Externa oljekyl`till lådan?
Externa oljekyl`till lådan?
Tänkte höra vad ni föredrar.
Ni som kör med externt oljekyl till automatlådan. Kör ni med bara externt kyl eller kör ni det externa i serie med original som sitter i kylaren?
MVH Krille
Ni som kör med externt oljekyl till automatlådan. Kör ni med bara externt kyl eller kör ni det externa i serie med original som sitter i kylaren?
MVH Krille
-
2QIK4U
Kör med separat system och det e kanon 
Rekommenderas. Samt en bra elfläkt. Dessutom , när vi är inne på kylning , så ska det göra susen med en "läpp" under fronten vilket jag saknar. Men jag ska försöka fixa en sådan även om jag hittintills inte haft nåra kylproblem bortsätt från precis i början av den nya motorn men det va ju pga kickdownen som låg i hela tiden så jag bara körde på högre varv hehe. så ska man race:a mycket eller tokköra ofta så kanske läppen kan göra gott?!?
Rekommenderas. Samt en bra elfläkt. Dessutom , när vi är inne på kylning , så ska det göra susen med en "läpp" under fronten vilket jag saknar. Men jag ska försöka fixa en sådan även om jag hittintills inte haft nåra kylproblem bortsätt från precis i början av den nya motorn men det va ju pga kickdownen som låg i hela tiden så jag bara körde på högre varv hehe. så ska man race:a mycket eller tokköra ofta så kanske läppen kan göra gott?!?
-
2QIK4U
För min 78:a som jag har monterat dubbla elfläktar på så hade jag inga som helst problem med temperaturen vid låga farter och krypkörning i stan.
Däremot fick jag trubbel när jag gav mig ut på den första långkörningen, tempen klättrade sakta men säkert upp mot kokpunkten utan att riktigt nå denna i hastigheter över 90 km/h !
Dessutom blev det så oerhört varmt nere vid fötterna så ett par byxor och skor gjorda av asbest hade suttit fint....
Monterade dit den lilla läppen eller spoilern (ca 7 cm´s höjd) och vips så var problemet borta ! Sval motor och sval kupé så nu kan man njuta av åkturer i hög fart utan att brinna upp !
Spoilern tvingar upp luften genom kylaren och in i motorrummet, utan denna så strömmar luften förbi underredet utan att göra ngn nytta. Det verkar tom som om luftströmmen utan spoiler monterad gör det svårare för fläkten att dra luft genom kylen. Det kanske är så att det byggs upp ett undertryck mellan underrede och vägbanan vid högre luftströmningshastigheter vilket leder till detta fenomen.
Så Frisk jag skulle satsa på att montera dit spoilern (kostar inte så mycket stålar) om du planerar att ge dig ut och ösa på ute på vägarna till sommaren.
Så GM:s teori stämmer väldigt dåligt med mina erfarenheter
Passar på att önska God Jul och Gott Nytt År till alla här i forumet,
//Hagge
Däremot fick jag trubbel när jag gav mig ut på den första långkörningen, tempen klättrade sakta men säkert upp mot kokpunkten utan att riktigt nå denna i hastigheter över 90 km/h !
Dessutom blev det så oerhört varmt nere vid fötterna så ett par byxor och skor gjorda av asbest hade suttit fint....
Monterade dit den lilla läppen eller spoilern (ca 7 cm´s höjd) och vips så var problemet borta ! Sval motor och sval kupé så nu kan man njuta av åkturer i hög fart utan att brinna upp !
Spoilern tvingar upp luften genom kylaren och in i motorrummet, utan denna så strömmar luften förbi underredet utan att göra ngn nytta. Det verkar tom som om luftströmmen utan spoiler monterad gör det svårare för fläkten att dra luft genom kylen. Det kanske är så att det byggs upp ett undertryck mellan underrede och vägbanan vid högre luftströmningshastigheter vilket leder till detta fenomen.
Så Frisk jag skulle satsa på att montera dit spoilern (kostar inte så mycket stålar) om du planerar att ge dig ut och ösa på ute på vägarna till sommaren.
