Spräckt topp!???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Rille
Nykomling
Nykomling

Spräckt topp!???

Inlägg av Rille »

Hej! jag har en spräck gjutjärnstopp! vet någon hur man lagar denna
på bästa sätt utan att det spricker igen!? vad använder man för sorts svets eller dyligt!? Har hört att man kan använda en dillon svets, stämmer det? Tanken är att det ska hålla!!!

Mvh Rickard
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Jag har för mig att man värmer upp hela toppen i någon ugn och svetsar den,men jag kommer ej ihåg vilken svetsmetod man använder,det gjorde man iallafall förr på rallytoppar m,m.
Billös...
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Vad är det för toppar.. Är det typ en 882, 462 el liknande är det säkert billigare att köpa en ny hos tex jankeeparts..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Har hört rykten om att dom i vissa länder utomland typ Cuba, pakistan tydligen ska vara hejare på att svetsa ihop toppar. För att det är svårt att få tag i nya där. Sen är det nog en pening fråga ochså.

Kanske något man skulle prova någon gång om man åker ditt och se om dom kan sina saker lär ju vara trevlig pris bild på en sån repration anntar jag där?

En idé som kanske är något att tänka på ifall du ska utomlands.
Och som ni vet här har jag ju en bekant som brukar tipsa mig om lite biliga trixs som Pakistansframvagnsinstälning, fungerar perfekt för mig gjorde det på en bil härom veckan igen.

Men annars håller jag med Jake är det en biligare typ av topp köp en begagnad eller ny i så fall.
Lycka till med toppen.

Mvh
MrV8
Leifholger
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Leifholger »

Precis när allt var färdigt för besiktning upptäckte jag också en spricka. En fin vattenridå och så var det bara att riva. Jag sökte ett tag efter någon som kunde svetsa - så det höll! Alla skakade på huvudet och ingen ville påstå att det skulle hålla. Det slutade med ett par Edelbrock-toppar och snart (lagom till snön!) ska väl den bli klar. Känns rätt ok i f s, med bra toppar på en helrenoverad 350 LT1 -70:a motor. Har en topp över om det kan vara intressant. Musse med rostfria Manley och nya säten. Kan kolla gjutnummer i så fall.
Leif Andersson/1543/-75:a
Skriv svar