Bränsletryck elpump

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
johan lu

Bränsletryck elpump

Inlägg av johan lu »

Jag har ett problem med bränsletrycket med en holley blå pump och tillhörande regulator.Efter ett tag sjunker trycket till 0-3 psi och det blir oftast inte normalt förrän motorn har stått ett tag. Jag kollade trycket genom att låta pumpen gå med motorn avstängd när trycket visade 2 psi och regulatorn lät ungefär som en vattenkran när den står på hälftenoch skakade ungefär. Kan det bero på luft i systemet?.
Jag har dessutom orginalrören kvar alltså pumpen bak anslutning till orginalrör fram till stålomspunnet sista 70-80 cm inclusive regulator.Kan det bero på att det är för många ojämna hinder i flödet?
Och sist trycket och förgasaren är innställd på 5 psi.
Vilket bränsletryck är lämpligt

Känns som att bränslesystemet inte matchar min nybyggda 461motor i övrigt.

Behöver er hjälp (tacksam för svar)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej Johan

Mellan 6-7 PSI är bra, vi kör med 6,4.

MVH Krille
johan lu

Inlägg av johan lu »

6-7 psi verkar vara det folk kör med har jag också för mig.
Får jag inte mitt bränslesystem att funka och räcka till blir det nog ngt liknande som ni har dragit på er blåa vette. Ser ordentligt och seriöst ut.

Vill först ta reda på vad som spökar för mig.

Ps. Har du köpt ngn turbin än
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Mäter Du efter regulatorn??
Mät innan och se ifall det är pumpen eller regulatorn som spökar.
Sitter pumpen under bränslenivån i tanken?
Har Du några andra "konstiga" uttag på vägen?
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

använd så högt tryck Du kan utan att det flödar. Minst 7 psi gärna 8 om det går
mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Diameter på leding?
johan lu

Inlägg av johan lu »

Jag tänker ta mig en ordentlig titt och börja med regulatorn och se om det har kommit smuts och även pumpen till att börja med.Enligt Pekka som monterade pumpen o regulatorn skall det räcka.tänkte event linda viss del med värmestrumpa (hölje). Rören under bilen är orginalrör. Som sagt det funkar ju bra i bland.
Men att köra runt med opålitligt bränsletryck känns inte bra.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

klokt!
Dessutom räcker inte de rör Du har under bilen till ifall Du ska ta ut lite "mera" hk....
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Vi fick byta ut returröret mot grövre på den blåa, så rördiameter är ganska viktigt.

MVH Krille
johan lu

Inlägg av johan lu »

Hej Krille! Kan du förklara lite närmare hur ni har byggt erat bränslesystem på eran blåa vette. Som en del vet här på forumet har jag kostat på bilen en del och jag tänker inte avsluta ngt som kanske funkar men det hade varit bättre med???inom rimlig nivå. I mitt fall bryr jag mig inte om det gammla nya bränslesystemet byts ut för andra gången.Jag har snart en hel uppsättning med Holleyblå pumpar och regulatorer.
Det verkar som om folk har väldigt olika uppfattningar om vad som är lämpligt bränslesystem i mitt fall.

Innan handling tänker jag skaffa mig lite mera kött på benen.

Just nu känner jag att varför blev det billigaste enklaste bränslesystem när jag har lagt ut så mycket på allt annat.Det handlar ju om att jag också ska bli nöjd.Vilket jag faktiskt är med min bil i övrigt snart!!!.
Slut på utlägget!.

Har du Robban ngt förslag på lämpligt bränslesystem.Aeroquippanslutningen och bränsletrycksmätaren vid förgasaren känns helrätt.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

OM!!! Du har provat med 2 olika uppsättningar Holley blå /regulatorer och inte fått det funka har Du nåt allvarligt fel i designen på Ditt system.....kan Du lägga upp en skiss på hur dina slangar/rör/anslutningar ser ut??
2 pumpar/regulatorer efter varandra kan inte vara fel. Själv kör jag holley blå och det räcker till 8.06 sek till 281 km/h
Då ska det väl funka för Dig till mataffären,,,,,misstänker nåt är fel i designen....
mvh R
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej Johan

Lägger in lite bilder på bränslesystemet.

Så här är pump och filter kopplat. Mallory 140 pump.

Bild

Här är det nya returröret som går mellan regulator och tank. Har för mig att det är 3/8, fick även svetsa fast en större anslutning i tanken.

Bild

Såhär ser regulatorn ut. Det är matning, retur, matning vidare till förgasare och slang till bränsletrycksmätare.

Bild

Nått mer du undrar om så fråga på bara, hoppas det löser sig.

MVH Krille
johan lu

Inlägg av johan lu »

Tack Robban o Krille!.

Det är inte jag som dragit bränslesystemet (Inte mitt område än).
Efter första vändan byttes pumpen och regulatorn pgav felaktigt bränsletryck.
Jag fick tillbaka bilen och efter ett litet tag /varmkörning = samma fel igen.

Ni förstår att jag börjar bli trött.

Lite jobbigt också att man jobbar nästan dyngnet runt och alldrig får tid att greja.Det är mycket därför jag även låter andra meka med sådant som man även kan fixa själv utan allt för mycket jobb.

Johan
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

vi jobbar väl alla dygnet runt,,,,,*s*
skönt så här års när man kan komma upp på 6 timmars sömn igen...
mvh R
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

johan lu skrev:Tack Robban o Krille!.

