Startar ej

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Startar ej

Inlägg av jonce »

Hej ! Hjälp sökes, jag körde in corvetten i garaget i söndags o allt var ok . I kväll tänkte jag köra en runda o upptäcker att startmotorn inte slår till, allt funkar lyset allt allt utom att startmotorn inte slår till den varken klickar eller något annat alltså inte ett ljud, någon som har en teori innan jag börjar leta ? Mvh Jan :( :(
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Låter som om det skulle vara nån typ av startspärr som har fått hybris?
Kasta inte bäver i trähus.
Grönbladh
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Grönbladh »

Om tändningslåset eller nyckeln är sliten/skadad och det inte blir kontakt till resistorn på nyckeln, är det inte nåt liknande som händer då? Som att bilen inte går att starta på 10-15 minuter?
I så fall är det bara att vänta den där kvarten och prova igen. Får du då bra kontakt så ska den starta direkt, annars blir det en ny kvarts väntan till nästa försök.

Det är möjligt att startmotorn ska gå igång även när detta fel uppstått och startspärren bryter. Om så skulle vara fallet beror felet inte på nyckeln/startspärren.

Lycka till med felsökningen!
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Najkles
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Najkles »

Har samma problem med min 86:a: Men genom att ta ur nyckeln, öppna förardörren och slå igen den lite hårdare lyckas jag få igång bilen. Ibland krävs det att man slår igen dörren 4-5ggr innan bilen vill starta. Sedan är det bara att tuta och köra. :lol:
Min teori bakom detta är att startspärren går in för att det är något glapp i kontakten larmet/innerbelysning vid förardörren.

Hoppas du får igång bilen
Mvh
Niklas
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

AUT eller manuell??
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
jonce
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av jonce »

Tack Mina vänner för era tips, det måste ha varit något med nyckelen, för när jag provstartade i dag på morgonen innan jag skulle till jobbet så startade corvetten så fint så, det är en automat ! Mvh Jan :D :D
Skriv svar