
Toppar
Du kan få köpa mina om du kan vänta i ett par månader!
Till hösten kommer jag att sätta in mina Trick Flow toppar.
De nuvarande topparna är renoverade och vad jag vet så är de i bra skick, (161/62cc enl Tommy's tabell).
Vad har hänt med dina toppar? Har du fått nån läcka eller så?
Till hösten kommer jag att sätta in mina Trick Flow toppar.
De nuvarande topparna är renoverade och vad jag vet så är de i bra skick, (161/62cc enl Tommy's tabell).
Vad har hänt med dina toppar? Har du fått nån läcka eller så?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Tja, eländet tar ju aldrig slut...
Nä, jag vet inte om det är topparna som felar. Jag trodde det, men jag börjar tro att det är blocket som är kasst.
Jag får ju in vatten i 5:ans cylinder, det är inte särskilt svårt att se, men när jag kollade topparna, så kunde jag inte hitta någon orsak till vatten läckage. Eftersom det hade rostat hål i mina fryspluggar, så är jag lite orolig att det finns andra skador i blocket.
Så det lutar nog åt att jag köper en crate motor och ersätter blocket jag har idag. Som det är just nu är det nog bara att köra tills det rasar.
Problem nummer två är att jag har en väldigt hjälpsam polare som tyckte vi skulle undersöka mina toppar, så han kom över och hjälpte mig riva insug och toppar. Jättebra, tills hans fru ringer och han får en utskällning och drar hem. Så nu står jag med en nermonterad topp och insug. Jag har ingen aning hur jag ska ställa ventiler efter montering eller hur fördelaren ska ställas in efter montering... Jag blir såå trött.
Visst kan jag försöka mig på att sätta ihop skiten efter hur det står i böckerna mm, men jag VET att jag kommer göra något fel, det slår aldrig fel. Så frågan är om det blir något mer åka i sommar. Lite trist, jag har ju precis fått hem en ny uppsättning däck. Nåja, vi får väl se hur det blir.
Men om någon känner sig manad att hjälpa mig, så är ni välkommna att höra av er. Har en back bira om det kan hjälpa på traven ...
Nä, jag vet inte om det är topparna som felar. Jag trodde det, men jag börjar tro att det är blocket som är kasst.
Jag får ju in vatten i 5:ans cylinder, det är inte särskilt svårt att se, men när jag kollade topparna, så kunde jag inte hitta någon orsak till vatten läckage. Eftersom det hade rostat hål i mina fryspluggar, så är jag lite orolig att det finns andra skador i blocket.
Så det lutar nog åt att jag köper en crate motor och ersätter blocket jag har idag. Som det är just nu är det nog bara att köra tills det rasar.

Problem nummer två är att jag har en väldigt hjälpsam polare som tyckte vi skulle undersöka mina toppar, så han kom över och hjälpte mig riva insug och toppar. Jättebra, tills hans fru ringer och han får en utskällning och drar hem. Så nu står jag med en nermonterad topp och insug. Jag har ingen aning hur jag ska ställa ventiler efter montering eller hur fördelaren ska ställas in efter montering... Jag blir såå trött.
Visst kan jag försöka mig på att sätta ihop skiten efter hur det står i böckerna mm, men jag VET att jag kommer göra något fel, det slår aldrig fel. Så frågan är om det blir något mer åka i sommar. Lite trist, jag har ju precis fått hem en ny uppsättning däck. Nåja, vi får väl se hur det blir.
Men om någon känner sig manad att hjälpa mig, så är ni välkommna att höra av er. Har en back bira om det kan hjälpa på traven ...

