mustang -67 och en Firebird -67. Fattar inte att "Pony cars" kan ha så olika filosofi.
Hursomhelst så är -65 fastbacken inrullad på renoveringsplatsen i garaget nu och vetten står på "finlirplatsen". Och allt är toppen ska köra rullande landsväg den 23 april med Vetten ska bli kul.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
2QIK4U
det komiska är att allt handlar om vad man har för erfarenheter i livet,,,om jag tar mina vettemekartider och addar dem 2.5 så hamnar jag på mina fordmekartider,,,*s*
men nu har jag näääästan byggt klart headerserna till min Mustang. Det tog tid,,,och var trångt...men resultatet vart nog värt mödan
mvh R
men nu har jag näääästan byggt klart headerserna till min Mustang. Det tog tid,,,och var trångt...men resultatet vart nog värt mödan
mvh R
