Är det någon som har erfarenhet av att plocka isär styrsnäckan (steering box) för att försöka renovera den?
Jag har hittat en del instruktioner och sprängskisser på nätet, och enligt de så verkar det inte så avancerat att varken få loss eller isär den. Jag hade väl någon förhoppning om att man skulle kunna byta slitna lager etc på det viset och i alla fall ordna till en del av fladdret.
Tyvärr är det inte aktuellt att konvertera till kuggstångsstyrning, kostnaden är lite för hög för mig just nu.
Renovering styrsnäcka
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

Tog isär och renoverade min för ett år sedan.
Det svåraste var att få bort utgående arm (pitman shaft), satt som tusan. Till slut värmde jag armen med gasol och kylde axeln med tryckluft, medans jag drog med en avdragare.
Resten var var enkelt!
Styrningen blev bättre, men för att få den riktigt bra skulle jag behövt byta utgående axel för att minska glappet till ett minimum (något sliten radiellt vid nedre bussning). Men då kan man lika gärna köpa en ny snäcka.
Har du testat att justera? När du har lossat låsmuttern mitt ovanpå, kan du vrida axeln något och kolla om du får mindre spel.
Fladdret kan också bero på läderkopplingen som sitter mellan rattstång och ingående axel. Har du kollat den?
Bussningar + packningar gick på 880:- hos Tidbloms.
Det svåraste var att få bort utgående arm (pitman shaft), satt som tusan. Till slut värmde jag armen med gasol och kylde axeln med tryckluft, medans jag drog med en avdragare.
Resten var var enkelt!
Styrningen blev bättre, men för att få den riktigt bra skulle jag behövt byta utgående axel för att minska glappet till ett minimum (något sliten radiellt vid nedre bussning). Men då kan man lika gärna köpa en ny snäcka.
Har du testat att justera? När du har lossat låsmuttern mitt ovanpå, kan du vrida axeln något och kolla om du får mindre spel.
Fladdret kan också bero på läderkopplingen som sitter mellan rattstång och ingående axel. Har du kollat den?
Bussningar + packningar gick på 880:- hos Tidbloms.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Läderkopplingen (rag jointen) är ett bra tips, min var som en sur disktrasa och det blev betydligt bättre när jag bytte den. När man ändå är på G är det väl lika bra att byta styrstagsändarna också samt ev hjälpstyrarmen.
Men som sagt, för att få en perfekt styrning så är nog det ultimata att byta till kuggstång. Fast det kostar ju fläsk förstås
/Anders
Men som sagt, för att få en perfekt styrning så är nog det ultimata att byta till kuggstång. Fast det kostar ju fläsk förstås
/Anders