Ska köpa en corvette C3, vad bör jag tänka på/undersöka?
Ska köpa en corvette C3, vad bör jag tänka på/undersöka?
Hej!
Jag har hittat en corvette C3 av 1977 årsmodel. Vad finns det för för-och nackdelar med denna årsmodell. Motorn som sitter i är en L82.
Hur är det med avgaskrav på bilar ifrån -77?
Hur mycket brukar en C3:a ifrån -77 kosta (Hyfsat bruksskick, ej matching numbers)?
Bilen finns hos www.vettesmaland.com är det någon som gjort affärer med dessa? bra/dåliga erfarenheter?
Mvh Tony
Jag har hittat en corvette C3 av 1977 årsmodel. Vad finns det för för-och nackdelar med denna årsmodell. Motorn som sitter i är en L82.
Hur är det med avgaskrav på bilar ifrån -77?
Hur mycket brukar en C3:a ifrån -77 kosta (Hyfsat bruksskick, ej matching numbers)?
Bilen finns hos www.vettesmaland.com är det någon som gjort affärer med dessa? bra/dåliga erfarenheter?
Mvh Tony
Här e ett litet "projekt"..
http://www.blocket.se/view/5939936.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5939936.htm? ... c=1&city=0
Kasta inte bäver i trähus.
Som en liten jämförelse bara....
Min 71:a som jag köpte US, kostade mig (ink skatt, frakt, moms) för ca 80000:-
Inredning och lack i mycket bra skick, motor var inte i toppskick så där måste jag plöja ner 10-15000:-.
Lite annat vinterpyssel inför regbesiktning 5000:-
Om jag skall ge nåt tips så välj en bil med fin inredning och lack för det kommer annars att kosta dig multum när du senare kommer på att du vill frächa upp de delarrna.
F.ö var det inte alls svårt att importera själv, väljer du en äldre bil slipper du krav på avgasrening, bälten mm.
Min 71:a som jag köpte US, kostade mig (ink skatt, frakt, moms) för ca 80000:-
Inredning och lack i mycket bra skick, motor var inte i toppskick så där måste jag plöja ner 10-15000:-.
Lite annat vinterpyssel inför regbesiktning 5000:-
Om jag skall ge nåt tips så välj en bil med fin inredning och lack för det kommer annars att kosta dig multum när du senare kommer på att du vill frächa upp de delarrna.
F.ö var det inte alls svårt att importera själv, väljer du en äldre bil slipper du krav på avgasrening, bälten mm.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Håller med gbak. viktigaste att kolla lack/kaross-inredning-ram. Allt detta kostar mycke pengar att fixa om det är i dåligt skick. Motor+låda är faktiskt mindre intressant, går att fixa för rimliga pengar. Motortyp förutom BB eller SB tycker jag också spelar mindre roll, du kan ju få de hästar du vill ändå upp till ca 330 hk för en billig peng. Jag har själv svårt att förstå prisskillnaderna på sena 60 talare i jmf med 70 talare. Det är ju till 99% samma bil förutom kofångare fram/bak och dem tycker inte jag e värda 80.000:- typ.
Du har avgasskrav från 75/76 här hört många bud
.. Dom är ganska slappa så det är inget att oroa sig för, har för mig att det blev en övre gräns på co (tidigare fick den vara hur hög som helst).. Men man ska enl utsago komma igenom med i stort sätt vad som helst (tex rena racemotorer på 800 N/A häst) så länge motorn går "bra".

