Bromsarna tar för mycket där bak...

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Bromsarna tar för mycket där bak...

Inlägg av eriksson »

Hej alla! är ny på forumet

Jag har en 74ans Stingray som bromsarna strular lite på..

Bakbromsarna tar alldeles för mycket.. :)
dvs om det är t.ex blött ute och jag bromsar ganska kraftigt och svänger samtidigt så vill baken gärna komma ut, sen går det knappt inte att bromsa upp bilen heller, då hasar den bara frammåt, effekt finns, så det är inte där problemet sitter...vad gör jag åt det? annars så tar bromsarna bra, men för mycket där bak

edit: vid närmare eftertanke så kanske det är frambromsarna som tar för lite? =)
pedalen sjunker inte när man bromsar, inte mycket iallafall, det finns ingen olja eller fukt vid nåt av dom 4 oken

här är en bild på pärlan:
http://200sx.kicks-ass.net/v6martin/img ... 870820.jpg

Mvh Martin


edit: stavfel...
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Jag skulle nog fokusera på frambromsarna för att se hur saker o ting rör sig där framme..
Att sedan "bromsa upp" en gammal vette kan vara ganska krävande på låda och bromsar,då bromsarna e ganska rejält tilltagna.Satsa då på en Line lock.
Som jag har sagt tidigare,ball bil.Hoppas man får se den i sommar på något evenemang.. 8)
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Peter skrev:Jag skulle nog fokusera på frambromsarna för att se hur saker o ting rör sig där framme..
Att sedan "bromsa upp" en gammal vette kan vara ganska krävande på låda och bromsar,då bromsarna e ganska rejält tilltagna.Satsa då på en Line lock.
Som jag har sagt tidigare,ball bil.Hoppas man får se den i sommar på något evenemang.. 8)
ja, jag får riva loss frambromsarna imorgon och kolla lite.

Bromsa upp? vaddå, det gör man väl med alla jänkare med lite pulver? =)

Line lock? vad är det för pryl?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

En "Line Lock" gör att du kan koppla bort bakbromsarna när du tex ska värma däck osv.
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Peter skrev:En "Line Lock" gör att du kan koppla bort bakbromsarna när du tex ska värma däck osv.
ok, du menar alltså som en bromsvåg, har kollat lite på några av modellen billigare, får se om det ramlar ner en sån i vinter.

:roll:
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

En bromsvåg och en "line-lock" är inte samma sak.

Ett bromssytem, innehåller. förutom skivor, bromsok och huvudcylinder även en form av tryckregleringsventil som ser till att bromsverkan fördelas på ett bra sätt mellan fram- och bakbromsar. I praktiken begränsar den bromstrycket till bakbromsarna just för att man inte ska få bakhjulslåsningar.

En bromsvåg är en justerbar tryckregleringsventil. Du kan justera fördelningen mellan bromsverkan bak och fram manuellt. Vanligast är bromsvågar på tävlingsbilar och där brukar man använda separata huvudcylindrar för bak och frambromsar. Konstruktionen där gör då att ordet "våg" stämmer bättre med funktionen för här brukar man "balansera" bromsverkan genom att ändra längden på hävarmarna mellan bromspedalen och bromscylindrarna. Nåja...

En line-lock i sin tur är en avstängningsventil som du kan montera i bakre bromskretsen. Du stänger helt enkelt av bromsverkan till bakhjulen och du slipper på så sätt "elda upp" bakbromsarna när du håller på med burnoutövningar!

I fråga om ditt problem kan det vara lite olika saker:

1. Luft i främre bromskretsen
2. Trasig tätning i huvudcylinderns frambromskrets.
3. Trasig tryckreduceringsventil.

Jag har själv inte råkat ut för det här problemet, så jag har ingen erfarenhet av vad det troligaste felet kan vara. Din tryckreduceringsventil sitter på insidan av rambenet, under huvudcylindern (en kantig "historia" dit bromsrören går, ca 10 cm lång).

Mvh, Björn
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Vill bara säga att C3orna(dom tidigare iaf) saknar Tryckreduceringsventil.,bara ett fördelningsblock.Den e gjord i mässing och det ska även vara en sladd som sitter på den för varningslampan.
Kasta inte bäver i trähus.
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 287
Blev medlem: lör nov 01, 2003 18:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

Björn Leidelöf skrev:En bromsvåg och en "line-lock" är inte samma sak.

Ett bromssytem, innehåller. förutom skivor, bromsok och huvudcylinder även en form av tryckregleringsventil som ser till att bromsverkan fördelas på ett bra sätt mellan fram- och bakbromsar. I praktiken begränsar den bromstrycket till bakbromsarna just för att man inte ska få bakhjulslåsningar.

En bromsvåg är en justerbar tryckregleringsventil. Du kan justera fördelningen mellan bromsverkan bak och fram manuellt. Vanligast är bromsvågar på tävlingsbilar och där brukar man använda separata huvudcylindrar för bak och frambromsar. Konstruktionen där gör då att ordet "våg" stämmer bättre med funktionen för här brukar man "balansera" bromsverkan genom att ändra längden på hävarmarna mellan bromspedalen och bromscylindrarna. Nåja...

En line-lock i sin tur är en avstängningsventil som du kan montera i bakre bromskretsen. Du stänger helt enkelt av bromsverkan till bakhjulen och du slipper på så sätt "elda upp" bakbromsarna när du håller på med burnoutövningar!

I fråga om ditt problem kan det vara lite olika saker:

1. Luft i främre bromskretsen
2. Trasig tätning i huvudcylinderns frambromskrets.
3. Trasig tryckreduceringsventil.

Jag har själv inte råkat ut för det här problemet, så jag har ingen erfarenhet av vad det troligaste felet kan vara. Din tryckreduceringsventil sitter på insidan av rambenet, under huvudcylindern (en kantig "historia" dit bromsrören går, ca 10 cm lång).

Mvh, Björn
tack för en genomgående beskrivning, blir det nåt så blir det en "line-lock" hittade en vettig hos persåkers

märkte även att det läcker olja från vänster framOk, blir att byta ut det!

/Martin
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Helt rätt....en C3 Corvette har bara ett fördelningsblock (mässingsklumpen på insidan av rambenet under huvudcylindern)...mitt minne svek mig...det har varit lite för mycket Cheva/Buick A-body bromsmekande på sistone!

Balanseringen sker genom att bakre oken har mindre diameter på kolvarna = mindre bromskraft bak.

Med hänvisning till försöket att släta över mitt dåliga minne pga Cheva/Buick mekande, så kan jag som kuriosa nämna att ett bromssystem kan innehålla ett flertal olika typer av tryckreduceringsventiler beroende på om det är skivor runt om, bara skivor fram eller trummor runt om.

Mvh, Björn
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 269
Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Björn Leidelöf »

Lite mer om "line-lock". Såg precis i en tidning att en "line lock" ventil även kan monteras i främre bromskretsen. Funktionen blir då så att man tryker ner bromspedalen, aktiverar ventilen (stänger av förbindelsen till frambromsarna) och släpper upp bromspedalen. Resultatet blir då att frambromsarna är låsta.

Jag har själv aldrig monterat eller använt en line lock, så jag vet inte om båda varianterna förekommer, om någon är vanligare osv., men gissningsvis kan man få mer info. med hjälp av en sökning på nätet.

Mvh, Björn
Skriv svar