hur får man dom j*vla bromsoken täta....

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

hur får man dom j*vla bromsoken täta....

Inlägg av vett74 »

Var ute idag och satte dir lite nya grejer på bilen..
Tänkte jag skulle kolla min 2 veckor gamla lagning av bromsoket höger bak,ny läpp tätning runt en kolv....
läcker fortfarande :evil: :evil:
vad kan det va för fel?,det är rostfria inlägg i dom,kan bromsvätskan tränga ut i mellan oket och inlägget?
Har bytt packning 2 ggr nu så det blir nog å köpa hela skiten istället...
Användarens profilbild
Frankyboy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 03, 2003 12:46
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: hur får man dom j*vla bromsoken täta....

Inlägg av Frankyboy »

vett74 skrev:Var ute idag och satte dir lite nya grejer på bilen..
Tänkte jag skulle kolla min 2 veckor gamla lagning av bromsoket höger bak,ny läpp tätning runt en kolv....
läcker fortfarande :evil: :evil:
vad kan det va för fel?,det är rostfria inlägg i dom,kan bromsvätskan tränga ut i mellan oket och inlägget?
Har bytt packning 2 ggr nu så det blir nog å köpa hela skiten istället...
Har du kollat så det är rätt diameter på kolven i förhållande till den rostfria hylsan? Själv råkade jag ut för att det inte stämde, en kolv var nån millimeter mindre än alla andra i den kompletta nya utbytessatsen i ett ok. Vet inte om det fanns 2 olika dimensioner på kolvar till vette, eller om det var från nån annan bilmodell som kommit med, men jag svarvade till en ny som överrensstämde med de övriga som är täta (än idag 3 år senare). Mvh/FBI
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

I värsta fall kan det vara så att oket är slut i materialet. Det kan tydligen bildas porer i metallen som gör att det läcker trots att man bytt tätningar.
Har dock ingen aning om hur vanligt detta är.
Fast du har ju rostfria liners så det verkar konstigt ändå.

Det kanske är som Frankyboy skriver, att kolven har fel dimension.

Är dina ok de gamla originaloken ?

/Hagge
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

oken byttes nog av förra ägaren ser då ut som nya
Kolven är inte bytt och det var tätt förut med denna kolv så...
hur gör ni när ni byter läpp tätningen? kanske man är för våldsam eller nått..
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Jättetråkigt att höra,,men det är just pga detta som jag ALLTID rekomenderar folk att köpa nya med rostfria inlägg.
Alltför många gör ändå ett försök,,,några får det tätt....
beklagar...
mvh R
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Visst får man vara försiktig sen när man monterar tätningen. Jag har lagt kolven med packningen monterad uppepå oket och sedan petat in packningen med en liten mejsel. Smörj in packningen med bromsvätska innan du börjar.

Jag passade på att hona mina insatser lite lätt, för att få bort små repor som går inifrån och ut. De håller tät sen dess.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hmm tog en mjuk plast bit och gjorde som du stingrayracing förra gången men icke
:cry:
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Ack ja. Gjorde vid mina bromsar förra säsongen och nu är pedalen som en tvättsvamp igen.....Kan man inte skaffa andra ok typ brembo eller nåt som håller?

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

orginal med rostfria cylindrar* med risk att man låter tjatig*


Annars finns det väldigt fina Wilwood för 9.000:-/axel (just ett sånt byte beskriver vi med bild och allt på "månadens mektips" nästa månad)(Denna månad är det byte kränghämmare som är ämnet)alt 6-kolvs Wilwood för 22.000:- /axel...*s*
mvh R
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

2QIK4U skrev:orginal med rostfria cylindrar* med risk att man låter tjatig*


Annars finns det väldigt fina Wilwood för 9.000:-/axel (just ett sånt byte beskriver vi med bild och allt på "månadens mektips" nästa månad)(Denna månad är det byte kränghämmare som är ämnet)alt 6-kolvs Wilwood för 22.000:- /axel...*s*
mvh R
Aja ursäkta då, tycker bara det vore roligare om man bytte beläggen oftare än oken......

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

*hmmm*

Blir nyfiken hur länge kan man förvänta sig att nya orginal ok håller tätt??? Finns det något extra man kan göra förutom att byta vätska varje år för att dom ska hålla bättre?

Låter som dom är riktigt knepiga dessa bromsok..

Tittar lite oroligt då och då under bilen men det är tort än så länge.
Har nya fram och okänd ålder på oken bak.

Mvh
MrV8
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

man vet aldrig hur länge de hänger med,,,,en viktig grej är att åka mkt,,,,det är bättre än att bilen står still.Åk mkt och ha kul så slipper du meka!!...*blink*


Detta är nog gamla vettars största problem
mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den mån apr 18, 2005 8:31, redigerad totalt 1 gånger.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Sen har jag hört att de kan läcka pga att bilen står still och då inte får något tryck bakom läpp-tätningarna, så att de tätar..... :roll:

Så har du tur så är det fixat efter första turen...
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Tack för tipset 2QIK4U & StingrayRacing

Det brukar bli en tur varje vecka i stort sett räker det ?
Har kört 40 mil i år med den :D
Har även motions kört den lite någon gång i månaden i vintras oxå. När vädret tillåtit.

Men snart blir det nog lite mer när säsongen börjar :D

Mvh
MrV8
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

kanske min botar sig själv då nästa helg när jag tar ut den!
Skriv svar