Victor JR /Holley DB 750

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DB 750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej , jag hoppas någon som kan bättre har förslag på lösning av följande problem. Har köpt 355 till min -76a som enl tidigare ägare skulle vara bromsad till att ge ca 400hk på bakhjulet. Monterade motorn och blev djupt besviken på vridet.
Den är utrustad enl följande. Holley DP 750, Victor JR insug, Crower cam Gross lift Intake och Exhaust:500/510 Duration 284/300 Duration 050:226/244, Bowtie toppar Intake Valves 2,02 Exhaust 1,6(detta är allt jag vet om topparna ). Hedman hedders samt modifierad std converter +500 varv (std 1700). Enl Summit är Victor JR insug o Holey 750 race delar som ej passar för gatan. Jag vill en startsnabb bil men inte en okörbar racemaskin som bara funkar mellan 3500-7000 varv.
Vad föreslår ni ?? Kan man sätta på orginalinsuget o behålla Holleyn eller kan jag bara byta till en lugnare kam?
Red Corvette -76
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena!

Jag skulle börja med det enklaste. Köp ett nytt dual-plane insug, typ Edelbrock Air-Gap RPM och testa med innan du går vidare med att riva ur kammen. Med det insuget får du betydligt mer vrid än singleplanet som sitter på. DP750 gör att den drar lite extra soppa, men svarar fortare än en vakum. Visst kunde den vara en 650 DP i stället, men som sagt börja med insuget och ett modert sådant. 8)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hej!
Inte kul att bli besviken på en motor som man förväntar sig kraft ifrån.
Har i princip samma motor som du, fast med Edelbrock Thunder 800cfm, kommer inte ihåg kamvärde men den är klart raceinspererad.
Tror ett problem är din convertern.
Srandard ligger det ett stallspeed på ca 1100-1200rpm. Din är modifierad +500, så då har du en stallspeed på 1700rpm. Funkar din varvräknare?
Victor JR funkar inte under 3500rpm. Tro mig!
Körde första tävlingen med orginal converter. Totaldöd maskin de första 100m innan varvet orkade upp. GUBBSTART.
Ny converter på 3500rpm så fick vi en "hemskekul" maskin.
Har inga problem med att köra den på crusing. Motorn drar på liten gas men det märks inte mer än att det är lite högre varv.

Vet du vad motorn innehåller för övrigt. Menar att det kan finnas risk att du kör sönder nåt om inte hela motorn är byggd lika vass som den ser ut (med insug o.d.)
Skruva isär och kolla kanske.
Har idag börjat skruva ur mina kolapsade kolvar :wink:

Så för att sammanfatta mina funderingar så tror jag du får välja på en ny converter eller nytt insug+förgasare för att få allt att fungera ihop.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DB 750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej Tackar för snabba svar. Jag trodde en std converter var på 1700.
Låter vettigt att byta converter, har blivit rekomenderad av Summit 2500 Converter. Har samma problem som Ornet , totaldöd första 100 m sedan börjar detta hända roliga saker.Är inte snabbare till 100km än orginalet.
Låter som lösningen är ny converter o nytt insug.
Resten av motorns skall vara helt ok med smidda kolvar o balanserad.
Svängningsdämparen sprack vid sista repan så den måste bytas, har dock en vev utan centrum hål, detta skall inte finnas på 350 enl Summit men den kan vara plockad från något annat. Kan man borra centrumhål gänga detta själv. Har hört att det är lätt att byta ut vikterna i automaten så den växlar vid högre varv är det någon som har erfarenhet av det . Shift kit är redan monterat.
Kenneth
Red Corvette -76
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Ta ALLTID en sak i taget när Du gör förändringar...Utvärdera vad bytet ger .....
Byt converter först,,,,och satsa gärna på en kvalitetsconverter istället för den Du talar om....
Du kan ju ifs fortsätta att lyssna till nån redneckrådgivare på summit som Du inte någoting om hans kunskapsnivå....eller så betvivlar Du en kille som säger att det inte finns 350 vevar som är ogängade,,,bevisligen har han redan visat vad han går för,,,*blink*Det fanns massor med såna vevar.....
Byt converter och testa,,,,att byta insug gör inte SÅÅÅ mkt som en del tycks tro,,,det insug Du har funkar bra ihop med resten av grejorna,,,dock ej turbinen som jag antar ej gått ihop med maskin innan.

