trimchip

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
roy
Nykomling
Nykomling

trimchip

Inlägg av roy »

undrar lite om trim till c4 92 skulle villa ha lite mer tryck i spisen . hur longt räker ett trimchip utan att behöva gör för stor ingrep i motorn är på 306 hk orginal tror jag :?:
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Trimchip

Inlägg av Skp »

Det är inte alltid ett trimchip gör någon nytta, du kan t.o.m få en effektsänkning av det hela. Har du möjlighet skall du göra en rullande landsväg och få din ursprungseffekt bekräftad. Är det så att leverantören garanterar ett visst antal extrahästar kan du alltid åka tillbaka och få det verifierat på landsvägen. Mera pulver i spisen behöver du öppna upp lufttillförslen, bättre avgasevakuering så det är en hel del jobb och nya/beg prylar inne i motorn.

Skp
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: trimchip

Inlägg av Lars J »

roy skrev:undrar lite om trim till c4 92 skulle villa ha lite mer tryck i spisen . hur longt räker ett trimchip utan att behöva gör för stor ingrep i motorn är på 306 hk orginal tror jag :?:
Jag har provat såväl chips som TPIS Fast Pack som enligt uppgift skulle ge runt 40 hk. Vidare så portade jag plenumkammaren, höjde bränsletrycket, etc. Och jag säger bara en sak = SKIT!

Skall du ha ordentligt med krut så kostar det pengar, typ kompressor alternativt annan kam toppar etc. Nöjer du dig med liten effektökning så skaffa en luftburk och ett avgassytem med bättre flöde.

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

Byta bakaxelutväxling!!?
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Mitt GENERELLA RÅD..

1. friflöd angassysem + hedders

Sedan är frågan hur man ska trimma vidare.. Överladdning, GAS, eller N/A..

Om du väljer N/A gör i följande ordning..
1. NY CAM
2. PORTA insug och toppar, alternativt nya toppar + en mappning..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast

Bakaxelutvxl

Inlägg av Skp »

Ingen idé och byta till en annan bakaxelutväxling om man inte trimmar motorn också. L98:an har ett fruktansvärt bra vrid och med en högre utväxling kan man inte nyttja motorns vridpotential och det är för lite hästar och varv i orginalmotorn för det.

Skp
roy
Nykomling
Nykomling

trimmng

Inlägg av roy »

hallå på er tack för era tips .jag gillar motorns karakter men gärna mer effekt filter headers men vilken typ av kamm det finns 4 st motor altenativ vad jag vet har väl tängkt att bygga något som är ganska billigt fila topp insug gör jag gärna själv ett litet försök på . filter headers val av kamm :?: cirka effekt :?: finns det nåra färdiga kitt att köpa har nog inte pengar till nya toppar får därför nöja mig med mindre effekt kompretion :?: anndra kolvar :?: katalysatorer blir det korv stoppning :?: vill ha delar som går i hopmed var andra har ej erfarenhet från v8 motore där för en del dumma frågor tackar på förhand för all hjälp och information :D
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Bakaxelutvxl

Inlägg av Jake »

Skp skrev:Ingen idé och byta till en annan bakaxelutväxling om man inte trimmar motorn också. L98:an har ett fruktansvärt bra vrid och med en högre utväxling kan man inte nyttja motorns vridpotential och det är för lite hästar och varv i orginalmotorn för det.

Skp
ROY har ju en LT1 den har ju betydligt mindre bottenvrid ;)

Ett tips är att du kikar lite på LT4ans specar, den ger en 340-360 (330 är en papperssiffra) orginal.. TEX en LT4a HOTCAM, riktigt portade toppar/plenum, samt avgass och mappning är en vettig början..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
roy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av roy »

okej och var köpper jag matrialet någon stanns :D
roy
Nykomling
Nykomling

Inlägg av roy »

:D finns det någon trimm nisse som klubben åfta använder :?: :D
Klas80
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Klas80 »

roy skrev::D finns det någon trimm nisse som klubben åfta använder :?: :D
du är inte sugen på ett LT4 kamaxel kitt?
lämnar väll 350-360hk med orginal toppar
Skriv svar