Väghållning

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Tim
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 19, 2004 20:42

Väghållning

Inlägg av Tim »

Hej

Man brukar ju säga att amerikanska bilar (och Corvette i synnerhet ?) har dålig väghållning.

Jag har också hört at de bekymmren kan minskas något genom att man byter ut stötdämpningen (och hjulen?). Ni som har C3:or, är väghållningen ett problem? Funkar det bra att byta fjädringen, är det vanligt eller bara något för dem som vill få ut de sista extra procenten?

Jag har aldrig kört någon Corvette (än hoppas jag) men det vore kul att veta vad ni tycker som gillar era bilar.

Tim
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Delvis så är det där troligtvis sådant som folk säger, därför att det är en etablerad sanning som alla bara "vet" att det är så. Inget ont om Mopar-folket och andra intresseklubbar, men ofta så cirkulerar det en hel del "sanningar" som bara flyter runt därför att det skall vara så.

Med detta sagt så finns det vissa områden på bilen som är vekare än andra. En punkt där Corvetter tyvärr ofta kommer till korta är styrningen. Den har tydligen en tendens att bli fladdrig med tiden. Detta kan ofta åtgärdas genom att man renoverar styrsnäckan, men det finns tydligen även konverteringssatser för att ändra styrningen till kuggstångsstyrning istället för originalet.

Sen är det ju en ganska tung bil, i alla fall min är reggad på 1700+, vilket ju alltid påverkar väghållningen. Väldigt många Corvetter är ju också utrustade med ganska breda däck vilket tenderar att öka spårkänsligheten på spåriga vägar.

Men att hävda att den inte skulle kunna ha bra väghållning tror jag snarare beror på vissa exemplar mer än en inneboende svaghet som är omöjlig att få bort. Du har ju exempelvis racinglegender som John Greenwood och Dave Heinz som under tidigt sjuttiotal sopade banan med konkurrenterna under åtskilliga av de tunga klassikerna i USA med just C3:or.

http://www.corvettethunder.com/chron-corv.htm
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Håller med föregående talare + lite som jag kommit fram till med mitt "experimenterande" med min C3:a...

För det första är ordet "väghållning" inte så enkelt. Det beror helt och hållet på vad du är ute efter. Är man van med att bara köra vanliga hyfsat moderna personbilar så skulle en ren race bil upplevas som helt hopplös att köra, trots att den har "superväghållning". Det är faktist så att ju extremare väghållning en bil har desto svårare är den oftast att köra för den ovane. Nästa steg är hur du använder bilen. På vanlig landsväg är det bäst med en bil som inte är så extrem för att den ska kännas behaglig och inte "otäck" att köra.

Åter till vad man är van vid. Gamla bilar är inte lika stabila som en modern bil att köra så är man inte van vid en gammal bil så kan den med största sannolikhet upplevas som lite ostadig och oprecis att köra. Ovanpå detta så finns det oftas mer vägar att förstöra en bra väghållning på än att förbättra den. För breda fälgar med fel offset ger extrem spårkänslighet = trälig och jobbig bil att köra. Stora fälgar/låg däcksprofil försämrar också ofta "väghållningen" för vanlig landsvägskörning om man går för långt.

Nu till Corvetterna....för sin tid hade C3 Corvetterna bra väghållning, men kom ihåg att många bilar lider av 30 år gamla gummisbussningar, säckiga fjädrar och gamla däck. Tar du en C3, byter alla bussningar och leder i hjulupphängningen, nya stöddämpare (även gärna ny bromsolja!) och gör en riktig hjulinställning tillsammans med rätt bredd på fälgarna och därtill rätt däck så får du inte alls någon dålig väghålling. Styrningen kommer dock alltid att upplevas lite oprecis jämfört med en modern bil.

Men det är nu det roliga börjar....det finns flera olika uppgraderingar till C3 Corvetterna som raskt gör dom betydligt stadigare och "modernare" i fråga om väghållning. Steg 1 kan vara en glasfiberfjäder bak, hårdare fjädrar fram och kraftigare krängningshämmare bak och fram. Blir en helt annan bil att köra (se t.ex. www.VPandP.com deras "Street and Slalom" sats är mycket trevlig). Med den satsen monterad börjar plötsligt din Corvette närma sig lite "gocartkänsla", mycket stadigare osv.

Nästa mycket trevliga modifiering är att konvertera just till kuggstångsstyrning (www.speeddirect.com) där kan man snacka om "underverk" beträffande känslan i styrningen.

Som avslutning kan du gå ännu längre med helt nya bärarmar bak och fram, konvertera till tvärställd glasfiberfjäder fram, kraftigare styrstag och camberstag, hårdare stötdämpare och polyuretanbussningar. Avrundar du sedan med en uppsättning 17" fälgar med moderna däck så har du plötsligt en 35 år gammal bil som piskar det mesta ifråga om väghållning. Givetvis blir det aldrig lika bra som en modern Corvette därför att ramen i en så gammal bil konstruerades helt enkelt lika styv som en modern Corvette.

