Svagt ringande/rasslande ljud på tomgång

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Svagt ringande/rasslande ljud på tomgång

Inlägg av Boyetin »

Hej, när min bil står på tomgång låter det en svagt ringande ljud från motorn, ungefär som att man inte har skuvat åt en mutter och brickan i mellan ligger och rasslar, hmm någon som känner igen ljudet eller förstår vad jag försöker beskriva??

Mvh /Bjorn :?
When you see God, then you brake!
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Beltspännaren är inte ovanligt att den låter. Brukar låta som en fågel som kvittrar svagt. Men...trösta dig...det blir värre :lol:
Du har 2 spännare att lyssna på.
Max
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boyetin »

Hej Max, du verkar ha koll på läget. Går det att spänna åt "Beltspännaren"? Ett tag började jag funderar på om det kan vara kamkedjan som låter men det låter inte rimligt med tanke på att bilen har gått 4500 mil, eller?
Kan väl passa på att fråga om det är enkelt att sänka bilen själv om man har lite vana som jag att meka själv, vart ska man i så fall tänka på etc?

Mvh /Bjorn
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

Spännarna går inte att spänna....byte gäller. Har däremot pratat med några som smort dom. Hjälper ett tag i alla fall efter vad jag hört.

Kamkedjan...tror jag inte..

Sänka är enkelt...1 timmes jobb så länge du håller dig till orginal bultar och inte ska kapa bussningar. Testa en sökning, det har skrivits spaltmil i ämnet.
Max
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boyetin »

Ok, jag får väl låta Akalla kolla spännarna eller vad det nu heter. Var sitter dessa förresten och vad fyller dom för funktion? Ska kolla hur det går att sänka.

Tack på förhand!

/Bjorn
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Max M »

På en "vanlig" bil spänner du fläktremmen genom att spänna generatorn. På Corvetten finns två spännare som fixar detta.
Den ena sitter på passidan högst upp, ett ensamt hjul som snurrar. Den andra är till AC belten och sitter mitt på och längst ner. Du ser den underifrån. Hittar du dom inte hör av dig så meilar jag en bild.
Max
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Jag bytte alla spännare och båda remmarna för ca 1500 mil sedan eftersom jag hade ett lätt rasslande ljud vid ca 1500-2000 rpm.
Fick tillbaka något som lät som ett kvittrande över hela varvtalsregistret precis innan jag ställde av i höstas och hade det kvar nu när jag tog ut bilen i förrgår. Fick tokspel, hatar nämligen såna små j---a ljud och passade på när jag ändå skulle ha bilen på service i Akalla. De bytte den ena remmen, den som passerar generatorn, och se ljudet var borta. Tydligen (enligt dem) så kan remmen börja kvittra om den får vatten på sig, typ vid motortvätt, vilket var precis vad jag gjort i höstas innan kvittret började..... Kan nån vettig människa förklara varför en gummirem kvittrar p g a tillfällig kontakt med vatten för ca 8 mån sedan?????? Vad är det för sk-t som GM säljer????
0 till nästa rödljus ska gå fort....
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Lars J »

badass skrev:Jag bytte alla spännare och båda remmarna för ca 1500 mil sedan eftersom jag hade ett lätt rasslande ljud vid ca 1500-2000 rpm.
Fick tillbaka något som lät som ett kvittrande över hela varvtalsregistret precis innan jag ställde av i höstas och hade det kvar nu när jag tog ut bilen i förrgår. Fick tokspel, hatar nämligen såna små j---a ljud och passade på när jag ändå skulle ha bilen på service i Akalla. De bytte den ena remmen, den som passerar generatorn, och se ljudet var borta. Tydligen (enligt dem) så kan remmen börja kvittra om den får vatten på sig, typ vid motortvätt, vilket var precis vad jag gjort i höstas innan kvittret började..... Kan nån vettig människa förklara varför en gummirem kvittrar p g a tillfällig kontakt med vatten för ca 8 mån sedan?????? Vad är det för sk-t som GM säljer????
SVAR: Amerikansk "kvalitet"!

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Spännare, remmar och skit

Inlägg av Boyetin »

Hej, ok det verkar som jag vet jag ska kolla efter. Men i ärlighetens namn verkar det lite sjukt att en rem kan låta som en rasslande bricka bara för att den har varit lite fuktig. Nåväl kan väl passa på att säga att ljudet tilltar en aning när jag sätter den i D lägen utan att rulla, jävligt irriterande. Passar på att frågar igen angående sänkning, Jag vet fortfarande inte vilka bultar det rör sig om, kan någon förklarar hur man gör, det ska tydligen vara relativt enkelt, eller??

/B
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boyetin »

Nu vet jag vad felet beror på. Åkte till Akalla och lät Dennis som är deras Corvette expert kika och lyssna på motorn. Han konstaterade direkt att det var övaste Beltespännaren som var kass. Schyst som han är visade han hur jag skulle demonterar den, ganska enkelt i och för sig, och var jag skulle spruta in smörjmedel för att få tyst på eländet. Nu är det gjort och det är tyst som graven, - från beltespännaren vill säga :wink:

Borde inte beltespännare heta remspännare istället? :shock:

//Björn
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Det där var ju intressant! Som jag skrev ovan så blev det tyst när jag bytte ena remmen....ett tag.... :cry: Nu låter det som det gjorde innan jag bytte spännarna förra året... Skulle vara kul att veta var man ska smörja, så kanske man sparar några hundra igen.... :lol:

/Håkan
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boyetin »

Hej, det han sa för att vara exakt, var att prova smörja spännaren först, dvs. försök smörja fjädern inne i spännaren, det är den som spelar mindre ljuvlig musik, ibland kan det bli bra, ibland inte, om inte det funkar, då måste man byta spännaren.
Det ända jag hade och har att tillgå ute i garaget är 5-56 med ett litet rör som jag klämde in där det gick och nu är det tyst. Med tanke på din erfarenhet tror jag dock inte det blir långvarigt och då är det bara att byta, nån som i så fall vet vart man ska köpa en spännare, original på Cherovlet eller Klintberg, visst är det så det sistnämnde heter?

