Mest trimmade/snabbaste C3an?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av KrilleN »

Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Tja.. direkt från besiktningen körde min garagepolare. till strippen utan några som helst modifieringar!!

Körde 10.5 med 220 km/h i slutfart på säve..
Säkert inte den vassaste bilen här inne, men en utav dem kan jag tänka mig!
Bilen är en -73:a helt olättad.
3.73 i bakaxel (använder inte fullt varv på strippen än.. blir mer gas till våren!)

Motorn är bromsad till 592 sughästar + 250 hk gas...
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av 2QIK4U »

KrilleN skrev:Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)
Det vet Du redan,,,,,*blink*
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av KrilleN »

2QIK4U skrev:
KrilleN skrev:Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)
Det vet Du redan,,,,,*blink*
Vad har du för tid då? Och den är ju inte lättad..nä då ...inte :)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Du har ju ingen corvette Robban.... en replika hahaha :P
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Robban har ju en C3:a åxå som han gasar med på gatan har jag sett,
E väl ingen replika det tror jag som de andra han har/haft.
Vet däremot inte om den e besiktigad, (Garanterat inte i det utförande jag sett den i iaf, :D ),
Vet ej heller hur fort den gått eller hur många HK den numer har.

Men robban som e en öppen kille fyller säkert i här :wink:

Jag hoppas då kunna matcha tiden på ovanstående snabba bil & lite bättre åxå då kanske, men min bil är inte färdig ännu så några tider med ny drivlina finns det ej ännu så det får väl visa sig sen, men puffran är då klar iaf, å den har då tot mer än 250HK mera än den snabbe besiktigade här ovanför,

Andvänder fortfarande orginalkonfigurationen till en Corvette på bilen 454"/TH-400/Delad axel, fast "lite" modifierat då... :twisted:
& min skall "ärligt" besiktigas på SBP den åxå & tankas som vanligt med blyfritt på närmaste mack, är byggd för att palla normalåkning/cruising etc, samt är helt olättad, snarare nertyngd istället... :lol:

Bilen ser i dag INTE helt ut som på bilden, har blivit mer ändamålsenlig så att säga.

Skall vara kul att höra om andra liksinnade, kul tråd, hoppas att den fylls på. :D
2QIK4U

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av 2QIK4U »

KrilleN skrev:Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)

Här kan jag inte läsa nåt om att det måste vara besiktat,,,eller olättat.
olättat innebär att man ska ha org. reservhjul och så va?( nu föll de flesta bilar bort här inne tror jag)

frågan gällde bara snabbaste C3:an på gatan.

Någon som vill satsa en peng och testa??...*blink*
Stingray-75
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 118
Blev medlem: fre jan 07, 2005 15:00
Ort: Uppsala

Muhahaha

Inlägg av Stingray-75 »

Tjena!!

Robban ser du en röd 75a dyka upp i backspegeln som blinkar tre gånger då kan du lika gärna hålla till höger och ge upp alla tankar på att försöka sätta den på plats :lol: :lol: för jag gasar mest och bromsar sist och vinner alltid.......varför vaknar jag alltid när drömmen är som bäst....
mvh t
20" E ballt!!!!
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av KrilleN »

2QIK4U skrev:
KrilleN skrev:Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)

Här kan jag inte läsa nåt om att det måste vara besiktat,,,eller olättat.
olättat innebär att man ska ha org. reservhjul och så va?( nu föll de flesta bilar bort här inne tror jag)

frågan gällde bara snabbaste C3:an på gatan.

Någon som vill satsa en peng och testa??...*blink*
jajaja, berätta vad du kör för tid nu då :) Du kan iallafall berätta vad du har för drivlina :)

MVH Krille
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

OMG!
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Ja!

Dåligt med tider här..
=)
-69, 502, Coupé
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

sting-75/ Jag vet så jag har redan lagt in en anti-vallentuna-radar som gör att när Du är inom 5 mils radie stängs tändningen av.
*fullt medveten om att jag inte har en chans*

Precis som Frisk säger är inte min -68 helt org. den är lite "krocklagad"

Drivlina: Th 400
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

2QIK4U skrev:sting-75/ Jag vet så jag har redan lagt in en anti-vallentuna-radar som gör att när Du är inom 5 mils radie stängs tändningen av.
*fullt medveten om att jag inte har en chans*

Precis som Frisk säger är inte min -68 helt org. den är lite "krocklagad"

Drivlina: Th 400
KOM IGEN NU!!! :)
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

BB- TH400- IRS
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

2QIK4U skrev:BB- TH400- IRS
IRS ???
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Precis som Frisk säger är inte min -68 helt org. den är lite "krocklagad"
:lol:

A ja... jag kommer inte långt jämfört med många andra men jag e ändå jätte nöjd med min strippentid på 12.41. Va ju ändå första gången för mig :)
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

KrilleN skrev:
2QIK4U skrev:BB- TH400- IRS
IRS ???
IRS = Independent Rear Suspension, Delad bakaxel, kanske inte en Corvette orginal då, -men det har ju inte jag heller, men min bygger då iaf, på en Corvette axel fast kraftigt omgjord, men det ser nog bara de som kan sin vetteaxel, svennarna ser nog ingen skillnad förutom att drivaxlarna är monster.
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

STINGRAY454 skrev: IRS = Independent Rear Suspension, Delad bakaxel, kanske inte en Corvette orginal då, -men det har ju inte jag heller, men min bygger då iaf, på en Corvette axel fast kraftigt omgjord, men det ser nog bara de som kan sin vetteaxel, svennarna ser nog ingen skillnad förutom att drivaxlarna är monster.
2QIK4U's Axlar var om jag inte minns fel, feta som på en lastbil och kommer väl ifrån en sådan... :)

(alltså inte de axlar som sitter jämsides med huvudet :roll: )
Senast redigerad av Nexxus den tor nov 10, 2005 17:42, redigerad totalt 2 gång.
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av STINGRAY454 »

2QIK4U skrev:
KrilleN skrev:Vem har mest trimmat utav alla C3 ägare här inne? Vem är snabbast?
Inte några dragracingbilar nu, utan gatbilar. :)

Här kan jag inte läsa nåt om att det måste vara besiktat,,,eller olättat.
olättat innebär att man ska ha org. reservhjul och så va?( nu föll de flesta bilar bort här inne tror jag)

frågan gällde bara snabbaste C3:an på gatan.

Någon som vill satsa en peng och testa??...*blink*
Han skrev ju faktiskt "Gatbil", sen är ju defenetionen på det lika stor som antalet ägare :roll: ,

Han kanske skulle ha defenierat det till vem har den snabbaste besiktigade normalt gatkörda C3-vetten... :lol:

Min egen defenetion på "Ärlig Gatbil" är en bil som är besiktigad av SBP utan en massa fusk/förändrade saker, tankas normalsoppa på macken,
kan köras likt en normal gatbil på cruising osv, utan de problem som en ren racer brukar medföra.
Har man modifierat något så skall det isf, vara inreggat så osv.
Det är MIN personliga defenetion iaf. :idea:

Men vet åxå att det finns de som tycker en gatbil kan vara en superlättat totalt ombyggd racerbil körandes på icke DOT godkända slicks med vågig raceplast/kolfiberkaross som aldrig skulle kunna tas igenom besiktningen utan gigantiskt arbete på att dölja sanningen så att säga, har repiga platsrutor utan torkare / defroster, Skramlande alu-inredning med springor ut till backen, däck som sticker en dec utanför skärmkanterna, körs på trailer till utgångsplatsen för ev, race sen hankar sig fram mellan sträckorna, måste köras på racesoppa i medtagna dunkar, går varm i både motor & låda vid en cruise :? .

Alla tänker vi ju olika, men jag tycker bilen i ex, ovan mer är en racerbil än en "Gatbil" oavsett att den i vissa sällsynta fall vid streetrace framförs hjälpligt på gatan efter mörkrets inbrott.

Men alla är vi ju olika... :roll:

& ja jag har inte heller nåt reservhjul kvar :wink: .
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

Hm, har själv nyligen tagit bort reservhjulsbaljan.
Men... är det inte till lite hjälp ändå att ha lite tyngd över hjulen för bättre grepp?
Det känns som att problemet vid rödljus kommer att bli än värre nu...
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Nexxus skrev:
STINGRAY454 skrev: IRS = Independent Rear Suspension, Delad bakaxel, kanske inte en Corvette orginal då, -men det har ju inte jag heller, men min bygger då iaf, på en Corvette axel fast kraftigt omgjord, men det ser nog bara de som kan sin vetteaxel, svennarna ser nog ingen skillnad förutom att drivaxlarna är monster.
2QIK4U's Axlar var om jag inte minns fel, feta som på en lastbil och kommer väl ifrån en sådan... :)

(alltså inte de axlar som sitter jämsides med huvudet :roll: )
De jämsides med huvudet är lite tunna har jag sett... :wink: Men har han axlarna du beskriver på vetten så kanske han har en Henrys axel eller en Pepe Estrada / Toms Differentials 12B, Grymma axlar till vette det.
Men det kan väl inte vara nån hemlis kan man tycka, så Robban fyller säkert i.