Så GM:s teori stämmer väldigt dåligt med mina erfarenheter
Passar på att önska God Jul och Gott Nytt År till alla här i forumet,
//Hagge
Först gör den mer nytta i låga farter sen i höga? Därför mitt=2QIK4U skrev:Läppen gör mer nytta i låga farter. den kom till för Corvetterna hade för dålig kylning pga den minimala grillöppningen.
När man kör fortare än 70 blås räcker den till bättre enl. GM
mvh R
hmm?? så vilket e det?
Hagge...
Välkommen till Corvette-världen! HeheDessutom blev det så oerhört varmt nere vid fötterna så ett par byxor och skor gjorda av asbest hade suttit fint....
Min erfarenhet från första sommaren med nya BB-motorn i bilen är att utan läppen/spoilern så är man hjälplöst förlorad. Det finns ju ingen "grill" i alla fall inte på min -73 som kan släppa in luft till kylen utan luften kommer upp genom hålen framför spoilern ingen annan stans...ornet skrev:Det kanske är grillöppningen som räcker till bättre i höga farter
Grejerna saknades på min bil i början av säsongen men när jag fick på dom så vart livet lättare (och svalare)
Beträffande oljekylen till lådan så började jag med att använda den som sitter i vattenkylen. Precis som hagge säger så "byggde" temperaturen sin väg uppåt efter hand när man körde. Märkligt nog helt oberoende av körsätt.
Min vattenkyl var helt nyrenoverad med nya kylelement som hade 250 % bättre kylegenskap än originalkylen. Efter pluggning av automatlådekylen och inkoppling av separat oljekyl till automaten började livet leka !
Motorn går fint utan att över hetta i alla lägen och lådan känns betydligt stabilare i sin funktion.
Tog nästan hela sommaren att testa ut vad som var bäst men tror nog jag är hemma nu
Har för säkerhets skull även en elfläkt som kompletterar den mekaniska men den används sällan.
En annan komponent som är viktig är ju att ha rätt väg för kylluften efter kylaren. När jag satte in en helt ny kyltunnel som suger luften fint genom kylen så funka allt mycket bättre.
Sen kan man så klart strunta i all aerodynamik och bara hänga i en maffig racekyl med quadrupla fläktar så kyler det med så det räcker (tro mig det va mycket nära haha) men ville ha kvar lite originalstuk under huven.
Vad ni än väljer så kom ihåg att när kylen kyler för fullt så får ni in en otrolig massa värme i motorrummet, låt inte motorn dra i sig den luften då blir det skit av bränsleblandningen. Frisk luft via chamber i huven eller annan lösning måste till. Annars måste värmen avledas eller insugluften tas in där den är som kallast !
Jaja det där vet ni väl redan men ville bara säga att det är mycket som hänger ihop för ett bra resultat.
God Jul
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
De e plastbiten som sitter mellan kylen och motorn och som rundar sig snyggt runt fläkten för att det ska bli bra drag heheSTINGRAY454 skrev:Kyltunnel..???-Va e de å va sitter den då
Billigt originaltillbehör (c:a 4000:-)
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
-
2QIK4U
Det är ett av de vanligaste felen folk gör.... att de tar bort fläktkåpan,,,,och den effektiva orginalfläkten...
Har man allt i bra skicka och enligt orginal i maskinrummet då är det ingen risk at man får kylprobs...eller behöver "läppen"
terner,,,250% bättre???...det låter sm ett rrjält undermedel på tub eller nåt som en torgförsäljare vill kursa...*s*
men den är säkert bra,,,,men 250%???
mvh R
Har man allt i bra skicka och enligt orginal i maskinrummet då är det ingen risk at man får kylprobs...eller behöver "läppen"
terner,,,250% bättre???...det låter sm ett rrjält undermedel på tub eller nåt som en torgförsäljare vill kursa...*s*
men den är säkert bra,,,,men 250%???
mvh R
Jo, 2QIK4U, helt rätt, viktigt att ha fläktkåpan på plats för att få rätt flöde. Min kärra var utan denna när jag köpte den och trots monterad ny elfläkt så blev den överhettad. Övre kylarslangen flög av vid testkörning på Tyresövägen förmodligen pga av nästan helt tilltäppta kanaler i cellpaketet (kom inte så mycket i expansionstanken) , kul...
Rensade kylaren så gott det gick, testade igen men med samma heta resultat.
Renoverade kylaren (bytte ut cellpaketet) och då funkade det bra tillsammans med elfläkten (Flex A Lite) utom i högre farter. Där gjorde "läppen" det lilla extra för att hindra tempen att klättra mot kokpunkten.
Jag tror att min Corvette skulle funka bra idag med originalfläkt, fungerande viscokoppling till denna och fläktkåpa installerad men å andra sidan snurrar ju elfläkten igång bara när den behövs så man får väl ett par pållar extra utan originalfläkt.
Framförallt är elfläkten suverän när man "cruisar" omkring i låga farter, typ kökörning, som vi har gott om här i Stockholm speciellt när man tar kärran till jobbet en försommarmorgon.
Ja, men va f...n nu börjar man ju längta igen, till sommaren alltså
Nä, man skulle bo i södra Kalifornien, istället för här i Slaskträsk.
//Hagge
Rensade kylaren så gott det gick, testade igen men med samma heta resultat.
Renoverade kylaren (bytte ut cellpaketet) och då funkade det bra tillsammans med elfläkten (Flex A Lite) utom i högre farter. Där gjorde "läppen" det lilla extra för att hindra tempen att klättra mot kokpunkten.
Jag tror att min Corvette skulle funka bra idag med originalfläkt, fungerande viscokoppling till denna och fläktkåpa installerad men å andra sidan snurrar ju elfläkten igång bara när den behövs så man får väl ett par pållar extra utan originalfläkt.
Framförallt är elfläkten suverän när man "cruisar" omkring i låga farter, typ kökörning, som vi har gott om här i Stockholm speciellt när man tar kärran till jobbet en försommarmorgon.
Ja, men va f...n nu börjar man ju längta igen, till sommaren alltså
Nä, man skulle bo i södra Kalifornien, istället för här i Slaskträsk.
//Hagge
-
2QIK4U
-
johan lu
Hej Krille. Nu är det bara automat kylaren kvar en B-M med fläkt som skall monteras och sen blir det uppstart efter allt som monterats
väghållningspaket i från vettebrakes och polyretanbussningar.grövre bakaxelkåpa.kardanring.nyrenoverad växellåda(byggd för en framtida 540 på minst 700hk).ny turbin. hållbarare knutkors.nya bromsok bak.
Bränslesystem och elsystem o vakumsystem är på gång när vi fått allt till o lira. Ja du har säkert sett bilen under arbetets gång.
Ps vore kul om du kunde bränna av din film i från bedömmningen i nossebro
mvh Johan
väghållningspaket i från vettebrakes och polyretanbussningar.grövre bakaxelkåpa.kardanring.nyrenoverad växellåda(byggd för en framtida 540 på minst 700hk).ny turbin. hållbarare knutkors.nya bromsok bak.
Bränslesystem och elsystem o vakumsystem är på gång när vi fått allt till o lira. Ja du har säkert sett bilen under arbetets gång.
Ps vore kul om du kunde bränna av din film i från bedömmningen i nossebro
mvh Johan
Hej Johan
Har allt hört att det bara är kylaren kvar
Har allt sett bilen under arbetets gång, så snart blir det åka av då...förra året var Jag, Magnus och Ola ute och åkte 5 Januari med vettarna.
Jag har också lämnat in min låda, så att Per ser över den. Samt ny turbin är på väg hem från USA, blev en B&M Holeshot 3000. Motorn är uppe hos Christer på Autorep, får den i Januari
Sen är jag också med i matchen 
Blir fint sen när ni kör med 540cui, då beställer jag en 598cui hos Shafiroff
:):) http://www.shafiroff.com/598_755_engine.asp
Nä..det får nog vänta lite.......men ska bli kul att se Stefans 540 nu, hur den kommer att gå. Han kommer få styrk av en bil med 400 hk när han bara har 255 or ibak.
han får ju inget grepp.
Ska fixa en dvd från Nossebro.
MVH Krille
Har allt hört att det bara är kylaren kvar
Jag har också lämnat in min låda, så att Per ser över den. Samt ny turbin är på väg hem från USA, blev en B&M Holeshot 3000. Motorn är uppe hos Christer på Autorep, får den i Januari
Blir fint sen när ni kör med 540cui, då beställer jag en 598cui hos Shafiroff
Nä..det får nog vänta lite.......men ska bli kul att se Stefans 540 nu, hur den kommer att gå. Han kommer få styrk av en bil med 400 hk när han bara har 255 or ibak.
Ska fixa en dvd från Nossebro.
MVH Krille
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Känner mig manad att bara säga det att jag har en Derale version med dubbla el-fläktar färdig inbyggda i feting kåpa på väg hem från US till vetten så ingen tror att jag tog bort orginalet för att jag trodde den var dålig på att kyla...2QIK4U skrev:Det är ett av de vanligaste felen folk gör.... att de tar bort fläktkåpan,,,,och den effektiva orginalfläkten...
http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp
Till Auto-kyl har jag en B&M med inbyggd termostatkyld el-fläkt på.
http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp
Skall sedan åxå byta ut den 4-radiga orginalkylaren till en Griffin eller Be-cool dubbelradig feeting är det tänkt.
ihop med Derale fläktarna/kåporna så skall det då kunna hålla 700+ hästar kallt enligt Be-cool iaf.
http://www.becool.com/products_rads_dual.cfm
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Hur mycket pulver har du under locket ungefär,johan lu skrev:Själv kör jag med Bee cool alu kyl o Bee cool 16" fläkt funkar o ser bra ut
BB eller liten en,
V-Pumpsort,
Stallspeed / tomgångsvarv,
Järnisar eller alu-lock,
Har du kåpa/avskärmning till fläkten,
Hur stor fick du dit,
Kylen alltså,
Är det en singel eller dubbelradig,
hur tjocka är raderna,
Annat informativt ??.
-
johan lu
Tjenna!
Enligt Pekka som byggt motorn ca 530 ärliga hästar fast jag har även hört upp till 550 av förståsigpåare.Men vi får inte glömma att motorn är byggd för blyfritt dvs ross 10.2 kolvar och hydralrulle= inga justeringar.
När allt lirar så tänkte jag göra ett bromstest vid rätt tillfälle.
Vattenpump är en remdriven edelbrock alu med tanke på enkelhet i första hand.
Kylet köptes i från summit som allt annat och Bee cools bolt on alu kyl i hop med bee cools alu fläkt 16" som sattes dit med egen fästanordning som svetsades fast i alu på kylets ram (svårt att förklara men en bra lösning o ingen skada på kylet). orginalfläkten är borttagen och alu remskivor är använda samt kromad vattenpump (ser ju lite show ut).
När det gäller topplock användes edelbrock alu rpm performer med kam kit i från comp cam o andra ventiler o fjädrar. Titta gärna på distrikt skaraborg Nossebroträffen finns en bild på motorutrymmet.
Hoppas vi synns på ngn träff vill gärna syna din fet vette.
Enligt Pekka som byggt motorn ca 530 ärliga hästar fast jag har även hört upp till 550 av förståsigpåare.Men vi får inte glömma att motorn är byggd för blyfritt dvs ross 10.2 kolvar och hydralrulle= inga justeringar.
När allt lirar så tänkte jag göra ett bromstest vid rätt tillfälle.
Vattenpump är en remdriven edelbrock alu med tanke på enkelhet i första hand.
Kylet köptes i från summit som allt annat och Bee cools bolt on alu kyl i hop med bee cools alu fläkt 16" som sattes dit med egen fästanordning som svetsades fast i alu på kylets ram (svårt att förklara men en bra lösning o ingen skada på kylet). orginalfläkten är borttagen och alu remskivor är använda samt kromad vattenpump (ser ju lite show ut).
När det gäller topplock användes edelbrock alu rpm performer med kam kit i från comp cam o andra ventiler o fjädrar. Titta gärna på distrikt skaraborg Nossebroträffen finns en bild på motorutrymmet.
Hoppas vi synns på ngn träff vill gärna syna din fet vette.
-
johan lu
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Låter som en skoj Vette de där du.
