Förbättra väghållningen
Förbättra väghållningen
Har planer på att förbättra väghållningen för jag tycker den är lite mjuk och vinglig jämfört med en tidigare bil som jag hade lagt ner en del på.
Det jag undrar är vad som ger mest? Funderar på stötdämpare,krängningshämmare och metal end links,+sänka lite i samband med bytet i så fall.Därefter en fyrhjulsinställning.
Några tips på bättre kombination eller andra åtgärder?
Det jag undrar är vad som ger mest? Funderar på stötdämpare,krängningshämmare och metal end links,+sänka lite i samband med bytet i så fall.Därefter en fyrhjulsinställning.
LEV SNABBARE !
Re: Förbättra väghållningen
Det är ett stort lyft att installera Hotchkis krängningshämmare med riktiga justerbar länkar och -04 Z06 dämparen som är helt överlägsen de tidigare C5 dämparna inklusive dämparna på vanliga C5 -04. Helt klart det populäraste paketet vi säljer.Jonne skrev:Har planer på att förbättra väghållningen för jag tycker den är lite mjuk och vinglig jämfört med en tidigare bil som jag hade lagt ner en del på.
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Om du inte sänker för mycket så fungerar det bra med Z06 dämparna, sänker du 20mm runt om är det inget problem men ska du sänka mer så är det bättre med Bilstein dämparna - annars finns coilovers så har du inga sådana bekymmer längre samt en massa andra fördelarMackeC5 skrev:Väcker denna tråden lite.
Tänkte byta dämpare och funderar på dessa Z06-dämparna. Hur äe det att jämföras med Bilstein-dämparna? Min C5 är sänkt, är de dämparna för korta då?
//Macke

Denna bil är rejält sänkt med PFADT coilovers, den är sänkt så långt det går bak utan att däcken tar i skärmkanten, fram går det att sänka ytterligare 20mm utan problem - om man bortser från fartguppen

RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
Den är sänkt mer än 20mm, du bör då välja Bilstein dämpare alternativt PFADT coilovers för optimal prestanda.MackeC5 skrev:Ok, problemet är bara att det är inte jag som sänkt den utan jag köpte den sänkt, och jag vet inte hur mycket det är, har lixom ingen att jämföra med
Jag måste också påpeka att från vad jag kan se på bilden så är den sänkt för mycket bak i förhållande till fram - du ska alltid bibehålla bilens lutning framåt vilken är ca 13-15mm i skillnad mellan fram och bak.
Bilens aerodynamiska egenskaper förstörs vilket resulterar i en väldigt 'lätt' framvagn vid höga farter.
Grattis! upplevde samma sak med mina coilovers och justerbara swaybars från vette.se... Bilen känns som en gokart med en jätte motor hehen_brio1 skrev:fick på Bilstein sport dämpare igår (från vette) till det har ja Hotchkis krängningshämmare och fy f*n vilken j*¤3a skillnad det blev!!
det blev som en helt ny bil!!
och tillsammans med vararam och B&B bullet så blev de ju inte heller sämre
Extreme Sportcars AB
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
Sveriges bästa sportbilsverkstad,Full service,
Motorbyggen,Custombyggen,Mappning,Reservdelar,
Tillbehör,Racing delar mm.
Vi har erfarenhet OCH utbildning...
Extreme Sportcars AB, +46 723026075, skicka sms vid ej svar.
vette.se skrev:Den är sänkt mer än 20mm, du bör då välja Bilstein dämpare alternativt PFADT coilovers för optimal prestanda.MackeC5 skrev:Ok, problemet är bara att det är inte jag som sänkt den utan jag köpte den sänkt, och jag vet inte hur mycket det är, har lixom ingen att jämföra med
Jag måste också påpeka att från vad jag kan se på bilden så är den sänkt för mycket bak i förhållande till fram - du ska alltid bibehålla bilens lutning framåt vilken är ca 13-15mm i skillnad mellan fram och bak.
Bilens aerodynamiska egenskaper förstörs vilket resulterar i en väldigt 'lätt' framvagn vid höga farter.

