Finns det någon som kan tipsa mig om man kan renovera denna själv och var jag kan hitta tips ("manual") för själva genomförandet. Eller om någon kan tipsa mig om någon som kan utföra detta jobb i Stockholmsområdet för rimliga pengar.
Tacksam för svar.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Renovering av "traling arm".
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Svempa.
Vad menar du med att renovera dom, är de bara gamla och fula med dåliga lager och bussningar. Det finns ett avsnitt i Corvettemagasinet nr 2-83 om hur man handgripligen byter bakhjulslager "det funkar jag bytte själv med hjälp av denna beskrivning" Det finns också väldigt väl beskrivet i servicemanualen hur man skiljer delarna åt och monterar ihop det igen. Jag antar att du ska blästra och måla när du har det demonterat.
Är dom rostskadade eller skeva så finns det väl ingen anledning att göra vid dom, då det finns nytillverkade att tillgå. Behöver du hjälp med någon sida från servicemanualen så kan jag nog kopiera och faxa eller maila till dig.
"Janne 289"
Vad menar du med att renovera dom, är de bara gamla och fula med dåliga lager och bussningar. Det finns ett avsnitt i Corvettemagasinet nr 2-83 om hur man handgripligen byter bakhjulslager "det funkar jag bytte själv med hjälp av denna beskrivning" Det finns också väldigt väl beskrivet i servicemanualen hur man skiljer delarna åt och monterar ihop det igen. Jag antar att du ska blästra och måla när du har det demonterat.
Är dom rostskadade eller skeva så finns det väl ingen anledning att göra vid dom, då det finns nytillverkade att tillgå. Behöver du hjälp med någon sida från servicemanualen så kan jag nog kopiera och faxa eller maila till dig.
"Janne 289"
Byta bussning i trailingarm
Om det är den främre bussningen du skall byta så kan jag rekomendera Alban Verne (087174307), medlem, ägare och van Corvette-meck med egen bilverkstad. Han har verktyg för att nita bussningen och lägger en snygg svets som avslutning.
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hej Janne,
Jag har plockat isär allt, allt är blästrat och målat, men jag skall plocka ihop allt igen. Byta främre bussning, p-box, lager och sedan skall det schimsas in. Jag skall kolla om jag har Corvettemagasinet från -83 kvar. Om jag inte hittar den så ber jag att få återkomma.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Jag har plockat isär allt, allt är blästrat och målat, men jag skall plocka ihop allt igen. Byta främre bussning, p-box, lager och sedan skall det schimsas in. Jag skall kolla om jag har Corvettemagasinet från -83 kvar. Om jag inte hittar den så ber jag att få återkomma.
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Jag bytte inte distansen, och jag kan inte tänka mig att det behövs. Sätt gärna ihop först med torra lager, och schimsa noga. Plocka sedan isär igen och fyll lagren med fett, och sätt ihop igen med samma antal schims.
Om du inte har originalschims hemma så det räcker, så är ett tips att köpa hos momentum, det gjorde jag här i Kristianstad, de kostade bara några öre per styck. Momentum finns ju även där du bor, kolla på www.momentum-industrial.com.
Lycka till
"Janne 289"
Om du inte har originalschims hemma så det räcker, så är ett tips att köpa hos momentum, det gjorde jag här i Kristianstad, de kostade bara några öre per styck. Momentum finns ju även där du bor, kolla på www.momentum-industrial.com.
Lycka till
"Janne 289"