Service ABS, Service Traction Sys, Service Active Hndlg

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
le0net
Rookie
Rookie
Inlägg: 51
Blev medlem: tor apr 14, 2005 21:29

Service ABS, Service Traction Sys, Service Active Hndlg

Inlägg av le0net »

Alla dessa dök upp samtidigt morgonen efter att ha kört lite "hårt". Stängde av och startade och dom var borta men kommer upp efter en stund. Föst fick jag följande felkod C1225 H och C1232 H. Resettade dom, nästa gång Service tändes kom C1221 H och C1225 H, nu bara C1225 H!! Nån annan som haft detta? Dom dyker upp hela tiden. Ibland när jag tagit bort dom, startat om och bromsar från fart säger den ABS Active. Enligt amerikanska forum ska man kolla kablar till nå givare, hur ser dom givarna ut, nån som har en bild? C1225 är väl framgivaren.

Leif
-- -- -- -- -- -- --
carlchristensson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 22, 2003 13:17

Inlägg av carlchristensson »

Jag har samma problem, det dök upp för ca 20 dar sedan en gång sedan försvann det, nu idag dök det upp igen och nu försvinner det inte, men jag har dessvärre ingen aning om hur man får bort det , antagligen någon kod man måste knappa in , men vi får se om Max har någon förslag han brukar kunna det här.Min fråga är oxå, varför dyker detta upp ,är det för man kört ett visst antal mil, och vad är det igentligen man gör på en sådan service.

MVH Car
le0net
Rookie
Rookie
Inlägg: 51
Blev medlem: tor apr 14, 2005 21:29

Inlägg av le0net »

Beror nog på vilken felkod du får, men problemet är nog nån givare som är glapp eller fuktig eller nåt liknande. Har inte haft det på några dagar nu, får se om den återkommer.

http://www.c5forum.com/cgi-bin/ultimate ... tml#000000
-- -- -- -- -- -- --
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Alla felkoder du anger är knutna till vänster framhjul. Troligaste orsaken är kabelfel. Kablaget fram är lika på båda sidorna. Skifta sida på kablarna fram. Felet ska då skifta sida också. Givarna går ytterst sällan sönder. Testa detta först.
Max
le0net
Rookie
Rookie
Inlägg: 51
Blev medlem: tor apr 14, 2005 21:29

Inlägg av le0net »

Felen kommer igen så jag ska testa byta kablar, finns dom i motorrummet nånstans eller måste man ner under bilen?

Leif
-- -- -- -- -- -- --
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Sitter i hjulhusen. Du ser dom om du skruvar av hjulen.
Max
le0net
Rookie
Rookie
Inlägg: 51
Blev medlem: tor apr 14, 2005 21:29

Inlägg av le0net »

Ok, ska kolla i helgen.

Leif
-- -- -- -- -- -- --
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Lite bakgrund till felkoden.
Sensorn är en liten "transformator", En kärna roterar i en lindning. Denna producerar en växelström vars frekvens ökar med hastigheten på hjulet. EBTCM använder denna frekvensvariation för att beräkna rotationshastigheten på hjulet / hjulen. Koden sätts vaje gång bromsen inte används och EBTCM ser en variation i hjulrotation som överstiger en hastighet av 14 km/h under en minimitid av 2,5 sek.

Vad händer...
ABS/Active Handling (om utrustad med RPO JL4 ) kopplas ur. ABS indikatorn tänds. TCS indikator tänds. DIC visar Service ABS, Service Traction System, Service Active Handling.

Betänkansvärt är om koden är en C-kod eller under den tid koden sätts fungerar inte ABS. Felet bör åtgärdas eller får man tänka på att man inte alltid har ABS

Max
carlchristensson
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: lör nov 22, 2003 13:17

Inlägg av carlchristensson »

Nu är jag så jävla trött på det här Service ABS, Service Traction system och Service Active Handeling, ena sekunden dyker den upp och är kvar från en timme till 3 dar , sedan försvinner den plötsligt, är det en verkstad som måste fixa den, det är ju livsfarligt, den kopplar ur alla tre funktionerna,det är inte alltid man tänker på att dom är urkopplade. Är det något man kan göra själv.Tala bebispråk med mig så jag förstår.

MVH en mycket besviken Carl
Användarens profilbild
Max M
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 432
Blev medlem: sön okt 19, 2003 14:23
Ort: Sturkö

Inlägg av Max M »

Ge inte upp. Kolla kablaget noga. Med betoning på noga. Du har garanterat någon glappkontakt.
Alternativet är att betala en verkstad för att göra samma sak själv.
Max
Användarens profilbild
badass
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 172
Blev medlem: tis jul 27, 2004 22:26
Ort: Kungsängen

Inlägg av badass »

...vad gäller felkoder och kablage har jag själv råkat ut för detta, inte just för Active Handling, men för IAT-sensorn. Jag hittade ett kabelbrott INNE i själva kontakten. Kan hittas genom att mäta spänning över kontakterna och vicka på kablar o dyl, o se om spänningen ändras. Alternativt mäta resistansen i kabeln om man kommer åt, dvs om värdet är 1 är kabeln av nånstans....

Bara en liten ledtråd...som i säkert redan visste :oops:

/Håkan
0 till nästa rödljus ska gå fort....
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

carlchristensson skrev:Nu är jag så jävla trött på det här Service ABS, Service Traction system och Service Active Handeling, ena sekunden dyker den upp och är kvar från en timme till 3 dar , sedan försvinner den plötsligt, är det en verkstad som måste fixa den, det är ju livsfarligt, den kopplar ur alla tre funktionerna,det är inte alltid man tänker på att dom är urkopplade. Är det något man kan göra själv.Tala bebispråk med mig så jag förstår.

MVH en mycket besviken Carl
Ganska vanligt att uppfästningen av kabeln fram till givaren har lossnat och kabeln skaver/hamnar i kläm vilket orsakar kortis/glapp.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar