NYA DÄCK (high tire)

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Tony
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jun 26, 2005 11:01

NYA DÄCK (high tire)

Inlägg av Tony »

vad ska det vara för lufttryck på vanliga däck med orginalbredden fram resp. bak goodyear emt däck skulle det väl vara 2,1 fram o 2,3 bak har stoppat på dunlop sp 9000 vilken otrolig skillnad i åkkomfort samt så går den otroligt mycket tystare,däckfirman (vianor)stoppade 2,8 runtom men då börjar den att varna för högt tryck
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: NYA DÄCK (high tire)

Inlägg av vette.se »

Tony skrev:vad ska det vara för lufttryck på vanliga däck med orginalbredden fram resp. bak goodyear emt däck skulle det väl vara 2,1 fram o 2,3 bak har stoppat på dunlop sp 9000 vilken otrolig skillnad i åkkomfort samt så går den otroligt mycket tystare,däckfirman (vianor)stoppade 2,8 runtom men då börjar den att varna för högt tryck
Du ska ha 32psi fram och bak (ca 2.12Kg) det står även på etiketten som sitter på kanten av förardörren.

Om du vill ha bättre känsla vid kurvtagning och kunna köra lite fortare när det svänger brukar man vilja ha ca 2psi högre tryck i framdäcken än bak.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Tony
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 35
Blev medlem: sön jun 26, 2005 11:01

Inlägg av Tony »

Ska man ha såpass lite med icke punkteringsdäck,blir dem inte ojämt slitna på kanterna eller i mitten med det lufttrycket kör som sagt nu med 2,8 runtom på mina dunlop sp 9000 eller är det vid detta lufttryck man får en ojämn slitbana?det som står på dörren gäller väl dem punkterngssäkra goodyear däcken eller är jag helt ute o cyklar..
Rare1
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 10, 2005 10:36
Ort: Simrishamn

Inlägg av Rare1 »

Jag använder 2,2 i mina Dunlop, vilket jag tycker fungerar perfekt!

Mikael
:) :) :)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1329
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Tony skrev:Ska man ha såpass lite med icke punkteringsdäck,blir dem inte ojämt slitna på kanterna eller i mitten med det lufttrycket kör som sagt nu med 2,8 runtom på mina dunlop sp 9000 eller är det vid detta lufttryck man får en ojämn slitbana?det som står på dörren gäller väl dem punkterngssäkra goodyear däcken eller är jag helt ute o cyklar..
Om du har ojämt slitna däck är det hög tid att göra en fyrhjulsinställning. Lufttrycket har väldigt lite inverkan på slitaget (om vi inte pratar extremt lågt eller högt lufttryck).

Alla däckstyper jag haft på min bil hittills (295 ell. 305 *18 fram och 335 ell. 345 *18 bak) kör jag på 32psi fram och 30 psi bak.
Det finns en anledning till att GM har en lågt satt larmgräns på trycksensorerna eftersom många tror (inklusive gummihandlare) att med breda/stora däck ska trycket vara väldigt högt vilket det alltså inte ska vara.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Skriv svar