Lätta bilen?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Lätta bilen?

Inlägg av Kentucky »

Hejsan! Jag läste att 2qick4u:s bil vägde 1200kg MED förare, hur bär man sig åt? Vad kan man börja lätta som ger mest :?
Jag menar vad är smartast att börja med? I vanliga fall brukar man ju byta ut vissa karosseridelar mot plast,,, men va f_n :? :!: :?: allt e ju redan plast!!
M.V.H. -Kentucky
-75 convertible
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ta en rondell och kapa bort taket.
Plocka sedan bort alla rutorna.
Ta bort alla dörrdetaljer som handtag, gångjärn och övrig (onödig) mekanik.
Redan här borde du ha tjänat 100-150 kg.
Byt sedan ut hela framvagnen till aluminium här sparar du säkert minst 50 kg till.
:D
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Re: Lätta bilen?

Inlägg av Peter »

Kentucky skrev:Hejsan! Jag läste att 2qick4u:s bil vägde 1200kg MED förare, hur bär man sig åt? Vad kan man börja lätta som ger mest :?
Jag menar vad är smartast att börja med? I vanliga fall brukar man ju byta ut vissa karosseridelar mot plast,,, men va f_n :? :!: :?: allt e ju redan plast!!
M.V.H. -Kentucky
Eller så bygger du en rörhög och glömmer allt va besiktning heter.. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

lol! Nu har ju inte han en corvette utan en replika! Då kan man ju bygga med alu och dumpa allt som e onödigt.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

eller så gör Du som min C3...byt allt till alternativt material .. är Du lat kan Du göra som appelgren/ekholm och slipa hela karossen på insidan så den blir lövtunn...bort med allt onödigt,,,slipa på bärarmar och spindlar,,,bara på hjälpstyrarmarna tjänar du minst 4-6 hg var....
sen borrar du ur varenda bult i chassiet så de blir ihåliga,,,minst 100kg,,,bara fortsätta så hela vägen,,,
Inte lätt,,,men det är det som skiljer vinnarna från de som tittar på och är besserwissers......alt. är som min C2...(båda egentligen) man bygger dem från grunden och då bör Du hamna på 800Kg om du gör allt rätt....
men nu var ju diskussionen ang en org. C3 eller hur?
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Eller så lättar man inte alls, utan lägger i 120 kg sand ibak och toppar men en kompressormatad 540 cui :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

tyvärr räcker inte 120 om du ska få fäste,,,sen är det spännande och se vad kutkors och stickaxlar i bakaxeln säger om att slunga fram 2 tom corvette??
1740 kg...+120 kg(sand bak.)..+120 kg (kompressor fram)
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Jaha, så då finns det inga genvägar o dunderkurer för o tjäna ett eller ett par hundra Kg då alltså.
Jag hade ju så klart hoppats att någon skulle säga att det var skitlätt, men vem har sagt att allt ska vara det? :roll:
-En seriös lättning får nog vänta till nästa vette..!
-75 convertible
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Om det var lätt,,,skulle vem som helst kunna vara snabbast*blink*
Användarens profilbild
prask
Rookie
Rookie
Inlägg: 53
Blev medlem: fre aug 06, 2004 11:09
Ort: Linköping

Inlägg av prask »

Sitter det inte en massa tunga (krock)balkar i dörrar och i fram och bakdel, på 74:or och upp? Dessa borde väga en del.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Det finns en enkel tabell för detta pôjkar!
Mycket vikt= Mycket hk
Ännu mer vikt= Fruktansvärt mycket hk

men ju mer hk desto mindre orginalcorvette.. Så frågan e la vad man vill ha? Snabbast i stan!? Då ska man nog ha en annan bil.

Men jag har ett hett tips om hur man lättar bilen en 100kilon... Släng ut bruden som sitter bredvid och gasa i en minut så det bara e kvar 20liter i tanken.

