Stötstångs längd?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Stötstångs längd?

Inlägg av gbak »

Jag provmonterade topparna idag och statte tillbaka mina gamla stötstänger (L= 7,750") för att mest för att kolla om längden var ok eller inte.
På bilden kan man se hur rull vippan rört sig.
Man ser att fettet som jag la på rullen inte är helt i mitten av ventilen.
(Jag la in två hjälplinjer så att det tydligare skulle framgå vart kanterna är.)
Är min geometri bra eller skall jag kompensera för ocentreringen?
Hur viktigt är det att rullen ligger mitt på ventilen?

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tusan vad seriös Du håller på att bli!!*impnerad*
Viktigt.
Bäst är att skaffa en sån "plastvippa" /verktyg vi talade om i nån annan tråd på forumet . Då får Du reda på exakt vilken längd Du ska ha.
mvh R
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Rullen rör sig ca 4,5 mm vid 12 mm lyft.
Rullcentrum ligger ca 1,1 mm ur ventilcentrum.
På 1 mm lyft rör sig rullen ca 0,375mm.
Rullen måste alltså backas tillbaka vilket sker om man kortar stötstången.

Det ger att min nya stötstång skall vara 3mm kortare än den jag testat med (198mm)
Den nya längden blir 7,677".
Jag har mätt stötstången från ände till ände, är det så måtten anges när man handlar stötstänger ?
Det finns ju olika sätt att mäta en stötstång på.

Jag klarar mig utan vippan :D

Äntligen har jag lite nytta av all matte jag pluggat i ett till synes oändligt antal år :idea:
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Matematiken har man alltid nytta av hela livet igenom.
Gäller bara att man tillämpar den rätt.

Ja det är så man mäter stötstängerna.
Kan bli svårt att hitta såna på Ebay...*blink*
mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Om du frågar snällt så kan du få låna en checker jag har en som är mellan 7.500-8.700..

jakob
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jake:
Det var ett fint erbjudande!

Det skulle vara bra att verifiera mina teoretiska beräkningar med en riktig pushrod checker.
Skulle ju vara trist att sedan stå där med 16 st för korta/långa stötstänger.


Vad snälla ni är allihopa.
Jake lånar ut sin checker, Terner kör upp ett generatorfäste, en MIG svets får jag låna av en annan forum medlem, och 2QIK4U svarar på alla mina (dumma?) frågor, av Nexxus fick jag några tändstift när mina beckat ihop!

Alla ni som ställer upp på det ena och andra sättet skall ha ett stort tack!
Det här forumet är är kanon!!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

det är bara för Du är en poppis kille och ser till att forumet lever,,,utan dina inlägg- inget forum...

fast .....Du började i lördags,,,nu är det tisdag...hade Du haft en plastvippa/verktyg hade Du vart klar lördags + 5 minuter,,,,

men å andra sidan är det långt kvar till sommaren,,,och Du skaffar ju kompisar under tiden...*s*
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Har varit förkyld så jag har varit sängliggandes ganska mycket senaste dagarna. Så jag har ändå inte kunnat hämta nån plastvippa.

Men det har kliat i fingrarna så på kvällarna har jag smugit ner i garaget hostande och med rinnande näsa och pysslat lite.
Svårt att hålla sig ifrån garaget.

Jag måste nog begränsa mina inköp ett tag nu.
Frugan höll på att få en hjärnblödning när hon insåg hur mycket jag plöjt ner i Corvetten senaste året.
Hon var inte heller speciellt imponerad av mina rostfria slangöverdrag, speciellt inte kostnaden :x ......om man uttrycker det lite försiktigt.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hon sa väl: -"När Du ändå öppnar plånboken, varför köpte Du inte riktiga slangar/kopplingar för istället för fejk?"...
Det är go i Din fru!!...*tummen upp*
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: lör apr 23, 2005 0:37
Ort: Sollentuna

Inlägg av Nexxus »

gbak skrev: Hon var inte heller speciellt imponerad av mina rostfria slangöverdrag, speciellt inte kostnaden :x ......om man uttrycker det lite försiktigt.
Du får intala henne att du satsar pengar i eran pemsionsförsäkring, så kanske hon blir mer förstående? :)
STINGRAY454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 288
Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
Ort: Gävleborg.
Kontakt:

Inlägg av STINGRAY454 »

Nexxus skrev:
gbak skrev: Hon var inte heller speciellt imponerad av mina rostfria slangöverdrag, speciellt inte kostnaden :x ......om man uttrycker det lite försiktigt.
Du får intala henne att du satsar pengar i eran pemsionsförsäkring, så kanske hon blir mer förstående? :)
Gammal regel : Delge ALDRIG kostnader för egen hobby till samboende :idea: :wink:

I annat fall så är nog det bästa att köra på ovanstående inlägg. :?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Det finns olika utformning av stötstångs ändarna, en del är helt runda (sfäriska) andra är mer koniska.
Vad är det för skillnad på dessa och kan jag använda vilket som?

Det här är Comp Cams Hi Tech pushrods är det ett bra köp?
Och hur viktig är härdningen?
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Du kan använda vilket som...enda viktiga är om Du kör Jeselvippor(vilket Du inte gör) måste Du ha ändkulor därefter då de har en egen radie...

Härdningen är viktig då Du kör guideplates, vilket Du antagligen gör.
Se till att få stänger för härdade guideplates.

Allt comp cams gör är bra!
mvh R
Skriv svar