Startar inte med startkablar!!! Jag behöver hjälp

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
carlchristensson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 22, 2003 13:17

Startar inte med startkablar!!! Jag behöver hjälp

Inlägg av carlchristensson »

Mitt batteri har dött , senast jag startade bilen var 2 månader sedan. Nu när jag kopplar den mellan min fars bil (Audi A6 V8 , batterit borde räcka till) så får jag kraft till lampor inst.bräda radio mm, men när jag försöker starta den så låter det som ett machingevär 4 stycken raatraatraatraat i sekunden och inget som helst täcken på att den vill starta, snälla vad är det för fel.

En bekymrad
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Prova att ha Audin på ca: 2000varv vänta 10-15sek innan du provar att starta Vetten, de brukar hjälpa fint :wink:

(Den får för lite ström när det låter så)
Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 03, 2004 22:46
Kontakt:

Inlägg av Vette »

Du skall inte ansluta Audins poler till dina utan bara plus till plus, minus från Audin till chassie på din, inte jorden på batteriet alltså.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Audins batteri sitter väl under baksätet så man använder +punkt i motorrummet, så isåfall är det ju lugnt :roll:
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Vette...undrar ??? Varför inte pol till pol ??? Batteriets -pol borde galvaniskt sett vara samma som chassie.
Max
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Såvitt jag vet så skall man koppla minuskabel från laddande batteri till chassi på den andra bilen för att undvika gnistbildning i närheten av batteriet. Eftersom ett bilbatteri producerar en liten mängd vätgas så finns det en teoretisk risk att man kan antända denna gas av gnistor nära batteriet. Men risken är väl snarast att betrakta som teoretisk.

Det är korrekt att chassit och minuspolen motsvarar samma elektriska "nivå" i en bil, d.v.s. jord.

När startkablarna sitter fast så motsvarar strömflödet och spänningen två stycken parallellkopplade batterier. Det skall inte spela någon var man sätter varken jord eller plus, så länge man håller sig på "rätt" sida om de strömförbrukande komponenterna med respektive kabel.
Blade
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 37
Blev medlem: tor okt 30, 2003 20:55

Inlägg av Blade »

Vette skrev:Du skall inte ansluta Audins poler till dina utan bara plus till plus, minus från Audin till chassie på din, inte jorden på batteriet alltså.
Exakt man ska koppla från batteriets minus pol på den hjälpande bilen till chassiet på din bil och plus polen från hjälpande bilen till plus polen på ditt batteri.
C5 flames
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 127
Blev medlem: sön okt 19, 2003 18:38
Ort: Sölvesborg

Inlägg av C5 flames »

Eller kanske batteriet helt enkelt är så jäkla kasst så du behöver köpa ett nytt?? Jag har bytt mitt nu i vinter!! Bilen mår ju inte speciellt bra av att man plågar sönder startmotorn...
https://www.facebook.com/CorvetteAmazing?ref=hl

Sponsorer

Sonax
BRL
Ferrita
Däckonline
Bilsport
Celebrity Kustoms
BSG Racing
TTS
OZ.racing
Bilstein
Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: lör jan 03, 2004 22:46
Kontakt:

Inlägg av Vette »

Tro mig jag snackar av erfarenhet. Gör du som jag sagt så startar vetten (bilen). Har sett många i din situation (inkl mej själv)och det har inte funkat att sätta plus på plus o minus på minus. Om det sen skall funka som paralell eller inte hör inte hit sorry. Rekomendationen är alltid till alla dagens bilar som jag beskrev tidigare. Man minimerar också risken att kvadda datorerna (boxarna) i bilarna. Fråga inte mej men ingen beskriver start med kablar att man sätter pol till pol. Även om bilens batteri är helt kass så startar bilen på detta sätt.
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Intressant dialog om polers vara eller inte vara, men rent tekniskt, för att få bilen att starta, så spelar det ingen roll om du ansluter pol till pol eller ena minuspolen till den andra bilens chassie. Anledningen till att man gör så är precis som skrivits tidigare för att undvika batterisprängning på grund av gnistbildning och vätgas.....tro mig, det går att spränga ett batteri (egen erfarenhet!).

Nåja, eftersom du har en +-anslutning på din audi så går det bra att använda den, bara du ser till att det är där du ansluter den sista klamman så att du inte får ev. gnistor vid batteriet på Covetten.

Att Corvetten inte startade beror på att batteriet var alldeles för urladdat. Det tomma batterier "suger" helt i sig all den laddning som kommer från Audin. Antingen så låter du Audin gå ett tag för att ladda upp Corvette batteriet, eller så får du helt enkelt ladda Corvettebatteriet med en separat batteriladdare för att göra ett försök att få fart på batteriet. Risken är dock att du trots allt får byta batteri för ibland blir batterierna förstörda av att stå helt urladdade en längre tid.

Mvh, Björn
Skriv svar