Hej
Är det någon som vet vilken effekt orginalkylaren klarar att kyla på en 75.a med sb 350 ? Har idag läckage och måste renovera den. Tänkte oxå öka effekten på motorn till 300-350 hp. Kan jag ha kvar orginalkylaren eller skall jag skaffa en alukylare med separat oljekylare till växellådan ?
Kylare
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
OM jag kommer ihåg rätt så har 75 samma kylare som 74 och då användes samma kylare till 350 och 454 motorn. Med andra ord är det inga problem med kylningen om du bara går upp till ca 350 hk. Jag har själv lite över 400 i min 454 utan några som hellst problem,även med A/C på och tomgång på powermeet i 30 graders värme....och jag kör fortfarande med originalkylaren.
Men...det finns några viktiga punkter för att allt ska funka bra:
1. En frisk kylare, vilket du ju nu får i samband med renoveringen.
2. Använd original fläktkåpa och hellst originalfläkten inklusive viskokopplingen. "Taskiga" FlexLite fläktar, saknad fläktkåpa eller undermåliga elfläktar sabbar direkt kylningen!
3. Se till att du har alla skumgummitätningar som ska vara kring kylaren och fläktkåpan (finns satser att köpa med dessa tätningar). Den absolut viktigaste tätningslisten är den som ligger på ovansidan av kylaren och tätat mot undersidan av motorhuven.
Men för att vara på den säkra sidan så kan jag mäta min kylare bara för att kolla att det är så att vi har lika stora kylare. Om de inte är lika stora så ska det gå att montera den stora kylaren utan problem i din 75:a. T.ex. Zip Corvette säljer ersättningskylare till 73-76 Corvette som då är den stora kylaren som används både till 350 och 454.
Mvh, Björn
Men...det finns några viktiga punkter för att allt ska funka bra:
1. En frisk kylare, vilket du ju nu får i samband med renoveringen.
2. Använd original fläktkåpa och hellst originalfläkten inklusive viskokopplingen. "Taskiga" FlexLite fläktar, saknad fläktkåpa eller undermåliga elfläktar sabbar direkt kylningen!
3. Se till att du har alla skumgummitätningar som ska vara kring kylaren och fläktkåpan (finns satser att köpa med dessa tätningar). Den absolut viktigaste tätningslisten är den som ligger på ovansidan av kylaren och tätat mot undersidan av motorhuven.
Men för att vara på den säkra sidan så kan jag mäta min kylare bara för att kolla att det är så att vi har lika stora kylare. Om de inte är lika stora så ska det gå att montera den stora kylaren utan problem i din 75:a. T.ex. Zip Corvette säljer ersättningskylare till 73-76 Corvette som då är den stora kylaren som används både till 350 och 454.
Mvh, Björn
Hej
Vore toppen om du kunde mäta din. Kan du även mäta hur långt det är mellan första och sista bokstaven på corvette märket bak ? På min sitter märket från en 76a som är förbannat fult ( förlåt alla ägare till 76 or ) Tänkte byta ut det till lösa bokstäver.
Min fläkt är fast monterad, skall jag skaffa en koppling till den och kan jag behålla fläkten som är av typen som rätar ut sig vid högre varvtal?
vilken typ skall man ha då , har sett att det finns lite olika typer.
MVH Elvis
Vore toppen om du kunde mäta din. Kan du även mäta hur långt det är mellan första och sista bokstaven på corvette märket bak ? På min sitter märket från en 76a som är förbannat fult ( förlåt alla ägare till 76 or ) Tänkte byta ut det till lösa bokstäver.
Min fläkt är fast monterad, skall jag skaffa en koppling till den och kan jag behålla fläkten som är av typen som rätar ut sig vid högre varvtal?
vilken typ skall man ha då , har sett att det finns lite olika typer.
MVH Elvis
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Totalla bredden på "CORVETTE" på min 74:a är 38 cm.
Kylarn (mätt med en tumstock i ett trångt motorrum i morse = ungerfärliga värden!): Bredd = 83 cm, höjd = ca 55 cm, tjocklek på cellpaketet =6.5 cm.
Fläktar: Undvik den typen av fläktar som rätar ut sig vid höga varv (så kallade "flexlite"). Det var en stor test för många är sedan då dom testade orignalfläktar, flexlite fläktar och elfläktar i Hot Rod Magazine. Originalfläktarna var klart bäst. Gav utan tvekan bäst kylluftsflöde och "snodde" minst antal hästkrafter om man använder en original typ av viskokoppling. Nackdelen är givetvis att dom är tyngre. På senare år har dock utvecklingen av elfläktar gått framåt, så idag finns det även bra elfläktar som mer eller mindre flödar lika bra som en originalfläkt.
Saknas fläktkåpan blir dock kylflödet betydligt sämre med originalfläten.
Mvh, Björn
Kylarn (mätt med en tumstock i ett trångt motorrum i morse = ungerfärliga värden!): Bredd = 83 cm, höjd = ca 55 cm, tjocklek på cellpaketet =6.5 cm.
Fläktar: Undvik den typen av fläktar som rätar ut sig vid höga varv (så kallade "flexlite"). Det var en stor test för många är sedan då dom testade orignalfläktar, flexlite fläktar och elfläktar i Hot Rod Magazine. Originalfläktarna var klart bäst. Gav utan tvekan bäst kylluftsflöde och "snodde" minst antal hästkrafter om man använder en original typ av viskokoppling. Nackdelen är givetvis att dom är tyngre. På senare år har dock utvecklingen av elfläktar gått framåt, så idag finns det även bra elfläktar som mer eller mindre flödar lika bra som en originalfläkt.
Saknas fläktkåpan blir dock kylflödet betydligt sämre med originalfläten.
Mvh, Björn