Köpa C5 :)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Tampe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 20, 2005 0:16

Köpa C5 :)

Inlägg av Tampe »

Hejsan!

Har tidigare haft en C4 och har nu bestämt mig för att skaffa en corvette igen, denna gång i form av en C5. :D

Men jag har lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.

Till och börja med, Målet är en fin tidig (97-99) automat, coupé.

1. Vilken utrustning anser ni vara viktig att ha? Vet att de finns nått som heter B-paket? vad innebär det?

2. Det finns bara en typ av motor/auto-låda 97-99, rätt?

3. Tydligen så finns det iaf olika slutväxlar, vilken anser ni passa bilen bäst? förstår att det beror mycket på hur man använder bilen, men är det stor skillnad på dom?

4. Är det svindyrt med service/slitdelar?

5. Import, lönar det sig? tänker på både Tyskland och USA.

Har suttit och kollat lite på autotrader.com och kommit fram till att det verkar gå att hitta en bil som uppfyller mina krav för ca 22-23000$ Om man sen lägger till moms, tull, frakt, reg-avgifter, + diverse andra små utgifter verkar det som att det skulle kunna vara realistiskt att slutsumman för en färdig bil i Sverige skulle kunna bli någonstans runt 220 000:- låter det rimligt?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor.

/ Johan
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1425
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Jag skulle nog undvika 97:an till att börja med, barnsjukdomar är en anledning samt att jag skulle nog vilja ha HUDen

Jag är lite osäker om det fanns nån Z06 97-2000 men 2001 fanns det i alla fall med säkerhet en vanlig samt en Z06.

97-2000 var i alla fall den vanliga utrustad med en 345 hkr 350-motor.

Jag ska kolla lite mer hur det var med de tidigare.

/Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: Köpa C5 :)

Inlägg av Lars J »

1. B-paket skall du absolut se till att bilen har. Jag kan inte alla detaljer i paketet men jag har själv en -98 med B-paket och där finns allt från 12- vx Cd till elstyrda sportstolar med minne samt luftstyrda så du kan ställa in de efter "din kropp". Ställbar fjädring i tre olika hårdheter plus en del andra finesser.
1999 kom HUD vilket betyder head up display, vilket i sin tur innebär att du kan få vissa av instrumenet projekterade på vindrutan.

2. En typ av motor är rätt 345 hk. Sedan finns det både som automat och manuell. Manuell kan vara svår att hitta då det finns få av dem.

3. Skiljer bl.a i bakaxelutväxligar mellan manuell och automat kan även skilja något mellan årsmodellerna.

4. Slitdelar är inte dyrt - service är väl som andra bilar. Vissa andra delar kan vara dyra men oftast klarar du dig med service och slitdelar.

5. Tveksam till Usa import även om du får bilen billgt där. Du måste ändra på en del bl.a lysen m.m för att få den godkänd här. Tyskland är däremot enklare då bilen är EU godkänd om den är inreggad där. Dessutom är det enklare att åka och titta om du håller dig i europa.

6. Sist men inte minst: KÖP ALDRIG EN BIL UTAN ATT HA TITTAT PÅ DEN SJÄLV!!!! Det finns även i Tyskland en del bilar som varit smällda och som mer eller mindre oseriösa firmor lagat upp och sedan säljer till vad du uppfattar som "billigt" - men det kan bli ditt livs dyraste bilaffär.

7. Hardtopp fanns även innan 2001 men kallades ej Z06 då.

Så försök hitta en fin bil med låga mil och fullständig dokumentation. Jag tror även att du kan hitta en bil i Sverige då många vill byta upp sig efter några år. Lycka till med Corvette köpet!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Barnsjukdomar -97...körde en -97:a över 4000 mil utan problem :lol:

Ska man döma ut en årsmodell pga barnsjukdommar ska man nog nämna "piston slap" och hög oljekonsumtion på vissa senare modeller.
Bara för rättvisans skull.

HUD kan man inte leva utan om man vant sig

Bara min åsikt
Max
MyVette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 14, 2004 14:21

Re: Köpa C5 :)

Inlägg av MyVette »

Hej!
Du kan med förtroende vända dig till grabbarna i Småland om du skall köpa en corvette. Själv köpte jag en C5:a av dem. Jag bifogar en länk till deras hemsida http://www.vettesmaland.com/
Lycka till! 8)

[quote="Tampe"]Hejsan!

Har tidigare haft en C4 och har nu bestämt mig för att skaffa en corvette igen, denna gång i form av en C5. :D

Men jag har lite funderingar som jag hoppas ni kan svara på.

Till och börja med, Målet är en fin tidig (97-99) automat, coupé.

1. Vilken utrustning anser ni vara viktig att ha? Vet att de finns nått som heter B-paket? vad innebär det?

2. Det finns bara en typ av motor/auto-låda 97-99, rätt?

3. Tydligen så finns det iaf olika slutväxlar, vilken anser ni passa bilen bäst? förstår att det beror mycket på hur man använder bilen, men är det stor skillnad på dom?

4. Är det svindyrt med service/slitdelar?

5. Import, lönar det sig? tänker på både Tyskland och USA.

Har suttit och kollat lite på autotrader.com och kommit fram till att det verkar gå att hitta en bil som uppfyller mina krav för ca 22-23000$ Om man sen lägger till moms, tull, frakt, reg-avgifter, + diverse andra små utgifter verkar det som att det skulle kunna vara realistiskt att slutsumman för en färdig bil i Sverige skulle kunna bli någonstans runt 220 000:- låter det rimligt?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara på mina frågor.