Det är inte jag som dragit bränslesystemet (Inte mitt område än).
Efter första vändan byttes pumpen och regulatorn pgav felaktigt bränsletryck.
Jag fick tillbaka bilen och efter ett litet tag /varmkörning = samma fel igen.

Ni förstår att jag börjar bli trött.

Lite jobbigt också att man jobbar nästan dyngnet runt och alldrig får tid att greja.Det är mycket därför jag även låter andra meka med sådant som man även kan fixa själv utan allt för mycket jobb.

Johan
du har samma problem som jag har, du är välkommen att berätta hur du gjorde om du får ordning på det, för jag har bytt EXAKT allt, förutom flrgasarna, men det funkar ändå inte :D
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

LÅter som ni båda gjort det som många corvetteägare gärna gör,,,,,trixar till det och nånstans på vägen har Ni gjort en miss i Er iver på att få till det lite extra flådigt.

Börja med en pump....sätt mätaren direkt därefter,,,,mät!!,,,funkar DET,,,bygg sen vidare och för varje steg,,,MÄT.....till slut hittar Ni felet
mvh R
johan lu

Inlägg av johan lu »

Ungefär så här ser bränslesystemet ut. Läs noga Robban o Krille!

Liten stump kopparrör i från tanken ca 5 cm rör. Koppling till gummislang(benzinbeständig hoppas jag). bränslefilter och slangkoppling till gummislang till Holley blå och gummislang med slang koppling till orginalrör med slangkoppling. (slangkopplingarna är dessutom kromade.
Jag vet inte om sidepipesen som blir väldigt varma påverkar bränslet.

Sedan händer det grejer!!!

Aeroquippkoppling på röret till stålomspunnen slang till holley regulator med aeroquippkopplingar med stålomspunnet till bränsletrycksmätare liquidfuilld till aeroquipp anslutningar till holley 830 förgasare som ibland får 5psi.

Hur mycket kostar en digitalkamera?

Hade sett helt okay ut om det satt på min taksänkta 164 -73 som jag hade 1990 (Skämt å sido)

Corvette bigblock 461 -70
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

2QIK4U skrev:LÅter som ni båda gjort det som många corvetteägare gärna gör,,,,,trixar till det och nånstans på vägen har Ni gjort en miss i Er iver på att få till det lite extra flådigt.

Börja med en pump....sätt mätaren direkt därefter,,,,mät!!,,,funkar DET,,,bygg sen vidare och för varje steg,,,MÄT.....till slut hittar Ni felet
mvh R
jag har även testat att köra motorn med bränsle direkt från en bänk med fuelcell och pump, dvs tank, pump, fet slang, regulator, direkt till förgasarna, men icke ;)
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Fascinerande! Tuggade lite om detta med eriksson på lazzat så nu måste jag få reda på:

Holley blå - är det en membran eller ngn annan typ av pump? Vad ger den för maxtryck och viket flöde?

Regulatorn har bara ingång - reglerat uttryck? Ingen retur till tanken? Vad är den specad till att klara för difftryck?

Har du provat att mäta pumptrycket före regulatorn när det strular? Vad händer om du stryper utloppet?

MVH

MN

Edit: är det smart att använda kopparrör? Trodde de spricker efter ett tag...
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av KrilleN »

Hej Johan

Det låter ju mycket märkligt.

Det är ju om sidepipsen får bränslet att koka eller nått..(kokar inte bensin vid 60 grader C ?)...men det låter ju VÄLDIGT konstigt isåfall.

Händer det likadant om du har motorn avstängd och kör bara pumpen? förlorar den trycket då också efter ett tag? Isåfall har det ju inget med värmen från sidepipsen att göra.

Vad har du för tryck innan det sjunker?

Vart har du bränsletrycksmätaren sitter?

MNordin: Här kan du läsa om Holley blå: http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

110 gph och max 14 PSI

MVH Krille
johan lu

Inlägg av johan lu »

5 psi är det inställt på och bränsletrycksmätaren sitter vid förgasaren på aeroquippanslutningen
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

börja med att skruva upp trycket till 7 psi
5 är mer för weberförgasare.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

2QIK4U skrev:börja med att skruva upp trycket till 7 psi
5 är mer för weberförgasare.
Edelbrock är ju Weber å de vill ha 6,5 psi :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Edelbrock knasare är väl ändå gamla Carter tillverkade av US Weber...?

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

nu menade jag RIKTIGA Weber,,,,såna som man har 4 av på riktiga bilar.
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Stefan »

okokok :oops:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
johan lu

Inlägg av johan lu »

Hittade i dag en liten gummislang bit i holley regulatorn innanför fjädern.
Hoppas att det var den som låg och spökade.
Fast dock kvarstår en hel del funderingar om huruvida jag vill att bränslesystemet skall se ut framöver.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Om jag säger att jag har samma problem med ojämt bränsletryck, börjar man undra lite över Hollys kvalitet.
har under sommaren fått skruva bränsletrycket upp och ned. ena stunden faller det till 3 och efter ha justerat upp och kört med 9 några repor kan det stiga till 12
Undrar om det inte skall vara bättre med en regulator som har retur
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ornet/ Dags att kolla ifal Inte Du med har en gummibit i systemet?
Dessutom går det bra att bygga retur på en holleypump/regulator
mvh R
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Jepp, får bli en dissektion framöver
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Skriv svar