Enligt BeCools listning så verkar du har kyl enligt deras sätt att se det på för ca:400HK då, Men funkar ju bra för dig. De kanske specar för Florida värme ex,
I BeCool specen förutsätter det dubbel 1"rader + 16"Elblås i kåpa,
Samma kyl fast med dubbla 11"Elfläktar specas till 700HK.,
Å sen med dubbla 13":are så är det 1000HK på specen.
Men de skriver ju inte yttermåtten på kylen tex,
själv hade man väl tänkt pressa ner det största som fysiskt går dit.
Det varierar säkert i oändlighet med vilka grejjer man har i övrigt på hur varmt eller kallt det går, man får väl försöka få till det så gott det går, å räcker inte det så får man förbättra,
Men jag startar gärna med både "Hängslen å Livrem" så kanske man blir helnöjd 4-ever, -Även morrande efter 2tim på en "stillastående" jättecruising med utetempen på 25+.
Ja du det där med träff kanske blir tungt det, bor ju i Gävleborg så det är väääldigt långt till det mesta skoj ni har därnere i landet
, (Mantorp hade vart kul
), det en annan kanske kan sträcka sig till nåt år iaf, är väl i så fall Västerås/Power meet, ca:15mil enkel har jag för mig.
Blir det längre tex, en tur till Tullinge eller dyl, så blir det nog trailer, inte för att det inte kommer att gå å åka i kärran, men tänker på bla, Soppakostnad kanske +3L/milen eller så, Däckslitage (Gatslicks), om nåt går sönder etc, man är ju iaf, över 20mil enkel hemifrån då...
Men man får väl se till sommarn hur den känns, man skall väl aldrig säga aldrig.
Enligt BeCools listning så verkar du har kyl enligt deras sätt att se det på för ca:400HK då, Men funkar ju bra för dig. De kanske specar för Florida värme ex,
I BeCool specen förutsätter det dubbel 1"rader + 16"Elblås i kåpa,
Samma kyl fast med dubbla 11"Elfläktar specas till 700HK.,
Å sen med dubbla 13":are så är det 1000HK på specen.
Men de skriver ju inte yttermåtten på kylen tex,
själv hade man väl tänkt pressa ner det största som fysiskt går dit.
Det varierar säkert i oändlighet med vilka grejjer man har i övrigt på hur varmt eller kallt det går, man får väl försöka få till det så gott det går, å räcker inte det så får man förbättra,
Men jag startar gärna med både "Hängslen å Livrem" så kanske man blir helnöjd 4-ever, -Även morrande efter 2tim på en "stillastående" jättecruising med utetempen på 25+.
Ja du det där med träff kanske blir tungt det, bor ju i Gävleborg så det är väääldigt långt till det mesta skoj ni har därnere i landet
Blir det längre tex, en tur till Tullinge eller dyl, så blir det nog trailer, inte för att det inte kommer att gå å åka i kärran, men tänker på bla, Soppakostnad kanske +3L/milen eller så, Däckslitage (Gatslicks), om nåt går sönder etc, man är ju iaf, över 20mil enkel hemifrån då...
Men man får väl se till sommarn hur den känns, man skall väl aldrig säga aldrig.
-
johan lu
Angående kyl
Hade den diskussionen med Pekka om deras kit med 2 11" fläktar och som du ser på bilden så tar fläktkåpan upp en stor del av kylen. dvs genomströmningen vid vanligt vinddrag kommer att hämmas av kåpan.
Och vid lugn o långsam körning blir inte motorn så varm och skall klara sig med 1 16" fläkt vilket den gör som jag fick testat i somras med 26 grader varmt och kilometerlånga köer på fler timmar i lysekil på crusingen i sommras.
En teori
Hade den diskussionen med Pekka om deras kit med 2 11" fläktar och som du ser på bilden så tar fläktkåpan upp en stor del av kylen. dvs genomströmningen vid vanligt vinddrag kommer att hämmas av kåpan.
Och vid lugn o långsam körning blir inte motorn så varm och skall klara sig med 1 16" fläkt vilket den gör som jag fick testat i somras med 26 grader varmt och kilometerlånga köer på fler timmar i lysekil på crusingen i sommras.
En teori
-
johan lu

