Ljuddämpare sidepipes

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Ljuddämpare sidepipes

Inlägg av antos »

Hej
Är det någon i klubben som kör med dessa "dämpare"

http://www.spiralturbobaffles.com/customers.html

Det vore mycket intressant att höra om era erfarenheter i så fall.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: Ljuddämpare sidepipes

Inlägg av Peter »

antos skrev:Hej
Är det någon i klubben som kör med dessa "dämpare"

http://www.spiralturbobaffles.com/customers.html

Det vore mycket intressant att höra om era erfarenheter i så fall.
Jag tänkte köpa dessa till min,men frakten översteg priset för dämparna.
Så gjorde en variant med två gamla isborrar.Passar kanonfint i loppen och dämpar acceptabelt,dock inte SBP acceptabelt. :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Så det var *därfifrån* som du fick iden till att använda isborrar som ljuddämpare!

Jag undrade just första gången förslaget kom upp hur man fick för sig att testa just isborrar som ljuddämpare. :)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Erik Beijnoff skrev:Så det var *därfifrån* som du fick iden till att använda isborrar som ljuddämpare!

Jag undrade just första gången förslaget kom upp hur man fick för sig att testa just isborrar som ljuddämpare. :)
Japp,stämmer bra det..Och dom gör jobber bra,men det blir ganska högljutt i bilen.Man kan glömma att försöka ha en normal konversation utan en hyffsad InterCom..Tror att strupmick skulle funka bäst :lol:
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Peter, har du någon utveckling på G gällande dina isborrar? Jag håller på att exprimentera med en egen variant, man skulle kunna kalla den "inverterad isborr" materialkostnaden till denna är i stort sett noll bara arbete. Jag har tagit ett standard 3" rör muffat till det i kollektorändan till knappt 4" samma princip som orginaldämparn. Sedan har jag efter mycket tänk ( aj..) lagt ut ett mönster runt röret där rondellen och sticksågen fått äta sig fram. Jag har sedan värmt kanterna och bockat de profiler som detta mönster bildat inåt rörert. Tittar man nu i ena ändan på röret så kan man med lite god fantasi se att det åtminstone liknar ett spiralformat rör. För att sedan få röret helt igen (detta återstår och ska fixas i helgen) tar jag ett nytt 3" rör och delar på längden i två halvor som jag lägger utan på den "inverterade borren" och svetsar ihop. Har ingen aning om hur det funkar men det är ju alltid lika kul att exprimentera.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Antos,din ide låter lite intressant.Men du kommer alltså inte ha något dämpmaterial i själva röret utan bara den "inverterade" isborren?
Hur ser det det ut ang flödet?Kommer den att strypa mycket?Har du några bilder på bygget så man kan sätta sig in i själva teorin mer ordentligt? :D
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Hej igen, nej inget dämpmaterial. f.ö har jag också tänkt mig att använda ett 3½" rör vilket kanske innebär att man slipper momentet med att lägga på ett yttre rör runt borren. Det blir endast 3 mm mellan detta rör och sidepipesröret vilket kan vara perfekt. På hemsidan för den "Amerikanska isborren" finns siffror på db nivå samt effektmätningar. Hur min konstruktion kommer att funka ska jag rapportera om senare, det kan ju bli fiasko också... men So what.
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Experiment är det bästa receptet för utveckling.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Erik Beijnoff skrev:Experiment är det bästa receptet för utveckling.
Japp...Ganska skoj också.Ang mina dämpare så kommer jag,om jag inte får tag på några riktiga dämpare för just Sidepipes,att utveckla mina isborrar till Ver 1.2.Detta innebär att jag kommer modifiera isborrarna så jag får dit ett gäng diskbollar (Svintobollar) lagom till besiktningen.Jag orkar inte bråka med dom andra dämparna längre..Går det så går det helt enkelt. :lol: :lol:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Startade upp henne idag och isborr/diskbolls varianten gör jobbet bra..Kommer nog inte vara några problem vid besiktningen,doch så slöar dom ner motorn nått fantastiskt..Känns som en 350 eller nått :P :lol: :lol:
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Har testat min inverterade borr i helgen. Det blev skitbra! Ljudnivån i kupén är nu helt ok även i 100km/h. Ljudet är dessutom dovare och grövre på nått sätt. Beträffande effekten så märks det absolut ingen skillnad mot tidigare. Jag vet inte hur jag får in bilder i detta meddelande ....synd annars kund jag skickat några.
Skriv svar