Köp hellre en sak i taget till lite högre kostnad och få kvalitet!!
mvh R
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Håller på 2QIK4U
Om du väljer den hårda vägen när du ändå har en tuff maskin som klarar av det.
Har du gjort det "svåra" jobbet med ny converter får du en bra maskin, tror jag.
Ett insug byter du ju lätt senare om det inte funkar ändå.
Men jag funderar lite på valet på stallspeed. Personligen tror jag amerikanarna är lite försiktigare än oss, så ett högre stall ger mer glädje :D
Fast det är ju klart. Byter du till mildare bränsletillförsel så har du för hög stallspeed. :cry:
Inte lätt med dessa val.
Gör som jag. Bläddra lite i kataloger och dröm ett tag :wink:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DP750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej . Helt riktigt att den förra ägaren hade en helt annan converter dessutom hade han utväxling 4,10 och jag tror det är 3,08 på min.
4,10 var okörbart på längre sträckor så det inget alternativ. Om man går upp till en 3000 converter drar den inte fruktansvärt mycket soppa då, den drar i dag lätt 2 liter/mil med ägg under foten. Har i dag std flexplatta bör även denna bytas ?
Red Corvette -76
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Utväxlingen är inte lika starkt påverkande när Du kör automat som en manuell låda.
Den behöver INTE dra mer ...inte särskilt mkt mer bara för Du har en turbin med högre stallspeed. Det är begreppet kvalitetsconverter kommer in.
En "riktig" converter kostar dock som 2-3 snikisar....men har Du en corvette och gillar att njuta,,,,är det väl placerade kronor.

likaså är det bra att byta flexplatta(för dina fötters skull)när Du ändå är där och mekar...absolut inte ett måste,,,men ett par fötter är oftast värda mer än en dryg tusenlapp.
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Re: Victor JR /Holley DP750

Inlägg av frisk »

Red Corvette -76 skrev:Hej . Helt riktigt att den förra ägaren hade en helt annan converter dessutom hade han utväxling 4,10 och jag tror det är 3,08 på min.
4,10 var okörbart på längre sträckor så det inget alternativ. Om man går upp till en 3000 converter drar den inte fruktansvärt mycket soppa då, den drar i dag lätt 2 liter/mil med ägg under foten. Har i dag std flexplatta bör även denna bytas ?
Riktiga bilar drar MINST 2 liter milen :twisted:
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Victor JR /Holley DP750

Inlägg av Jake »

frisk skrev:
Red Corvette -76 skrev:Hej . Helt riktigt att den förra ägaren hade en helt annan converter dessutom hade han utväxling 4,10 och jag tror det är 3,08 på min.
4,10 var okörbart på längre sträckor så det inget alternativ. Om man går upp till en 3000 converter drar den inte fruktansvärt mycket soppa då, den drar i dag lätt 2 liter/mil med ägg under foten. Har i dag std flexplatta bör även denna bytas ?
Riktiga bilar drar MINST 2 liter milen :twisted:
OT, riktiga motorer räknar inte liter/mil.. utan Minut-Liter (liter/min), det är ju det man dimensionerar soppasystemet efter :)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tjôta!!

:lol:
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DP750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej
Vad utmärker en "riktig" converter :?: Vad är bult cirkeln på flex plattan som std? 10,750 eller 11,500.
Vad säger ni om det här att byta vikterna i automaten för att den skall växla vid högre varvtal. Min varvräknare kan man inte lita på hundra på men vid fullgas lägger han i tvåan redan vid ca 4200rpm. Med tanke på insuget så tappar han vridet igen vid växlingen.
Svängnigdämparen, behöver man gå upp till dyrgrip där också eller är det huvudsaken att det är stål. Funderar på att byta till rullvippor, är det något där man bör tänka på med tanke på det relativt höga lyftet jag har.
Kenneth
Red Corvette -76
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

En RIKTIG converter slirar inte så mkt på höga varv men ger Din bra ivägstamp när Du gasar på....mendans den ger vanligt mjukt frånskjut när Du smyger iväg.

