Hej
Jag skall ansöka om clubförsäkring och ett av kraven är dold strömbrytare, nu undrar jag var man monterar den enklast i en C5 -00? Många rekommenderar att man skall undvika att koppla från batteriet eftersom datorn tappar sina inställningar men i det här fallet är det väl oundvikligt, något man bör tänka på?
Dold strömbrytare
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Det behöver du inte ha i en C5 för att få CCS klubbentusiastförsäkring i Länsförsäkringar.
Då det är många frågor om försäkringar och priser kan det vara bra att man noga läser vad som gäller avseende försäkringar här på klubbsidan.
En sak som kanske de flesta vet, men som kan vara värt att nämna är att ingen entusiastförsäkring i något försäkringsbolag (vad jag vet) har maskinskada. Det innebär, att har man en C5 och det händer något med motor eller växellåda är man inte försäkrad.
Det kan vara värt - på en nyare corvette (som inte omfattas av GM-garantin) - att jämföra vad det kostar med en vanlig försäkring. Man har ju den oftast bara påställd halva året, så skillnaden kanske inte blir så stor i premie mot entusiastförsäkringen. (Maskinskadan har ett tillägg på 5000 kr i Länsförsäkringar för vanlig försäkring på importerade bilar.)
Tyvärr måste man nog bo i de mindre befolkade delarna av landet, på landet och ha haft körkort ganska många år för att det skall löna sig med en vanlig försäkring med hänsyn till premiesättningen. Men med medelåldern i klubben så kan det kanske vara en tryggare affär.
För medlemmar yngre än 30 år torde den billigaste försäkringen fås genom att gå med i klubben och efter ett års medlemsskap teckna entusiastförsäkring. Observera att jag nu bara berört nyare corvetter.
Janne
Då det är många frågor om försäkringar och priser kan det vara bra att man noga läser vad som gäller avseende försäkringar här på klubbsidan.
En sak som kanske de flesta vet, men som kan vara värt att nämna är att ingen entusiastförsäkring i något försäkringsbolag (vad jag vet) har maskinskada. Det innebär, att har man en C5 och det händer något med motor eller växellåda är man inte försäkrad.
Det kan vara värt - på en nyare corvette (som inte omfattas av GM-garantin) - att jämföra vad det kostar med en vanlig försäkring. Man har ju den oftast bara påställd halva året, så skillnaden kanske inte blir så stor i premie mot entusiastförsäkringen. (Maskinskadan har ett tillägg på 5000 kr i Länsförsäkringar för vanlig försäkring på importerade bilar.)
Tyvärr måste man nog bo i de mindre befolkade delarna av landet, på landet och ha haft körkort ganska många år för att det skall löna sig med en vanlig försäkring med hänsyn till premiesättningen. Men med medelåldern i klubben så kan det kanske vara en tryggare affär.
För medlemmar yngre än 30 år torde den billigaste försäkringen fås genom att gå med i klubben och efter ett års medlemsskap teckna entusiastförsäkring. Observera att jag nu bara berört nyare corvetter.
Janne
Jag försökte teckna en entusiastförsäkring genom klubben, alltså i Länsförsäkringar, förra våren när jag bytte från C4 till C5 men det var blankt nej. Man ska tydligen ha fler försäkringar (bruksbil samt hemförsäkring) hos dem för att kunna få entusiastförsäkringen. Jag pratade med tre olika personer, varav den ena är någon slags chef och bekant med en av mina jobbarkompisar, men slutbeskedet var att "Du har inte dina andra försäkringar hos oss för att få teckna entusiastförsäkringen, och att teckna nya färsäkringar/flytta över bruksbilen till Länsförsäkringar känns bara som ett sätt att försöka utnyttja den låga premien".
Tror f-n jag försöker utnyttja den låga premien! Vad skulle jag annars kontakta dem för?!
Brukar deras kunder välja dem för att de letar efter den dyraste premien?
Jag funderade ett tag på att låta klubben se över det, men jag hittade en försäkring i sockenbolagen som jag blev nöjd med. Även om den är dyrare. Det bästa av allt var väl ändå att jag redan gjort upp köpet på C5:an för jag blivit "garanterad" en entusiastförsäkring av någon jag talade med på Länsförsäkringar några veckor tidigare...
Tror f-n jag försöker utnyttja den låga premien! Vad skulle jag annars kontakta dem för?!

Brukar deras kunder välja dem för att de letar efter den dyraste premien?
Jag funderade ett tag på att låta klubben se över det, men jag hittade en försäkring i sockenbolagen som jag blev nöjd med. Även om den är dyrare. Det bästa av allt var väl ändå att jag redan gjort upp köpet på C5:an för jag blivit "garanterad" en entusiastförsäkring av någon jag talade med på Länsförsäkringar några veckor tidigare...
Senast redigerad av Grönbladh den tis jan 31, 2006 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Förr: 1994 Coupé "Admiral Blue"
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
Nu: '00 Coupé Dark Bowling Green
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 139
- Blev medlem: sön okt 19, 2003 17:43
- Ort: Skaraborg
Ja du Grönbladh, jag beklagar det du fått höra. Tyvärr (om det är ett passande uttryck) har ju Länsförsäkringar uttryckt sig lite olika beroende på vilka distrikt de talar för.
Mitt inlägg, förutom att tala om att det inte behövdes dold strömbrytare i detta fall, var att framföra synpunkten om att tänka på att entusiastförsäkring inte är ett fullgott skydd för att den saknar maskinskadedelen.
Klubben har ju tydliga anvisningar här på hemsidan vad som gäller våra medlemmar.
Personligen är jag inte heller glad åt att LF "sätter press på oss" (jag kan ju inte skriva utpressar den enskilde) med att kräva att vi måste bli helkunder för att få teckna entusiastförsäkrning på årsmodell 85- och nyare. Men vad man kan läsa i fler trådar är det få försäkringsbiolag man höjer till skyarna.
Hälsningar
Janne
Mitt inlägg, förutom att tala om att det inte behövdes dold strömbrytare i detta fall, var att framföra synpunkten om att tänka på att entusiastförsäkring inte är ett fullgott skydd för att den saknar maskinskadedelen.
Klubben har ju tydliga anvisningar här på hemsidan vad som gäller våra medlemmar.
Personligen är jag inte heller glad åt att LF "sätter press på oss" (jag kan ju inte skriva utpressar den enskilde) med att kräva att vi måste bli helkunder för att få teckna entusiastförsäkrning på årsmodell 85- och nyare. Men vad man kan läsa i fler trådar är det få försäkringsbiolag man höjer till skyarna.
Hälsningar
Janne