Hur många hk har du kentucky?? Räcker dom inte?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Frisk!
Jag gjorde precis som du sa.
Frugan/junior tog följebilen och jag gasade, hemåt efter vårmönstringen.
men................ mitt på E4 tog soppan slut.
Så där stod jag som en stor fårskalle och väntade på följebilen, i en timme.
(De hade gått på loppis och lämnade telefonen i bilen.)
Så mitt råd är att bara slänga ut all dödvikt, bensinen kan va bra att ha :wink:

(Jag kanske borde se över tankmätaren.........)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jag svara inte på det sista hehe men kul att din bil funkar igen!! :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Gbak/
*GARV*,,,,ja du,,,se fruar/flickvänner/tjejer/babes!! Dom e som dom e!! ,,,,Var Du glad när Ni äntligen fick kontakt??..*blink*
Jag känner igen det där....stackarn!

Hoppas Ni hade kul på träffen i övrigt....
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Det där med hk, inte lätt, hur mycket det än finns så är det ju alltid för lite.. :evil: men jag har ju tillräckligt för att kunna cruisa runt korvkiosken o eventuellt lägga en o annan gummiremsa på asfalten :D .
Jag kör med holly systemax toppar o insug o lite annat men med lite mindre vikt skulle de nog gå ännu bättre!!
-Men om man säger att det är 165hk o sen drar ifrån nån riskokare så e dom ju inte så kaxiga sen :D :twisted:
-75 convertible
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Angående tankmätare som beter sig konstigt.
Är det någon som råkat ut för samma sak som min tankmätare har.
Dvs den står nästan alltid på mer än max (visaren pekar mot kl 3), oavsett hur mycket jag har i tanken.
Utom när jag stänger av tändningen då tycks den ibland visa rätt ??
Ibland så visar den helt rätt under körning.
Dvs mätaren kan stå vart som helst, närsomhelst.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

gbak
Jag skulle kontrollera signalkabeln mellan instrumentet och givaren.
Ett sådant här instrument visar på absolut max (klockan tre) när signalkabeln jordas och noll om kabeln går rakt av.
Så det verkar finnas ett glapp som jordar din signalkabel till och från.

Lovar inget 100%igt men såhär fungerade det med vattentempmätaren och har för mig att det är samma princip för tankmätaren.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kentucky skrev:Det där med hk, inte lätt, hur mycket det än finns så är det ju alltid för lite.. :evil: men jag har ju tillräckligt för att kunna cruisa runt korvkiosken o eventuellt lägga en o annan gummiremsa på asfalten :D .
Jag kör med holly systemax toppar o insug o lite annat men med lite mindre vikt skulle de nog gå ännu bättre!!
-Men om man säger att det är 165hk o sen drar ifrån nån riskokare så e dom ju inte så kaxiga sen :D :twisted:
Låter som Du har rätt balla/kaxiga grejor då...*tummen upp*

man säger att 40 kg lättare = 1/10 sek.....400kg blir då en sek....det går åt många hk för att köra en sek snabbare när Du är nere på ensiffrigt...*blink*
så Du är inte fel ute
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Tack för tipset Christian!
Du kan mycket väl har rätt eftersom mätaren hoppar mellan helt korrekt och fullständigt felaktig visning.
Jag får börja att lossa kabeln vid tankgivaren och instrumentet så att den är helt frikopplad. Och sedan mäta kabeln och se om den är jordad någonstans på vägen.

Var det du som stod parkerad långt ner till höger direkt när man svängde in till slottet på vårmönstringen?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

gbak skrev:Var det du som stod parkerad långt ner till höger direkt när man svängde in till slottet på vårmönstringen?
Aj fan, avslöjad :roll:
Det var du som pratade med mig en del om bilen va? Kommer ihåg att du sa att du hade en röd 72:a och det stämmer bra överens med din bild här på forumet! Trevligt med ännu ett ansikte till alla namn på forumet!
Får ta och kolla igenom din bil nästa gång :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