Jag har genom åren gått igenom alla ovan beskrivna steg med min bil och jag är supernöjd med väghållningen. Dock har den blivit extremare att köra och komforten har fått lida lite då jag ställt fjädringen i det hårdaste läget.

Att fräscha upp bilens originalhjulupphängninge (bussningar, leder och dämpare) är inte alls speciellt dyrt och det räcker långt för att ge en mycket trevlig bil, med bibehållen bra komfort. Sedan börjar det givetvis att kosta pengar. Är man bara ute efter väghållningen och inte bryr sig så mycket om att det är just en C3 så är det nog mest ekonomiskt att köpa en C4 och få en mycket vass väghållning direkt.

Nåja, lite av mina åsikter!

Mvh, Björn
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Björn, som vanligt ger du extremt uttömmande svar. Jag kan lova dig att det inte bara är frågeställaren som har nytta av dem. I alla fall jag läser allt med intresse.

"Att fräscha upp bilens originalhjulupphängninge (bussningar, leder och dämpare) är inte alls speciellt dyrt och det räcker långt för att ge en mycket trevlig bil, med bibehållen bra komfort."

Har du något tips om vilka som primärt är intressanta att byta i sådana fall och om det kan tänkas finnas några lämpliga satser på exempelvis Ecklers? Och hur ser man om det är nyttigt att byta dem, eller är det bara att förutsätta att 30 år gamla gummibussningar = slänga?
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Till att börja med....bara kul att höra att mina svar kommer "till nytta"!

Nästa steg...RÄTTELSE Hemsidan för Vette Brakes and Products ska vara www.vbandp.com och inget annat...hoppas det blev rätt denna gång!

Var ska man börja...för det första kan det vara mycket svårt att se på gummisbussningar om dom är dåliga eller inte, om nu inte någon bussning totalhavererat så att delar av gummit helt ramlat bort. Gummit blir helt enkelt "svampigare" med åren men är fortfarande så pass styvt att det är mer eller mindre omöjligt att avgöra genom att bara försöka "rucka" på t.ex. bärarmarna. Lite lättare är det givetvis med kullederna. där kännar man tydligare om dom är glappa.

Om du ändå ska riva isär framvagnen så skulle jag rekommendera att byta både bussningar och kulleder även om kullederna kanske inte direkt verkar vara glappa, bara därför att merkostnaden inte är så stor. Nästa steg är nya gummisbussningar till bakvagnen tillsammans med ett par kraftigare camberstag. Avrundas sedan med nya stötdämpare OCH en riktig 4-hjulsinställning. Det sista brukar "missas" och det kan påverka väghållningen väldigt mycket.

Visst, att gå ännu länge med t.ex. en komplett väghållningssats som t.ex. VB and P:s "Street and Slalom" sats är inte alls dumt, men då blir det givetvis mera pengar. Det intressanta är att dom tar $999 för hela satsen (vilket faktiskt är billigt med tanke på vad som ingår!) och det priset har varit oförändrat i över 10 år!! Det är vad jag betalade när jag köpte den en gång i tiden till min bil. Bilen blir betydligt stadigare och faktiskt mindre"stötig" att köra tack vare att just glasfiberfjädrar reagerar mycket snabbare på smågupp etc. trots att den är mycket hårdare (beror på att en originalbladfjäder i stål har så stor hysteres, dvs. inbyggd inre friktion/tröghet som gör att den inte sväljer smågupp och "slag" lika bra).

Att sedan gå ännu länge som jag gjort med min bil kan jag aldrig motiverat pengamässigt. Det ger inte alls lika mycket för pengarna som just steget original till "Street and Slalom" gjorde.

Nu kan jag inte Eklers i huvudet men dom har säkert kompletta satser också. Gå dock in på Vette Brakes and Products och sök på Corvette och sedan på C3. Där hittar du massor av satser och delar till väghållning och bromsar. Titta på t.ex. no 41551 för $199 som är en komplett renoveringssats till framvagnen.

Mvh, Björn
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Snabbt svarat. :)

Det ser ut som ett intressant kit det där. Och billigt med tanke på vad som ingår, ja. Jag beställde just deras katalog så kan man kika lite i lugn och ro sedan.

Tack för tipsen.
Tim
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 19, 2004 20:42

Re: Väghållning

Inlägg av Tim »

Hej

Tack så mycket båda två för mycket utförliga svar! Det var roligt att höra att ni inte tycker att det är så stort bekymmer och att eventuella problem relativt lätt kan lösas.

Tack igen!

Tim
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

För att köpa polyurethanbussningar så kan jag rekommendera "Suspension restoration parts co", www.suspension.com, jag har bl.a. köpt nya framvagnsbussningar där, (de säljer Energy Suspension's bussningar). De var den billigaste leverantören jag har hittade, och de skickar dessutom USPS om man vill.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

jag har polyurethanbussningar på min kärra, och Bilsteindämpare, det är ju ingen bil jag skulle ge mig ut på bana med direkt, men en kurvig väg lockar ibland :D
Skriv svar