Insug

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Insug

Inlägg av Lars Nilsson »

Ni som kör bigblock med originalhuv, vad har ni för insug?
Själv har jag bara ett fjuttigt GM HI PERF.... med kanaler som tar väldigt
långa och låga omvägar ner till toppen.
Trodde i min enfald efter många mätningar att jag eventuellt skulle kunna rymma ett Torker 2....

Innerst inne misstänkte jag att det kunde bli för högt, men kvällen före
tänkte jag att vad fan??? och bad aftonbön.. :shock: :shock: :shock:

Det gick åt helvete. :evil: :evil: Till och med avluftningsrören tog i huven :cry: :cry:

Vill ogärna ta fram motorsågen för att ge plats..

Vilket insug är det värsta som ryms under huven...


-69 427.. ..med andningssvårigheter
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 135
Blev medlem: mån dec 27, 2004 17:03
Ort: Umeå

Inlägg av pappi »

Inget svar från Herr Hoffman, ahh semester! :D :D :D

MVH Pappi 8)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vill du åka med orginalhuv så e du ganska begränsad i ditt urval av insug.
Torker II funkar men e nog det enda(vad jag vet) eftermarknadsinsug som skulle passa under huven. Jänkarna brukar förespråka ett LS6 insug före Torker IIan.
Vill du åka enkelplans insug så blir det till att ta fram sticksågen alt investera i en ny huv alt scoop.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Inlägg: 98
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:35
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Tjena.
Kolla om det inte finns ett Weiand Team G insug enplans som är lågt,till min smallblock fanns det ett lika lågt som ett torkel 2 (7530) man får modifiera luftburken bra mycket men det går och jag har låga huven,bilen går bra mycket bättre med det nya insuget.

MVH Gidde. :lol:
Billös...
Användarens profilbild
Kai P
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 268
Blev medlem: tis feb 17, 2004 21:04
Ort: Nora

Inlägg av Kai P »

Tjena.
Du har ine funderat på denna luftburk?

http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... 64280.html

Kai P™

Rockar fortfarande bra efter 150 mil med *kartong*
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tror att du får köpa ny huv om du inte vill ha Torkel II, och det förstår jag för det är ingen höjdare när det gäller vrid.
Köp en ny huv och Air-Gap RPM :twisted:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
427-454
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 28, 2003 22:09
Ort: SVERIGE

Inlägg av 427-454 »

Det skulle vara väldigt intressant att veta vilket insug du har nu och vilka andra komponenter du har på och i motorn?
Skulle även vara kul att höra varför du vill byta insug.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Kai P skrev:Tjena. Du har ine funderat på denna luftburk?
http://www.holley.com/HiOctn/ProdLine/P ... 64280.html
Den bygger ju 3 1/4" :?

Denna bygger bara 2 1/4" :wink:

http://store.summitracing.com/default.a ... wordSearch
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

pappi skrev:Inget svar från Herr Hoffman, ahh semester! :D :D :D

MVH Pappi 8)
*gäsp*- nope bara för mkt att stå i och en sån här tråd till tar mkt energi...

Vad för huv?? BB/SB?..............BB huv ger nån cm extra
Vad för motorfästen BB/SB??,,,,,SB fästen på en BB bygger lite extra....

men det ÄR bara så att ska man köra med nåt fränt insug så kräver det mods.
mvh R
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Inlägg av Lars Nilsson »

427-454 skrev:Det skulle vara väldigt intressant att veta vilket insug du har nu och vilka andra komponenter du har på och i motorn?
Skulle även vara kul att höra varför du vill byta insug.
Jag har en 427 4-bultat :D
Rektangulärstoppar 3964291 en aning bearbetade av tidigare ägare :)
Kamaxel: Chev LS6 Från Hansen racing :?:
En sprillans Holley 750 dp med bortfräst choketorn :)
Hooker super comp sidemount headers med pipor :twisted:
Insug GM hi perf 3963569 :(
Varför vill jag byta insug :?: :?:
-Jo jag skulle gärna ha lite mer att köra med förstås :D :D
Användarens profilbild
Bäste Börje
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: mån apr 11, 2005 16:02
Ort: vännäs

insug

Inlägg av Bäste Börje »

men snälla lars jag har ju sagt att du får låna mitt tunnelram när som helst.......(eller varför inte hela motorn!!!!!!)
Lars Nilsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 58
Blev medlem: ons okt 22, 2003 19:57
Ort: Nordmaling (mittemellan umeå och ö-vik)

Re: insug

Inlägg av Lars Nilsson »

Bäste Börje skrev:men snälla lars jag har ju sagt att du får låna mitt tunnelram när som helst.......(eller varför inte hela motorn!!!!!!)
Då måste jag ta huven och en av dina förgasare också..
Hela motorn? Törs man verkligen åka omkring med tvåbultat :lol: :lol:
Skriv svar