Renovering av "traling arm".

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Renovering av "traling arm".

Inlägg av Mr SIXPACK »

Finns det någon som kan tipsa mig om man kan renovera denna själv och var jag kan hitta tips ("manual") för själva genomförandet. Eller om någon kan tipsa mig om någon som kan utföra detta jobb i Stockholmsområdet för rimliga pengar.
Tacksam för svar.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Hej Svempa.
Vad menar du med att renovera dom, är de bara gamla och fula med dåliga lager och bussningar. Det finns ett avsnitt i Corvettemagasinet nr 2-83 om hur man handgripligen byter bakhjulslager "det funkar jag bytte själv med hjälp av denna beskrivning" Det finns också väldigt väl beskrivet i servicemanualen hur man skiljer delarna åt och monterar ihop det igen. Jag antar att du ska blästra och måla när du har det demonterat.
Är dom rostskadade eller skeva så finns det väl ingen anledning att göra vid dom, då det finns nytillverkade att tillgå. Behöver du hjälp med någon sida från servicemanualen så kan jag nog kopiera och faxa eller maila till dig.
"Janne 289"
ABEJ
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 46
Blev medlem: ons mar 24, 2004 14:27

Byta bussning i trailingarm

Inlägg av ABEJ »

Om det är den främre bussningen du skall byta så kan jag rekomendera Alban Verne (087174307), medlem, ägare och van Corvette-meck med egen bilverkstad. Han har verktyg för att nita bussningen och lägger en snygg svets som avslutning.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Janne,
Jag har plockat isär allt, allt är blästrat och målat, men jag skall plocka ihop allt igen. Byta främre bussning, p-box, lager och sedan skall det schimsas in. Jag skall kolla om jag har Corvettemagasinet från -83 kvar. Om jag inte hittar den så ber jag att få återkomma.
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Måste man byta spindel distansen (spacern) eller kan behålla den man har??
Bästa Corvettehälsningar

Svemp@
Användarens profilbild
Janne
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 137
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:21
Ort: Gärds Köpinge

Inlägg av Janne »

Jag bytte inte distansen, och jag kan inte tänka mig att det behövs. Sätt gärna ihop först med torra lager, och schimsa noga. Plocka sedan isär igen och fyll lagren med fett, och sätt ihop igen med samma antal schims.
Om du inte har originalschims hemma så det räcker, så är ett tips att köpa hos momentum, det gjorde jag här i Kristianstad, de kostade bara några öre per styck. Momentum finns ju även där du bor, kolla på www.momentum-industrial.com.

Lycka till
"Janne 289"
Skriv svar