/ Johan[/quote]
Magnus Norling
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 26, 2004 21:28
Ort: Lund

Inlägg av Magnus Norling »

Måste passa på att instämma ang. Vette i Småland.
Jag har precis köpt en C5 cab som dom tog hem till mig från tyskland.
Allt gick mycket bra och jag fick stort förtroende för dom.
Dom verkar vara mycket seriösa och kan varmt rekommenderas.


Magnus
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa C5 :)

Inlägg av vette.se »

Tampe skrev:Hejsan!


2. Det finns bara en typ av motor/auto-låda 97-99, rätt?

3. Tydligen så finns det iaf olika slutväxlar, vilken anser ni passa bilen bäst? förstår att det beror mycket på hur man använder bilen, men är det stor skillnad på dom?

/ Johan
Motorn/lådan är densamma men om du har möjlighet undvik 97-98. -99 var första året de gjorde många uppdateringar/förbättringar sen modellen kom -97, det var en ganska lång lista GM publicerade :) Därmed inte sagt att 97-98 är dåliga bilar men det fanns många småsaker som GM uppdaterade i och med -99an.

Automatbilarna har antingen 2:73 eller 3:15 utväxling, alla europasålda bilar har 3:15. Det är stor skillnad i acceleration mellan 2:73 och 3:15, jag märker också att många byter till 3:42(standard på manuell) på sina automatare.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Tampe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jan 20, 2005 0:16

Inlägg av Tampe »

Hejsan igen!
Tack för alla svar! verkligen värdefull information!

Tror jag har rätt bra koll på vad jag letar efter nu,
har lagt USA-import tankarna lite åt sidan och koncentrerar mig främst på den tyska marknaden.

Va tror ni, hittar man ett fint ex för MAX 250 000:- ?

skickar med en länk på en annons som jag tycker låter intressant, framför gärna era åsikter
(27700 Euro = 249 000)

http://www.autoscout24.de/home/index/de ... psegwuhwbt
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Tampe skrev:Hejsan igen!
Tack för alla svar! verkligen värdefull information!

Tror jag har rätt bra koll på vad jag letar efter nu,
har lagt USA-import tankarna lite åt sidan och koncentrerar mig främst på den tyska marknaden.

Va tror ni, hittar man ett fint ex för MAX 250 000:- ?

skickar med en länk på en annons som jag tycker låter intressant, framför gärna era åsikter
(27700 Euro = 249 000)

http://www.autoscout24.de/home/index/de ... psegwuhwbt
-------------------------------------------------------------------------------------

Kolla även in den här tråden på Corvetteforum som har samma tema!
/Lars/


http://www.vetteforum.org/showthread.ph ... eadid=2191
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Qvarnis
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: lör dec 11, 2004 14:22
Ort: Falkenberg

Inlägg av Qvarnis »

Annars kan du köpa min, ligger till salu på blocket, Corvette C5 98, för 275 000 kr blir den din, riktigt fin oxå!
Anders999
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor dec 16, 2004 21:40

Inlägg av Anders999 »

Hejsan, jag köpte min i USA och det fungerade mycket bra, men det krävs en del letande innan man hittar någon i kanon skick. Vågar du lita på mätarställningen på en tysklands bil?? Jag skulle nog undvika import från tyskland, jag vet många som köpt bilar från tyskland och fått skruvade mätare, känner dock ingen som köpt någon corvette därifrån, det har varit bmw,volvo och mercedes.
mvh/ Anders
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Inlägg av Lars J »

Anders999 skrev:Hejsan, jag köpte min i USA och det fungerade mycket bra, men det krävs en del letande innan man hittar någon i kanon skick. Vågar du lita på mätarställningen på en tysklands bil?? Jag skulle nog undvika import från tyskland, jag vet många som köpt bilar från tyskland och fått skruvade mätare, känner dock ingen som köpt någon corvette därifrån, det har varit bmw,volvo och mercedes.
mvh/ Anders
Såvitt jag vet är det vanligast på just merc, bmw m.fl som kommer från Tyskland att mätareställningen är "justerad". Köper du en Corvette med FULL dokumentation, låga mil och bara några år på nacken är risken liten. Även en mätareskruvad bil går att kolla, det gäller som alltid att vara NOGA vid bilköpet. KÖPA BILLIGT=KÖPA DYRT! (om du har otur).
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 262
Blev medlem: ons feb 11, 2004 2:53
Ort: Södertälje

Z06

Inlägg av 62an »

Lite sent, men här är ett litet klarläggande kring Z06:

Z06 kom 2001 med en motor på 385 hk (LS6). Denna motor hade problem med oljeförbrukningen och många, men inte alla, blev åtgärdade på garantin. Fixen gick ut på att byta kolvringar. Om du ska ha en Z06 ska du titta på 2002 och framåt med 405 hk och utan oljeförbrukningsproblem. Desa motorer heter också LS6.

Från 2002 hade den HUD som standard. Alla Z06 har väghållningskit och avgassystem av titan (titanium) = viktbesparande gimmick. Konstigt nog är de utrustade med standardstolar, inte sportstolar.

Före 2001 fanns istället en vanlig Corvette som kallades FRC, eller Fixed Roof Coupé. Den ser precis ut som en Z06, men har standardmotorn på 345 hk.

Både FRC och Z06 är mycket coola om man inte är ute efter vindrufs i håret. De har inget löstagbart tak. Personligen tycker jag att de har mycket snyggare linjer än coupén.

Från årsmodell 2006 kommer som alla vet, en ny Z06 med en LS7-motor på 507 hästar... Den har samma linjer som vanliga coupén, men utan targatak och med aluminiumram!

Ja, det var väl allt...
Skriv svar