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hej,
jag köpte min via VetteSmåland och de var helschyssta att göra affärer med. Min var en ganska risig 78:a och det var inget de hymlade med så alla fel som fanns informerades jag om.
Bla så gick den varm så att köra hem den var inte att tänka på. Det fixade killarna på VetteSmåland lätt, de levererade Corvetten till min dörr hemma i Stockholm, bra service !
Betalning, papper etc funkade också kanon.
Så min bedömning av VS är =
Och efter lite skruvande så har jag idag en Corvette som funkar bra och som jag är mycket nöjd med.
Men den här typen av bil är av det slaget att den mer blir ett löpande projekt. Det går ju att plöja ner hur mycket pengar som helst i den.
Själv bytte jag inredning, fiffade upp motor, växellåda, vacuumsystem, elsystem etc.
Så här håller jag definitivt med GBAK, ett stort plus är fin inredning och fin lack, kostar annars mycket pengar. I princip kan man säga att allt som är Corvettespecifika reservdelar är ganska dyra medan delar till motor, drivlina etc som inte är Corvettespecifikt är billigare.
Lycka till !
//Hagge
//Hagge
jag köpte min via VetteSmåland och de var helschyssta att göra affärer med. Min var en ganska risig 78:a och det var inget de hymlade med så alla fel som fanns informerades jag om.
Bla så gick den varm så att köra hem den var inte att tänka på. Det fixade killarna på VetteSmåland lätt, de levererade Corvetten till min dörr hemma i Stockholm, bra service !
Betalning, papper etc funkade också kanon.
Så min bedömning av VS är =

Och efter lite skruvande så har jag idag en Corvette som funkar bra och som jag är mycket nöjd med.
Men den här typen av bil är av det slaget att den mer blir ett löpande projekt. Det går ju att plöja ner hur mycket pengar som helst i den.
Själv bytte jag inredning, fiffade upp motor, växellåda, vacuumsystem, elsystem etc.
Så här håller jag definitivt med GBAK, ett stort plus är fin inredning och fin lack, kostar annars mycket pengar. I princip kan man säga att allt som är Corvettespecifika reservdelar är ganska dyra medan delar till motor, drivlina etc som inte är Corvettespecifikt är billigare.
Lycka till !
//Hagge
//Hagge
har själv tittat på bilen i fråga för några månader sen, men priset var alldeles för högt för det skicket (i mina ögon, men jag är ingen expert)
tycker också att både inredningen och lacken va kass..
bemötandet var dock felfritt, de ställde upp och lät mig komma efter 18 en fredag och det är det stora pluspoäng på..!!
tycker också att både inredningen och lacken va kass..
bemötandet var dock felfritt, de ställde upp och lät mig komma efter 18 en fredag och det är det stora pluspoäng på..!!
Vi kanske kollade på olika bilar?Kai P skrev:Ska du BARA ha 30K+ så talar jag med banken på måndag!eriksson skrev:lägg på 30.000 å köp min
Kai P™
Han med en Vette utan Vette™
*I skallen....*

åter till tråden
Kompressormatad stingray SÅLD!
Helrenovera en big block är ju inte billigt om man ska göra det seriöst...
Dessutom är det svårt att hitta alla corvettespecifika delar till vettigt pris.
Vill du ha en bil med MYCKET påkostad drivlina kan du lägga ett bud på min -73 men det handlar om betydligt mer än för den du tittat på.
Sen återstår lite dörrsidor mittkonsol med söndersågat radiouttag mm men bilen ser fin ut.
Drivlinan har gått 170 mil efter totalrenovering där det inte sparats på något. Allt med dokumentation så klart. Motorn är gatvänlig och ger lite under 500 pållar kan lätt tryckas upp mer.
Ska egentligen inte sälja men har hittat ett annat Corvettteobjekt i USA som jag inte kan få ur huvudet.
Jaja skicka ett personligt meddelande eller maila till hans@terner.name om du är intresserad.
/Terner
Dessutom är det svårt att hitta alla corvettespecifika delar till vettigt pris.
Vill du ha en bil med MYCKET påkostad drivlina kan du lägga ett bud på min -73 men det handlar om betydligt mer än för den du tittat på.
Sen återstår lite dörrsidor mittkonsol med söndersågat radiouttag mm men bilen ser fin ut.
Drivlinan har gått 170 mil efter totalrenovering där det inte sparats på något. Allt med dokumentation så klart. Motorn är gatvänlig och ger lite under 500 pållar kan lätt tryckas upp mer.
Ska egentligen inte sälja men har hittat ett annat Corvettteobjekt i USA som jag inte kan få ur huvudet.
Jaja skicka ett personligt meddelande eller maila till hans@terner.name om du är intresserad.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