Där ser det ut som att det skiljer en aning. Måste ju vara säker så att man inte köper fel dämpare, jag tycker den ligger väldigt bra på vägen i högre hastigheter som den är nu, det enda är att om vägen är dålig så dansar baken ut lite åt sidorna vilket är mycket irriterande.
Nu ser det bättre ut men för att vara säker så mät från ramen bakom framhjulet till golvet och mät från ramen framför bakhjulet till golvet - det ska då skilja 13-15mm. Med ramen avses den raka tröskelbalken där inte plåtar är svetsade.MackeC5 skrev:Inte bra om det nu stämmer, fast den står iofs inte helt rakt på den bilden, om man tittar på denna då?
Där ser det ut som att det skiljer en aning. Måste ju vara säker så att man inte köper fel dämpare, jag tycker den ligger väldigt bra på vägen i högre hastigheter som den är nu, det enda är att om vägen är dålig så dansar baken ut lite åt sidorna vilket är mycket irriterande.
Att den dansar i sidled, framförallt när det svänger på ojämn väg/bana är en bladfjädersjukdom, för att bli av med det så är det coilovers som gäller.
Om en C6 Z06 standard med bladfjädrar åker ifrån en Porsche Turbo med coilovers på bana, så tror jag att investering i coilovers är bortkastade pengar för en gatbil.
Satsa på Bilstein Sport-dämpare och grövre krängningshämmare, så går det så bra det kan på gatan.
Jag åker standard Z06 2001 kompletterad med VaraRam-insug och Elite Engineering Tunnel Reinforcement Plate och bilen går som på räls både på gatan +200 km/tim och på bana. Ingen konstig wobbling trots fullgaskörningar i hög hastighet.
Viktigare är t.ex. att förbättra hjulvinklar t.ex. öka Camber till Z06 specs eller högre, bättre däck (R-däck). Wobbling kan också ha att göra med slitna originalbussningar. Kanske byta till polyurethanebussningar.
Med coilovers får du förvisso möjligheter att fin-tuna inställningen i ett antal steg (dämpning i 10-15 steg och steglös fjäderspänning alt. progessiva fjädrar), men vem vill göra detta på en gatbil som används för olika vägar. På bana uppenbara fördelar, men inte helt trivialt att få rätt inställning - mycket testa).
Satsa på Bilstein Sport-dämpare och grövre krängningshämmare, så går det så bra det kan på gatan.
Jag åker standard Z06 2001 kompletterad med VaraRam-insug och Elite Engineering Tunnel Reinforcement Plate och bilen går som på räls både på gatan +200 km/tim och på bana. Ingen konstig wobbling trots fullgaskörningar i hög hastighet.
Viktigare är t.ex. att förbättra hjulvinklar t.ex. öka Camber till Z06 specs eller högre, bättre däck (R-däck). Wobbling kan också ha att göra med slitna originalbussningar. Kanske byta till polyurethanebussningar.
Med coilovers får du förvisso möjligheter att fin-tuna inställningen i ett antal steg (dämpning i 10-15 steg och steglös fjäderspänning alt. progessiva fjädrar), men vem vill göra detta på en gatbil som används för olika vägar. På bana uppenbara fördelar, men inte helt trivialt att få rätt inställning - mycket testa).
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Gillar man crosstalk sp behåll stenåldersfjädrarna
gillar man det inte och vill ha mer kontroll och justerings möjligheter köp coilovers . Sedan får ju var och en avgöra om man bara vill uppgradera motorn när man trimmar sin bil och skita i resten
.

Bobrob skrev:Om en C6 Z06 standard med bladfjädrar åker ifrån en Porsche Turbo med coilovers på bana, så tror jag att investering i coilovers är bortkastade pengar för en gatbil.
Eat my dust 

Att jämföra med en Porsche Turbo är inte speciellt intressant eftersom det är den tyngsta och framförallt en bil med mycket vikt där bak av Porsche modellerna - jämför istället med en GT3 och även C6 Z06 blir frånåkt men det är tämligen ointressant.Bobrob skrev:Om en C6 Z06 standard med bladfjädrar åker ifrån en Porsche Turbo med coilovers på bana, så tror jag att investering i coilovers är bortkastade pengar för en gatbil.
Om du har möjlighet prova själv på bana med en coilover bil och en bladfjäderbil - i kurvor med ojämnheter tappar bladfjäderbilen greppet medans coiloverbilen går som på räls när du ligger på gränsen. Du har andra fördelar på köpet som att kunna justera höjden på bilen helt fritt, justera compress/rebound och möjlighet att byta fjäderhårdhet efter behov till en bråkdel av kostnaden för en bladfjäder.
Om du översätter det till gatbruk så åker jag hellre en coilover bil än en bladfjäderbil om jag skulle klanta mig och ha för hög fart in i en kurva med ojämnheter.
Har GM's C5R eller C6R bladfjädrar - NEJ - de har coilovers för optimal prestanda och justerbarhet.
Det som betyder något är hur bilen ska användas och vilken säkerhet man vill ha. Till sist, det finns ingen Corvette , C6 Z06 inräknad som gått snabbare på SuperStage än min -00 Corvette med coilovers .....
Ämnet stängt för min del