-71:a
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Christian:
Det var inte mig du pratade med.
Du stod nog i nån matkö när jag passerade och när jag sedan kom tillbaka så var du/bilen borta.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

gbak skrev:Christian:
Det var inte mig du pratade med.
Du stod nog i nån matkö när jag passerade och när jag sedan kom tillbaka så var du/bilen borta.
Aha skumt, det som stämde överens så bra :)
Ja jag blev tvungen att ge mig av ganska tidigt. Men vi lär ses ifall du kommer till onsdagsträffarna och så när dom drar igång?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jepp, så fort det blir lite varmare så man slipper frysa ihjäl.
Det var en stor sol på väderprognosen för onsdagen. Kanske redan nu på onsdag???
Röda cafet har kanske inte kört igång sina träffar ännu, nån som vet?
Skulle vara kul om vi kunde vara några från det här forumet som träffas där. Vårmönstringen var nästan lite för stor tycker jag, mycket köande för att få i sig käk. Dessutom är det lite väl många moderna corvetter (enligt min smak).
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kentycky/
Några fler tips finner Du på : http://www.speedpro.se/mandensmek200505_01.html
Det är månadens mektips...*blink*
mvh R
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

gbak skrev:Jepp, så fort det blir lite varmare så man slipper frysa ihjäl.
Det var en stor sol på väderprognosen för onsdagen. Kanske redan nu på onsdag???
Röda cafet har kanske inte kört igång sina träffar ännu, nån som vet?
Skulle vara kul om vi kunde vara några från det här forumet som träffas där. Vårmönstringen var nästan lite för stor tycker jag, mycket köande för att få i sig käk. Dessutom är det lite väl många moderna corvetter (enligt min smak).
Från mälardalssidan här på forumet:

11/5-21/9,
kl.18.00
Onsdagsträffar Röda Cafét

Så dom drar faktiskt igång nu på onsdag, jag kommer ha min sötnos på framvagnsinställning under dagen så jag kanske är väldigt sugen på en tur på kvällen, får se om studierna tillåter.
Kan ju skapa en tråd om detta senare under träffdelen av forumet så får man se vilka som kommer varje onsdag!

Vårmötet är stort ja, och jag håller med dig, det är mycket moderna bilar dessvärre... Men vad ska man göra, kan väl inte bli sur på folk som gillar vrida-på-nyckeln-och-allt-funkar-bilar ;)

Kan det bli mycket mer off-topic än detta förresten? Från lätta bilen --> temp mätare --> onsdagsträffar? :roll:

Sovgott!
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Hej 2qik4u! Hur mycket kan man borra ur bultarna tex en m12?
Jag vart lite nyfiken på det för det har jag aldrig hört om förut.
O så undrar jag är det inte är bäst att börja med att lätta den ofjädrade vikten först?
-75 convertible
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Kollade på wilwoodkitet, vad betingar det för pris?
-75 convertible
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kentucky/
man tar bara kärnan,,,men ska inte vara dumsnål här och ta allt. Det räcker gott med 5-6 mm. Fast innan dess ska Du kapa alla bultar på bilen i "rätt" längd. En gängrad ska sticka igenom varje mutter. PÅ detta sätt kapade Jari KOnola 70 på sin Javelin han körde med en gång i tiden. Björn Carapi var den som tipsade mig om bulturborrning , vilket han gjorde bla. på sin Pantaera.
Självklart ska Du börja med den ofjädrade vikten, som du såg i länken om "månadens mektips".
Lättar du ett kg på bilen = 1 kg
Lättare Du ett kg ofjädrad vikt=3 kg
Lättar Du ett kg roterande vikt efter den passerat diffen=7 kg
Lättar Du ett kg roterande vikt innan den passerat diffen(tex vevaxel)=15 kg.
Samtliga siffror anger Hur mkt viktbesparing "på bilen" de motsvarar.
Samtliga siffror tagna av Herb Adams
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Wilwood hamnar på 9.000:- på de flesta bilar.
Under våren har vi sålt några kit till bla. Impala/ Camaro och vette samtliga är väldigt belåtna.
Wilwood bak får man slöjda lite själv för att få dit men även det är värt det.
PÅ Din bil kan Du rensa bort ca kg i fronten utan att anstränga dig så mkt . tex krockbalken, Vacumtanken för lysen. montera fasta(monzalysen) etc

mvh R
Skriv svar