Mvh /B
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Saab/GM-verkstäderna tar sina grejor från Klintberg & Way, det är de som har reeervdelarna för Cadillac Europa elller vad det nu heter nuförtiden.....I alla fall gör alltid SAAB i Akalla det, gissar att alla andra också gör likadant....

Tack för tipset med 5-56, ska testa senare idag!

/Håkan
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Klantberg och de andra SAAb meckarna är inte speciellt händiga...
Testa "Verkstan" i Jakobsberg - de vet vad det sysslar med....

Sen har jag ett tipps om gnisslande och tjutande remmar - det finns rem-spray att köpa..... Annars kan man ta vanligt potatismjöl.....
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

madcow skrev:..... Annars kan man ta vanligt potatismjöl.....
Har du kollat på 'Bosse Bildoktorn' ?? :shock: :D :D :D
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Ok, OK, OK....
Ni C5 åkare kanske satsar mer på nya prylar än att fixa ett enkelt fel på ett enkelt sätt... :o
Om ni tycket att potatismjöl verkar lite väl "Bosse bil...." så får ni väl glida in på Odal (om ni törs kliva in i bonn-shoppen utan att skämmas" och köpa rem spray ...... :oops:
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av badass »

Haha, Odal e man ju stammis på, var närmaste shoppen när man höll på att renovera före detta sommarstugan..... De har tjänat mycket pengar på mig :lol: :lol:
....tur att det blev 'före detta' förresten, annars hade man ju inte haft denna plastbaljan.... 8)
Användarens profilbild
Boyetin
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Boyetin »

Det låter intressant det där med remspray, det kanske funkar även om missljudet kommer från beltespännaren, det måste vara något telepatiskt substans i sprayen, eller? Vad händer om man sprayer lite på avgassystemet, blir det tyst även då? Nej, skämt åt sidan, det var bra det där med potatismjöl, det ska jag komma ihåg :wink:

//BB
hertzjocke
Nykomling
Nykomling

Inlägg av hertzjocke »

sprya med silicon spray, kanske inte den bästa lösning men det funkade på min
cgoransson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av cgoransson »

Hej
Först så bytte jag spännrullen och allt blev tyst ett tag. Nu har det börjat igen och man kan höra på tomgång att det kan kvittra lite, Vi gaspådrag så kvittrar det betydligt. Idag så fick jag tips om remmen som går vi generator mm. Bytte den men problemet kvarstår. Däremot så hörde jag ljudet efter att ha stängt av motorn, precis som något snurrar efteråt. Finns det någit spännrullen som roterar ex som en balans eller liknande. Någon som vet. Visserligen kan man ju köpa en till spännrulle men om det inte skulle vara den igen så har man ju kastat bort pengarna.
Skulle det kunna vara vattenpumpen som snurrar efter man stängt av motorn. Tacksam för alla tips.
C599
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av TJ »

Jag har också sånt ljud vid 1200-1600 rpm. Använde 5-56 sprayen på alla spännare och allt annat som snurrade men missljudet är kvar! Shit också!
Bilen har f***n gått bara 2500mil.

/TJ
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
cgoransson
Nykomling
Nykomling

Inlägg av cgoransson »

Har just köpt drivremmen den nedre som rullar runt AC samt två löphjul. Skall byta dem till helgen. Vet ej riktigt ännu hur det ser ut samt om det finns någon spännare som även har hjul. Jag byter det jag köpt nu sedan får man höra om det fortfarande låter.
C599
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

cgoransson skrev:Har just köpt drivremmen den nedre som rullar runt AC samt två löphjul. Skall byta dem till helgen. Vet ej riktigt ännu hur det ser ut samt om det finns någon spännare som även har hjul. Jag byter det jag köpt nu sedan får man höra om det fortfarande låter.
Till ACn har du ett fast remhjul och en spännare (samma konstruktion som till huvudremmen fast lite mindre)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Ralph

Remspännargnissel.

Inlägg av Ralph »

Det finns 3 remspännhjul, 2 med fjäder och en fast, den som sitter överst på AC remmen, tas ut ovanifrån när man tagit loss den nedre underifrån.
Man måste lyfta upp bilen ordentligt för att komma åt det nedre AC hjulet.

Jag har just fixat mitt gnissel genom att plocka av alla 3 hjulen och med en skarp knivspets pillat bort dammskydden på kullagerna!

OBS låt själva rullhållaren sitta kvar när ni lossar bulten för själva hjulet, som sitter rätt hårt!! Det räcker att plocka bort själva hjulen/rullarna.

Alla mina 3 lagerna var snustorra!! bilen har gått drygt 6000 mil.
Jag fettade in med nytt fett och satte ihop allt igen det blev helt tyst.

Prova detta innan ni köper nya :)

Mvh
701 Ralph
Skriv svar