Problemet med justerbara coilovers är väl bl.a. att du måste åka ett 10-tal gånger genom kurvan (banan), med justering av dina coilovers varje gång innan det går optimalt - feljusterat kan gå sämre. Ok på bana, men inte säkert optimalt på vanlig väg.vette.se skrev:Om du översätter det till gatbruk så åker jag hellre en coilover bil än en bladfjäderbil om jag skulle klanta mig och ha för hög fart in i en kurva med ojämnheter.Bobrob skrev:Om en C6 Z06 standard med bladfjädrar åker ifrån en Porsche Turbo med coilovers på bana, så tror jag att investering i coilovers är bortkastade pengar för en gatbil.
Har GM's C5R eller C6R bladfjädrar - NEJ - de har coilovers för optimal prestanda och justerbarhet.
Det som betyder något är hur bilen ska användas och vilken säkerhet man vill ha. Till sist, det finns ingen Corvette , C6 Z06 inräknad som gått snabbare på SuperStage än min -00 Corvette med coilovers .....
Ämnet stängt för min del
Superstage är ju inte bara väghållning - det är motoreffekt och bromsar också - eller hur - där kan man väl inte jänföra din bil med en standard C6 Z06 heller.
Javisst coilovers för banracing när man har tid och kunskap att ställa in dem - för vanlig väg - knappast - där är Bilstein Sport och grövre krängningshämmare det mest prisvärda alternativet.
Stängt för min del!
Robert Palmqvist
Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Corvette Z06 2001
En av CCS grundare
www.VetteParts.se

Så om man sammanfattar detta så ska jagvette.se skrev:Nu ser det bättre ut men för att vara säker så mät från ramen bakom framhjulet till golvet och mät från ramen framför bakhjulet till golvet - det ska då skilja 13-15mm. Med ramen avses den raka tröskelbalken där inte plåtar är svetsade.MackeC5 skrev:Inte bra om det nu stämmer, fast den står iofs inte helt rakt på den bilden, om man tittar på denna då?
Att den dansar i sidled, framförallt när det svänger på ojämn väg/bana är en bladfjädersjukdom, för att bli av med det så är det coilovers som gäller.
1 Mäta för korrekta inställningar
2 För att komma undan så billigt som möjligt och mest "money for value" satsa på bilstein och hotchkis kr-hämmare för ca 10 loppor, ca hälften ved coilovers kostar.
3 En hjulinställning med Z06 inställningar, har däckfirmorna dessa värden förresten, med tanke på att den aldrig sålts i Sverige

Med tanke på att jag aldrig ligger på bana osv utan vanlig gatkörning så tror jag detta är det bästa för mig just nu, det går ju alltid byta mot coilovers senare om man vill.
Tack för mycket bra svar.
//Macke
-
- Corvetteexpert
Ämne: Förbättra väghållningen
Jag tycker att min bil är orolig i kurvor med ojämn beläggning, det känns som den "hoppar" iväg med bakvagnen. Det lutar åt ett coilover kit, vet dock inte vilket ännu.
Har läst att alla sätter dit grövre krängare. Har läst på ett annat forum om några som kör racing med en C4:a. De fick sämre varvtider med grov krängare bak. Jag TROR till och med att deras bästa varvtider på Mantorp var utan krängare bak! Min arbetskamrat har bland de bästa tiderna i superstage, ingen krängare bak! Frågar jag rally kompisar som byggt RS bilar så säger dom samma sak. Det är viktigt att den inte blir för stel, det blir bara hjulspinn ut ur kurvorna och ingen fart.
Kanske är det bäst att lägga pengarna på ett riktigt bra coilover kit och åka vidare med Z51 krängarna?
Såg att Pfadt hade ställbara krängare, nån som vet hur hårt det lösa respektive hårda läget är i förhållande till Z51 eller Z06?
Ni som har provat deras dämpare, hur blir komforten jämfört med orginal?
Erik Berglund
Har läst att alla sätter dit grövre krängare. Har läst på ett annat forum om några som kör racing med en C4:a. De fick sämre varvtider med grov krängare bak. Jag TROR till och med att deras bästa varvtider på Mantorp var utan krängare bak! Min arbetskamrat har bland de bästa tiderna i superstage, ingen krängare bak! Frågar jag rally kompisar som byggt RS bilar så säger dom samma sak. Det är viktigt att den inte blir för stel, det blir bara hjulspinn ut ur kurvorna och ingen fart.
Kanske är det bäst att lägga pengarna på ett riktigt bra coilover kit och åka vidare med Z51 krängarna?
Såg att Pfadt hade ställbara krängare, nån som vet hur hårt det lösa respektive hårda läget är i förhållande till Z51 eller Z06?
Ni som har provat deras dämpare, hur blir komforten jämfört med orginal?
Erik Berglund