-Robban har du en av ovanstående, eller är det kanske ett eget hopkok ??.
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

frisk skrev:
Precis som Frisk säger är inte min -68 helt org. den är lite "krocklagad"
:lol:

A ja... jag kommer inte långt jämfört med många andra men jag e ändå jätte nöjd med min strippentid på 12.41. Va ju ändå första gången för mig :)
Jamen de e väl inte illa pinkat det med en gatcruiser, är ju inte många som hänger på då 8) , kördes det med eller utan gas ??.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Re: Mest trimmade/snabbaste C3an?

Inlägg av KrilleN »

STINGRAY454 skrev:
Min egen defenetion på "Ärlig Gatbil" är en bil som är besiktigad av SBP utan en massa fusk/förändrade saker, tankas normalsoppa på macken,
kan köras likt en normal gatbil på cruising osv, utan de problem som en ren racer brukar medföra.
Har man modifierat något så skall det isf, vara inreggat så osv.
Det är MIN personliga defenetion iaf.
Jag håller helt med, det var liksom så jag menade.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

*klart generad över den uppmärksamhet som en gammal slö gatsloda som min tycks ge*

Det var inte alls min mening.
Min gatbil är uppenbarligen mkt mer gatbil än de flesta här inne på forumet och jag är grymt imponerad över vilka tider Ni presterat.
Då jag betonar gatbil när talar om min gamla sunkiga -68 är det för den är och förblir så mkt gatbil att jag aldrig kommer få köra den på strip och få tid på den. Den saknar allt som ERA stripmonster uppenbarligen har( som gör att man kan köra på stripen) jag kör mest härikring, till kiosken och ICA Maxi/ OBS för inköp.
MIn bil har det mesta som bilarna hade från fabrik såsom kofångare runt om, fästen till dem, kylarram,krockbalk, strålkastarluckor (som uppenbarligen Stingray har lättat på sin bil) innerskärmar kort sagt det mesta man kan begära av en gatbil , förutom reservhjulsbalja(men den motsvarande vikten finns där i form av ett par gjutjärnBB storportstopppar som får ersätta baljan.....(som nexxus har lättat bort på sin)
Nä den här gamla hinken kör NI säkert ifrån med era preppade stripmonster......

men bara för att jag har en elakt stark tävlingsdrift och är väldigt givmild av naturen erbjuder jag vem som helst på forumet att langa upp en tusing så ser vi vem klarar flest armhävningar (axeldiskussionen)alternativt kör snabbast till våren.....any takers?
place Your bets hos admin före årsskiftet....

mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Drar mig nu tillbaks och ber om ursäkt för den ev. uppståndelse mitt tidigaste inlägg tydligen väckte.....*kryper ner under min sten igen och hoppas på tystnad/ lugn och ro*
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

:lol: :lol:

Ja du e go du Robban... armhävningsmästerskapen :lol:

Jag har åxå alla grejjerna du räknade upp inkl järnisar förutom min extremt lättade strålkastare då iof, :oops: om de nu är så mycket lättare... -var så när jag köpte den förr i tiden.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

strålkastaren = -30 kg på absolut rätt ställe,,,försök inte smyga undan nu fuskis....
sen missförstod Du mig,,,jag har ett par järnisar hängades där reservhjulsbaljan var.....*s*
tror inte du har ett par där....
mvh R
Senast redigerad av 2QIK4U den tor nov 10, 2005 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Frankyboy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 03, 2003 12:46
Ort: Växjö
Kontakt:

Snabba C3:or

Inlägg av Frankyboy »

Tja, för egen del så kör jag med orginal TH 400 (med shiftkit givetvis) samt org bakaxel.Den kördes dessutom för egen maskin 22 mil hem i ösregn till Växjö från Säve, med bilen i exakt samma skick som den gick på strippen, förutom däcken då. Det är väl en gatbil om något...Mvh/Frank
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jamen de e väl inte illa pinkat det med en gatcruiser, är ju inte många som hänger på då , kördes det med eller utan gas ??.
Naturligtvis fullgas hehe nä ingen lustig gas här inte... det vågar jag inte ännu :lol: Men visst hade jag ett par MT strret radial på och avgassystemet e la inte helt orginal med headers och ganska raka rör (med fjuttiga appledämpare). Stereon e ju inte orginal och reservdäck har jag inget. Motorn e ju orginal. Th400 som e "preppad". men annars e nog det mesta orginal.

Härlig tid du fick Frankyboy. Grattis? :)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

HA när vi talar om vikt och att lätta. Ni ska ju inte säga nått som åker plast, jag som kör med 1810 kg! plåt camaro med gjutjärnsbigblock. :)

Jag har allt sett video på din Robban, verkar ju ganska vass iallafall :)
Skriv svar