Bra flexplattor har bägge bultmönster.

Dina övriga frågor är redan besvarade.....BYT EN SAK I TAGET OCH UTVÄRDERA...innan Du går vidare med nästa steg
mch R
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

vid fullgas lägger han i tvåan redan vid ca 4200rpm.
Det var lågt.
Min orginal med shift kit växlar vid rödmarkering, så om du har en frisk låda borde den växla likadant. Nåt stämmer inte.
Så du ska nog inte laborera med vikter? innan du vet att den funkar riktigt.

Nu har jag verkligen plågat min låda. På MECA strippen (200m) körde jag banan på manuellt 1:an och vid 7000rpm sköt 2:an in av sig själv.
Inget att rekomendera för svagsinta men det visar väl att TH400 är rätt skottsäker.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Kentucky
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 24
Blev medlem: ons apr 13, 2005 23:43
Ort: Vimmerby

Inlägg av Kentucky »

Hej, jag vart bara lite nyfiken, hur mycket vrid är det normalt att ta ur en sb? Och convertern har väl inget med motorns Nm att göra :?:
Sen undrar jag hur en sb står sig mot tex. en chippad saab 2,3T i vrid :?: :shock: M.v.h -Petri
-75 convertible
Joakim
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 151
Blev medlem: mån jan 26, 2004 15:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Joakim »

Kentucky skrev:Sen undrar jag hur en sb står sig mot tex. en chippad saab 2,3T i vrid :?: :shock: M.v.h -Petri
Ang vrid... Det är ju inte ovanligt att man strokar Sb:n till 383 och i tex denna artikel http://chevyhiperformance.com/techarticles/0304_zoops/
så plockar de ut 512 lb-ft jag tror att det blir 694NM om jag nu räknat rätt... det är ju ganska mycket om man jämför med en 2,3 saab som väl kan vrida ur sig 400 Nm om man har tur och inte gör mer än att steg 3 chippa en Aero.

Lustgasar du sedan en Sb som ovan så vet jag inte vad det blir av det hela men mindre vrid blir det ju inte i alla fall.... 8)

Det var mina amatöruppgifter...... :lol:

Mvh Jocke...
Corvette SB Convertible -72
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Kentucky skrev:Hej, jag vart bara lite nyfiken, hur mycket vrid är det normalt att ta ur en sb? Och convertern har väl inget med motorns Nm att göra :?:
Sen undrar jag hur en sb står sig mot tex. en chippad saab 2,3T i vrid :?: :shock: M.v.h -Petri
Convertern är en vridmomentsomvandlare. Gör man det hela rätt ska Du efter convertern ha mer,,,MER vrid än motorn krämar ur sig....
Alltså OTROLIGT viktigt att man VET vad man pysslar med här
mvh R
Stingray-75
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 118
Blev medlem: fre jan 07, 2005 15:00
Ort: Uppsala

Konverter?

Inlägg av Stingray-75 »

Tjena 2QIK4U jag har en 350 330hk har du något tips på lämplig konverter till mig :?:
mvh t
20" E ballt!!!!
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Så länge Du har 330 hk är det bästa Corvette orginal för L88 modellerna
Ska Du trimma på mer så Du förlorar vrid i bottterregistret finns annat att tilllgå.
mvh R
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

2QIK4U skrev:
Kentucky skrev:Hej, jag vart bara lite nyfiken, hur mycket vrid är det normalt att ta ur en sb? Och convertern har väl inget med motorns Nm att göra :?:
Sen undrar jag hur en sb står sig mot tex. en chippad saab 2,3T i vrid :?: :shock: M.v.h -Petri
Convertern är en vridmomentsomvandlare. Gör man det hela rätt ska Du efter convertern ha mer,,,MER vrid än motorn krämar ur sig....
Alltså OTROLIGT viktigt att man VET vad man pysslar med här
mvh R
Hmmmm MER vrid, hur då?? Lagrar den energi vid tomgång, eller påstår du att den konstant ger mer vrid?? Det luktar "Perpetum Mobile" här :)..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Jake: Skall du inte bli civilingenjör? :wink: En converter heter ju faktiskt vridmomentomvandlare på svenska. Du kan få ut upp till 2,5 gånger ingående vrid fast vid ett lägre varv naturligtvis - annars skulle du få din evighetsmaskin. Inte att förväxlas med turbinkopplingar som framallt sitter i vissa traktorer.