Trist att du har problem.
Det är inte bara en spräckt topplocks packning då?
Ibland kan man se var läckan sitter om du tittar på packningen eller på toppen/blocket.
Tyvärr så åker jag till Bulgarien på tisdag så jag kan inte komma över under denna veckan.
Här kan du iallafall se hur du skall ställa ventilerna.
http://www.centuryperformance.com/valveadjustment.asp
Och så här säger Grimserud att man skall göra när man monterar i fördelaren
http://corvetteforum.com/techtips/views ... &TopicID=3
Du känner säkert till länkarna ovan, men jag nämner dem ändå, kanske har du lite nytta av dem.....
Det är inte bara en spräckt topplocks packning då?
Ibland kan man se var läckan sitter om du tittar på packningen eller på toppen/blocket.
Tyvärr så åker jag till Bulgarien på tisdag så jag kan inte komma över under denna veckan.
Här kan du iallafall se hur du skall ställa ventilerna.
http://www.centuryperformance.com/valveadjustment.asp
Och så här säger Grimserud att man skall göra när man monterar i fördelaren
http://corvetteforum.com/techtips/views ... &TopicID=3
Du känner säkert till länkarna ovan, men jag nämner dem ändå, kanske har du lite nytta av dem.....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hejsan gbak...
Nej, jag har kollat packningar och toppar, men inte riktigt kommit fram till vad felet kan vara.
Men mitt insug är ju fan inte av denna värld. Någon har svetsat dit extra material, fräst bort en del, och stoppat dit extra aluminium bitar etc...
så det kan ju vara en bov i dramat... vem vet...
Nu fick jag hjälp ikväll av en polare, så imorgon kanske jag vet om det fortfarande läcker.
Hoppas bara vi fick till inställning av vippor, fördelare och allt... men det lär jag väl märka imorgon också...
Nej, jag har kollat packningar och toppar, men inte riktigt kommit fram till vad felet kan vara.
Men mitt insug är ju fan inte av denna värld. Någon har svetsat dit extra material, fräst bort en del, och stoppat dit extra aluminium bitar etc...
så det kan ju vara en bov i dramat... vem vet...
Nu fick jag hjälp ikväll av en polare, så imorgon kanske jag vet om det fortfarande läcker.
Hoppas bara vi fick till inställning av vippor, fördelare och allt... men det lär jag väl märka imorgon också...

Jag ska ha det i åtanke om jag behöver byta...pappi skrev:Såg ett RPM insug på Nitroz för 1500 spänn, något för dig Nexxus?
MVH Pappi
Men just nu tror jag som sagt att det snarare är blocket än topparna som är problemet, eller så kan det ha varit lösa bultar i toppen som gjort att det läckt in vatten.
Hursomhelst så har jag bytt alla packningar etc, och skruvat ihop allt igen.
Så nu ska jag bara få igång den.
Den går igång, men hostar och hackar. Den dör om man försöker låta den gå på tomgång.
Gasar man lite så går den bättre, men så fort man återgår till tomgång så hostar den lite och dör.
Någon som har något tips? (Förutom de gamla vanliga:
vrida på fördelaren, flytta kablarna på fördelaren mm.)
har du haft såntdär packningsklet på topplocksbultarna? för vissa läcker det utan, för andra inte, min gamla motor läckte utan, men inte min nya
Kompressormatad stingray SÅLD!
bra fråga, men för mig läckte det mycket, inget man kunde åka med direkt..Stefan skrev:eriksson skrev:har du haft såntdär packningsklet på topplocksbultarna? för vissa läcker det utan, för andra inte,
Men som ett såll!!? hur mycket är det

Kompressormatad stingray SÅLD!
Jodå, jag har haft klet på bultarna och runt vattenkanalerna.
Alltså, den läcker inte in mer vatten nu än innan... jag konstaterade bara att den Fortfarande läcker in vatten i oljan...
Hela anledningen till att jag lossade topparna var ju för att se om det var där det läckte in vatten i oljan, men det är troligen inte topparna det är fel på, utan blocket.
Så jag hivar motorn. Jag har redan kontaktat en kille som ska sätta ihop en ny motor åt mig... han har tom egen bromsbänk, så nu kan man även få papper på hästarna
Hur mycket ett såll är?
Tja, man får fylla på kylaren var 5:e mil unjefär... motorn har ju förvandlats till en ångmaskin...
Alltså, den läcker inte in mer vatten nu än innan... jag konstaterade bara att den Fortfarande läcker in vatten i oljan...

Hela anledningen till att jag lossade topparna var ju för att se om det var där det läckte in vatten i oljan, men det är troligen inte topparna det är fel på, utan blocket.
Så jag hivar motorn. Jag har redan kontaktat en kille som ska sätta ihop en ny motor åt mig... han har tom egen bromsbänk, så nu kan man även få papper på hästarna

Hur mycket ett såll är?
Tja, man får fylla på kylaren var 5:e mil unjefär... motorn har ju förvandlats till en ångmaskin...