Startar inte med startkablar!!! Jag behöver hjälp
-
- Nykomling
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör nov 22, 2003 13:17
Startar inte med startkablar!!! Jag behöver hjälp
Mitt batteri har dött , senast jag startade bilen var 2 månader sedan. Nu när jag kopplar den mellan min fars bil (Audi A6 V8 , batterit borde räcka till) så får jag kraft till lampor inst.bräda radio mm, men när jag försöker starta den så låter det som ett machingevär 4 stycken raatraatraatraat i sekunden och inget som helst täcken på att den vill starta, snälla vad är det för fel.
En bekymrad
En bekymrad
Såvitt jag vet så skall man koppla minuskabel från laddande batteri till chassi på den andra bilen för att undvika gnistbildning i närheten av batteriet. Eftersom ett bilbatteri producerar en liten mängd vätgas så finns det en teoretisk risk att man kan antända denna gas av gnistor nära batteriet. Men risken är väl snarast att betrakta som teoretisk.
Det är korrekt att chassit och minuspolen motsvarar samma elektriska "nivå" i en bil, d.v.s. jord.
När startkablarna sitter fast så motsvarar strömflödet och spänningen två stycken parallellkopplade batterier. Det skall inte spela någon var man sätter varken jord eller plus, så länge man håller sig på "rätt" sida om de strömförbrukande komponenterna med respektive kabel.
Det är korrekt att chassit och minuspolen motsvarar samma elektriska "nivå" i en bil, d.v.s. jord.
När startkablarna sitter fast så motsvarar strömflödet och spänningen två stycken parallellkopplade batterier. Det skall inte spela någon var man sätter varken jord eller plus, så länge man håller sig på "rätt" sida om de strömförbrukande komponenterna med respektive kabel.
Exakt man ska koppla från batteriets minus pol på den hjälpande bilen till chassiet på din bil och plus polen från hjälpande bilen till plus polen på ditt batteri.Vette skrev:Du skall inte ansluta Audins poler till dina utan bara plus till plus, minus från Audin till chassie på din, inte jorden på batteriet alltså.
Eller kanske batteriet helt enkelt är så jäkla kasst så du behöver köpa ett nytt?? Jag har bytt mitt nu i vinter!! Bilen mår ju inte speciellt bra av att man plågar sönder startmotorn...
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Sponsorer
Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Tro mig jag snackar av erfarenhet. Gör du som jag sagt så startar vetten (bilen). Har sett många i din situation (inkl mej själv)och det har inte funkat att sätta plus på plus o minus på minus. Om det sen skall funka som paralell eller inte hör inte hit sorry. Rekomendationen är alltid till alla dagens bilar som jag beskrev tidigare. Man minimerar också risken att kvadda datorerna (boxarna) i bilarna. Fråga inte mej men ingen beskriver start med kablar att man sätter pol till pol. Även om bilens batteri är helt kass så startar bilen på detta sätt.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Intressant dialog om polers vara eller inte vara, men rent tekniskt, för att få bilen att starta, så spelar det ingen roll om du ansluter pol till pol eller ena minuspolen till den andra bilens chassie. Anledningen till att man gör så är precis som skrivits tidigare för att undvika batterisprängning på grund av gnistbildning och vätgas.....tro mig, det går att spränga ett batteri (egen erfarenhet!).
Nåja, eftersom du har en +-anslutning på din audi så går det bra att använda den, bara du ser till att det är där du ansluter den sista klamman så att du inte får ev. gnistor vid batteriet på Covetten.
Att Corvetten inte startade beror på att batteriet var alldeles för urladdat. Det tomma batterier "suger" helt i sig all den laddning som kommer från Audin. Antingen så låter du Audin gå ett tag för att ladda upp Corvette batteriet, eller så får du helt enkelt ladda Corvettebatteriet med en separat batteriladdare för att göra ett försök att få fart på batteriet. Risken är dock att du trots allt får byta batteri för ibland blir batterierna förstörda av att stå helt urladdade en längre tid.
Mvh, Björn
Nåja, eftersom du har en +-anslutning på din audi så går det bra att använda den, bara du ser till att det är där du ansluter den sista klamman så att du inte får ev. gnistor vid batteriet på Covetten.
Att Corvetten inte startade beror på att batteriet var alldeles för urladdat. Det tomma batterier "suger" helt i sig all den laddning som kommer från Audin. Antingen så låter du Audin gå ett tag för att ladda upp Corvette batteriet, eller så får du helt enkelt ladda Corvettebatteriet med en separat batteriladdare för att göra ett försök att få fart på batteriet. Risken är dock att du trots allt får byta batteri för ibland blir batterierna förstörda av att stå helt urladdade en längre tid.
Mvh, Björn