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tack Nordin!
Jag slapp...*s*
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej . Jag har nu kollat på lite olika 3000 converters, då finns det någon modell som har Anti-Ballooning plate, vad är detta ??
Sedan undrar jag lite ang detta med vridmoment, visst är det så att det är inget som säger att man får 3000rpm i stall speed bara för att convertern är benämnd med detta, utan det beror väl på vridet i motorn tex en SB skulle kunna hamna på en stall speed 2800 rpm och en BB på 3400rpm med samma converter ?
Kenneth
Red Corvette -76
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Hej Kenneth!
Det stämmer!
Antibalooningplate är en stor platta som är fastsvetsad och vart populär när folk började ta ut enorma effekter med lustgas....då fick de en ny sak att sälja.
Behövs bara vid enormt stora effektuttag- men det ser ballt ut( i flesta fall bara en massa onödig vikt)

mvh R
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

mer viktigt att tänka på är att en snik 3000rpm converter slirar och är väldigt slapp när Du kör normalt och motorn frivaraavar en hel del utan Du VILL ha slir ...typ vid ett vanligt rödljus,,,,,

en BRA converter tillåter dig att köra "normalt iväg från ett vanligt rödljus och ger Dig den där extra punchen bara när Du verkligen vill ha den,,,,
men det är ju det man får när man inversterar i bra saker
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vad ska jag ha för converter då? Kanske e den jag har jättebra men jag vet inte vad det e för en :oops: Den e blå!!! :lol: Stallspeed e 2800varv och den satt där när jag körde LS6 men nu kanske jag behöver nån annan? Vilket e att rekommendera? Har 3.08 i utväxling och som den e nu så känns det inte som den slirar speciellt mycket. Och då jag har fint vrid i motorn borde det ju vara bra men den e svår att varva upp vid startlinjen. sticker iväg på låga varv vilket låter tråkigt hehe. Men den e ju bra för stadskörning, vilket den gärna får fortsätta att vara...
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 689
Blev medlem: mån maj 24, 2004 12:29
Ort: Mammas mage...

Inlägg av M Nordin »

Synpunkter på Precision Industries? Vigilante närmare bestämt.

MVH

MN
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Precision gör bra grejor!
fast det gör alla tillverkare om man väljer något som inte ligger i deras
cheap-Charlie sortiment....tyvärr gör folk det alltför ofta för de känner sig osäkera och är omedvetna OM hur otroligt viktig convertern är för hur bilen presterar.

Helt övertygad om att en kille som Frisk skulle köra en sekund snabbare på strippen med den hemskemaskin han har OM:
den är riktigt injusterad....
med rätt stötdämpare...
med riktiga bussningar,,,
riktiga bakdäck....och framför allt med en bra converter....

Typ en TCI, Turbo Action eller Hughes roligare modeller...
mvh R
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Pm:a mig robban om förslag och priser :)
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie
Inlägg: 89
Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
Ort: Älmhult

Victor JR /Holley DP750

Inlägg av Red Corvette -76 »

Hej. Hittade ytterliggare något som verkar skilja mellan en dyrare/"billig" converter. Furnace Brazed, vad är detta ??
Funderar på att köpa sidepipes,är det något som påverkar effekten i negativ riktning, har i dag ett nästan nytt 2" orginal system( Inte alls roligt) :cry: .
Annars verkar jag ha lyckats fylla årets budget också med converter, sidepipes, nya dämpare o lite nytt gummi här o var.
Kenneth
Red Corvette -76
Skriv svar